Berichten: 207
Topics: 38
Lid sinds: May 2005
Ik had graag en overzichtje voor de verschillende bouwjaren voor de kwaliteit van de roestpreventie en lakken van de 240.
Zoals iedereen weet is vanaf modeljaar 89/90 een aanzienlijke verbetering doordat de carrosserie grotendeels gegalvaniseerd werd.
Maar zijn er ook verschillen vóór 89?
Ik weet bijvoorbeeld dat bij VW : de Golf 2 een betere lak had dan zijn opvolger de Golf 3.
Is dit bij de 240 ook. Zijn bijvoorbeeld de bouwjaren 82 beter qua lak/roest dan 87?
Zit er ook veel verschil in de matte verven tov de metallic lakken. Kleuren? (rood bleek sneller af en andere kleuren?)
En wat werd er nu precies gedaan vanaf 89? Volledig verzinkt? En vanaf welke maand in '89.
Misschien dat er ook wel een aantal mensen uit de praktijk weten dat bepaalde lakken/bouwjaren beter de tand des tijds doorstaan?
Alle info welkom.
Berichten: 6.730
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
* dop pakt alvast een zak chips en popcorn en gaat dit topic eens volgen en is erg benieuwd naar de broodje-aap-verhalen.
Berichten: 221
Topics: 28
Lid sinds: Aug 2006
Ja de modelen die zijn geleverd in Lapland, ongeacht welk jaar.
;D ;D ;D ;D
maar o haal hem naar Nederland en knisperknasper
245 USA 1982 + <br />Eend uit 1982
Berichten: 207
Topics: 38
Lid sinds: May 2005
DopdeDouwer schreef:* dop pakt alvast een zak chips en popcorn en gaat dit topic eens volgen en is erg benieuwd naar de broodje-aap-verhalen.
;D ;D ;D
Natuurlijk is hier veel onzin over te vertellen. Maar Ik weet wel dat bij VW mijn oude Golf 2 (1987) geen krimp gaf qua lak en dat het veel latere model Polo 6n roestte waar je bij stond. Het zou iets te maken hebben met strengere milieunormen voor de lakken, waardoor er enkele jaren een kwaliteitsachteruitgang geweest is. Daarna stonden deze nieuwe lakken weer terug op punt.
Of is dit ook broodje-aap? De roest was er in ieder geval op de polo 6n en niet op de veel oudere Golf. ???
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ik ben erg tevreden over mijn witte 240, modeljaar 1989 (begint in augustus 1988). Overal waar verf afgaat, (en dat gebeurd niet vaak), komt een matgrijze zinklaag tevoorschijn, zijkant, bovenkant. Die zinklaag houdt vervolgens de roest een hele poos op afstand, net zolang tot ik braaf langskom met de lakstift.
Verflaag is goed dik bovendien. Flink mishandeld met zachte schuurspons en auto-Vim om een dikke zwarte laag luizenkakka eraf te poetsen en nog steeds rondom witter dan wit.
Enige rampenplek tot nu toe was de balk onder de achterklep (big time).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
er zal met name iin dip in de kwaliteit zitten ten tijde van de watergedragen lakken. Menigeen fabrikant heeft daar een (garantie) probleem mee gehad. De lak "waaide" zo ongeveer van de auto..
Berichten: 100
Topics: 11
Lid sinds: Jun 2005
ik heb 8 volvo 360's gehad waarvan 4 uit 1986 met nagenoeg geen roest en 4 uit 1988 met elke apk laswerk!! toeval?
Volvo 240 dl '90 414000 YK36BH ipd 25/22 gele koni's 4cm verlaagd<br />Volvo 245 turbo int. megasquirt project '84 312000 LG39LH RIP<br />Volvo 360 GLT '88 TB33XF<br />Volvo 244 '79 B230F LPG ipd 25/22 bilsteins rondom 4cm verlaagd
Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
criminiels schreef:ik heb 8 volvo 360's gehad waarvan 4 uit 1986 met nagenoeg geen roest en 4 uit 1988 met elke apk laswerk!! toeval?
Ik ben aan mijn 5de 240/260 en ook voor mij is 1986 het beste jaar.
Berichten: 207
Topics: 38
Lid sinds: May 2005
Had iemand nog een verklaring voor het beter wijnjaar 1986 ? ??? ;D
De golf die ik al vernoemde was van 1/1/1987 dus ook geproduceerd in 1986 ! Had een ongelofelijk goede lak.
Mijn vovo 245 uit 1991 overigens ook. ;D