Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Groot onderhoud b20 van mijn 145
Omdat het kerstvakantie is en ik dus even tijd vrij kan maken heb ik het motorblok uit mijn 145 getakeld voor wat onderhoud.
Hij lekte zoveel olie bij de achterste keerring en carterpakking dat ik beide wil vervangen.

Nu is mijn vraag welke keerring moet ik hebben, een rubberen of een van vilt?

Nu er toch nieuwe olie in gaat vraag ik me ook af welke olie het meest geschikt is. Heeft speciale olie voor klassiekers een toegevoegde waarde? Zoek eigenlijk wel een goede prijs/kwaliteit verhouding want ben student Wink
Antwoord
De viltring kost niks, inweken in motorolie en hij kan er zo in, keerringhuis kan blijven zitten.

15W50 of 20W50 blijft wat beter zitten in lekkende B20's maar als de keerringen en pakkingen hun werk doen is gewone 15W40 van 4 euro/L perfect. Geld wat je bespaart op olie kan je gebruiken om een nieuw Volvo oliefilter te kopen.

Er is nog wat heisa met ZDDP wat de B18/20 wel nodig heeft maar echt moderne olie niet meer heeft. Op de flesjes staat een API service code, SF is nog oude stijl, daarna wordt het gehalte ZDDP minder tot er in SM bijna niks meer zit.
Maar goed, goedkope olie is ouderwetse minerale olie dus meestal OK.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Als je eenmaal de carterpan eraf hebt is een koud kunstje om de drijfstanglagers te vervangen (niet duur) en de oliepomp en olieafvoerbuis na te kijken. Er zijn twee types lagers, voor 1973 en na, die erna zijn smaller (en dus ook zwakker). EÃn en ander is te zien aan het aantal bouten in je vliegwiel, 6 (oud) of 8.

Oude stijl lagers: http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=1088

Je hebt wel een momentsleutel nodig om daarna de lagerkappen weer netjes aan de drijfstangen vast te maken.

Deze lagers hebben hun beste tijd gehad, alhoewel ze nog prima draaiden:
[Afbeelding: krukasB20kl026.jpg]
Antwoord
Mark superbedankt voor je reactie daar kan ik wat mee.

Er zit nu een witte rubberen keerring in en om die eruit te krijgen moet dat keerringhuis er wel uit denk ik.

Een vilten kost inderdaad niks maar een rubberen bijna niks dus daar gaat het niet om. Ik wil gewoon degene die het minste lekt of gaat lekken.

Oja en nog een praktische vraag, als ik het carter eraf wil halen, kan ik hem dan het beste optakelen aan de motorsteunen voor en achter aan het spruitstuk of kan je zo'n blok ook gerust even op de kop leggen, dat lijkt me wel makkelijker sleutelen.

Het blok is 50.000 km geleden gereviseerd, ik neem aan dat die drijfstanglagers toen ook zijn gedaan. Is het dan nu niet te vroeg om het alweer te doen? Als het niet heel moeilijk is dan doe ik het, een momentsleutel is wel te regelen.
Antwoord
50.000 km en al weer lek? Die rubber dingen moeten heel goed gecentreerd worden en de B20 heeft daarvoor geen paspennen. Ik heb een rubber keerring gevonden die niet eens klem zat in het huis, wat een prutswerk. Een vilt ring is wat flexibeler voor halfslachtige montage vreemd genoeg. Bewezen B20 technologie ook nog.

Weet je zeker dat het daar vandaan lekt (dan zit er olie op de achterkant van het vliegwiel)?

Die bakken lekken nogal eens, lijkt meest erger dan het is. De keerring zit niet voor het grijpen. Af en toe bijvullen met wat 20W50.

Als de lagers toen vervangen zijn, zijn ze nu nog goed. Haynes vindt het een goed idee deze lagers elke 25-30.000 MIJL te vervangen, in het Volvo boek is daar niks van te vinden.

Het blok kan heel goed op zijn kant, de uitlaat (en inlaat-)kant heeft het minste openingen waar motorolie uit kan druipen, werkt voor mij:
[Afbeelding: triesterevisiekl005.jpg]
Antwoord
Ik weet niet zeker of hij bij de keerring lekt nee. Anders bij de carterpakking, het is overal vettig. Er zit niet echt heel veel olie achterop het vliegwiel maar hij is wel behoorlijk vet. Ik zal morgen het blok op zijn zijde leggen en de carterpan eraf draaien.
Antwoord
Nou ik heb er even een nacht over geslapen en ik denk dat ik de drijfstanglagers toch maar ga vervangen maar staat er ergens ook een how to want ik weet niet wat ik allemaal los moet halen. Moet de oliepomp er ook af? Kan je anders op die foto aangeven wat allemaal los moet marc? Moet de hele krukas eruit?

Dat vertandingsdeksel aan de voorkant zit er bij mij ook nog op, moet dat er ook af?

Antwoord
Het enige wat eraf moet is de carterpan en de oliepomp, en de oliepeilstok moet eruit. Ik heb nog een foto van een ander blok op zijn kant waar het tandwieldeksel, vliegwiel, kopp.huis en zelfs de startmotor, stroomverdeler en benzinepomp er nog aan zitten (maar daar ligt een geweldige zwarte olieplas omheen dus dat leek me niet zo'n goed voorbeeld).

Je verdraait de krukas tot zuiger 1 en 4 beneden zijn, haalt de lagerkappen eraf, draait de zuigers voorzichtig naar boven, de drijfstang met bovenste lager erin laat los (de zuiger blijft bovenin), en je draait de krukas weer naar beneden zodat je ruimte hebt om het lager los te peuteren van de drijfstang. Nieuwe lagerschalen erin, krukas weer omhoog, kap erop, moertjes handvast erop draaien.
Kijk uit dat de schroefdraad van de drijfstangbouten het gepolijste loopvlak van de krukas niet raakt/krast.

Zuigers 2 en 3 doe je net zo, op de foto zitten deze onderaan. Alle nieuwe onderdelen lekker in de motorolie zetten voor je ze vastzet. Motor rond draaien zonder bougies tot de olie weer goed verspreid is (controleer of de olie er bij de tuimelaars uit komt).
Antwoord
Oke dat klinkt goed te doen. In dat linkje van die nieuwe lagers die je eerder poste staan een paar std lagers. Als ik verder op die site kijk dan zie ik ook nog 010 en 020 drijfstanglagers voor b20. Wat houdt dit in dan, zijn er verschillen.

Ik heb het carter er nu af en ook het keerringhuis is eraf. De pakking van het keerringhuis was ook al erg ver heen, misschien heeft hij hier ook wel gelekt. De keerring zelf heb ik er uit moeten tikken want die zat er vrij stijf in. Ik vraag me dan ook af wat valt er te centreren aan een keerring? of bedoel je met centreren het keerringhuis? In die keerring zit een rond spiraal/veer-achtig stukje ijzerdraad maar ook een dikker stuk ijzer, dat klopt? Ik dacht namelijk altijd dat een keerring gewoon te vervormen was maarja..

Als ik hier een foto post van die drijfstanglagers, kan jij dan zien hoe ver ze heen zijn?

Ik sta nu wel op het punt om onderdelen te gaan bestellen en vraag me af hoe zo'n vilten keerring nou precies net zo goed af kan sluiten als een rubberen. Ik heb een nieuwe carterpakking, keerringhuispakking en keerring nodig. Die keerringhuispakking kan ik niet los kopen op die site maar er is wel een carterpakkingset waar alles in zit incl. vilten pakking terwijl ik er toch liever een rubberen in had. Maar als jij denkt dat een rubberen net zo goed is als een vilten dan moet ik daar denk ik maar op vertrouwen Wink
Antwoord
Oja als hij ooit weer loopt en in behoorlijk mindere mate olie lekt dan kom ik je persoonlijk vanuit friesland een fles wijn brengen want ik vind het super dat je me zo helpt.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Onderhoud Volvo 164 Dirk342 2 5.124 30 March 2014, 15:12
Laatste bericht: Dirk342
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 32.804 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970
  Automaat inbouwen in mijn 164 (71') waz 12 11.814 7 January 2009, 02:36
Laatste bericht: waz

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)