Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Ik weet inderdaad de regels en aangezien ik hem niet zelf op kan knappen voor de APK is schorsen niet echt een optie. Hij mag dan idd niet meer op de openbare weg staan en zelfs een proefritje met een koper wordt lastig. Ging mij meer om hoe snel ze bij de RDW de boete sturen, na twee dagen, twee weken of twee maanden.
Op (laten) lappen voor de APK is voor mij niet echt een optie. Dit project is voor mij iets te onoverzichtelijk, is mijn eerste auto en heb ook er geen plek voor. Kan wel een paar honderd euro investeren om de boel aan elkaar te laten bakken maar een goede auto wordt het daar toch nog niet van. Dan steek ik dat geld liever in een betere 240 waarvan het werk beter te overzien is.
Als ik hem zonder velgen zou verkopen, zou ik de Virgo's zelf houden voor de volgende 240. Hou ik toch nog wat over van mijn eerste auto...
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Je hebt een technies goeie auto met wat plekjes, of je verkoopt hem voor loop of sloop (auto's zonder APK zijn nog weer lastiger te verkopen), of je brengt hem naar ÃÂÃÂn van de ruigere APK garages met 2-300 euro erbij.
Van dat halfslachtige laswerk wordt het geen slechte auto, zelfs mÃÂt al deze roestgaten is-ie nog stevig genoeg.
De volgende klassieker heeft ook weer plekjes en onvoorziene kosten, better the devil you know than the one you don't know.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
landloper schreef:Is niet mijn beleving! Sinds vorig jaar is het bekeuren van niet APK-gekeurde auto's sterk toegenomen. Automatisch rolt binnen een paar weken de eerste boete op de mat.
Je auto mag sowieso niet op de openbare weg staan als hij niet is goedgekeurd. Als je om wat voor reden dan ook staande wordt gehouden, ben je de klos. Verzekeringen kunnen moeilijk doen en inderdaad: als je een afspraak hebt met een lokaal keuringsstation en via de korste weg rijdt, mag je op de keuringsdag over de weg. Voorwaarde is uiteraard wel dat je verzekerd bent. Kortom, ga hier niet luchthartig mee om.
Als de velgen geen stoeprandschade hebben, kunnen ze een paar honderd euro opbrengen. Op een van de detailfoto's zie je de staat van de velgen... niet feilloos.
Het is nog steeds steekproesgewijs hoor, een vriend van me werkt bij de politie en die vertelde dat. Wel hebben ze inderdaad meer opsporingsmethoden, maar dat je automatisch een boete krijgt is natuurlijk niet waar: wat als je een eigen garage hebt en de auto staat erin? Dan hoeft 'ie geen APK te hebben mits je er niet de openbare weg mee op gaat. Voor openbare parkeerplaatsen (langs de weg of gemeenschappelijk parkeerterrein) moet je inderdaad wel een geldige APK hebben.
Berichten: 1.056
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
da's niet waar kan ik je vertellen: zolang de auto niet geschorst is, moet ie een geldige apk hebben.
kan ik helaas uit ervaring vertellen (week te laat schorsing verlengd en pats.... een apk boete).
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 417
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2005
Re APK bekeuring:
Mijn ervaring is dat er pas na twee maand gecontroleerd wordt, als je überhaupt in die steekproefset zit.
En dat vaak op de 1e van de laatste maand van een kwartaal.
Dus volgens mijn theorie ben je pas het bokje rondom 1 maart 2010. Overigens heb ik deze theorie wel aan de praktijk getest. Dat was een duur testje, twee keer 75 euries.
Is langdurig stallen een optie? Ergens bij een caravan/oldtimer stalling?
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Ticcie schreef:da's niet waar kan ik je vertellen: zolang de auto niet geschorst is, moet ie een geldige apk hebben.
kan ik helaas uit ervaring vertellen (week te laat schorsing verlengd en pats.... een apk boete).
Dan heb je net het "geluk" gehad dat je in de steekproef bent gevallen.
Maar met die APK bedoel ik vooral: je mag 'm zonder APK absoluut niet zomaar aan de kant van de weg zetten. Als buren ofzo erover gaan zeiken heb je kans dat de gemeente het beestje weg gaat slepen.
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Een auto die niet geschorst is moet inderdaad een APK hebben.
Of hij op priveterrein staat of op de openbare weg is alleen van belang voor de schorsing maar niet voor de APK plicht.
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Ik heb een nieuwe oplossing! Heb een rode 240 DL uit '83 gevonden die er qua roest een stuk beter aan toe is dan de mijne. Deuren en voorschermen zijn slecht en de lak van de motorkap en achterklep lijkt niet te redden. Mochten dat nou net de beste delen van mijn 244 zijn...
1 + 1 wordt dus 1. Ontzettend jammer dat ik deze 244 niet kan redden maar heb zo wel een andere 240 gered. De 240 heeft pas 188.000 gelopen en heeft wel een overdrive, lijkt me toch wel wat comfortabeler op de snelweg. Schermranden achter en reservewielbakken worden vervangen. Morgen breng ik de 244 weg zodat ik hem kan schorsen voor de RDW me gevonden heeft. Zodra ik een paar foto's heb van de 240 komt er een nieuw draadje...
Berichten: 801
Topics: 41
Lid sinds: Aug 2006
zonder apk ben je na 2 maanden gewoon de lul dus schorsen die hap
en verders suc6 met je nieuwe project! LEUK
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Het is een tijdje stil geweest dus tijd voor een update:
Dit is hoe de '81 244 er nu bij staat. Idd, hij staat buiten in de sneeuw en er zijn wat onderdelen gedemonteerd om de motorkap, deuren, voorschermen en achterklep om te kunnen zetten op de nieuwe aanwinst.