Berichten: 100
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
Ik was me eens aan het inlezen over de e10-95 brandstof in frankrijk.
Door de hoeveelheid ethanol in deze brandstof kunnen rubbers en leidingen stuk.
Toen bleek dat die fransen nog wel de moeite hebben genomen om een lijst met auto's die niet op deze brandstof kunnen rijden te maken.
en even zoeken naar die lijst en dan:
"Volvo : tous les modèles en circulation àpartir du 1er janvier 1977 àlââ¬â¢exception des modèles S40/V40 1.8i."
Dus alleen even opletten als je die 1.8 hebt, anders kun je gewoon 95 tanken met je oldtimer.
voor de hele lijst: zie de site:
http://www.developpement-durable.gouv.fr...brique=990
staat ook een pdf-je.
245 turbo uit 1983, 245GL uit 1992, ............DS3 uit 2011...
voorheen: 130 uit 1968
Berichten: 513
Topics: 57
Lid sinds: Feb 2009
Stond inderdaad hier net ook in de krant.
Zo te zien kan ik net nog probleemloos tanken
met mijn 244DL uit 1978.
Zijn deze plannen er ook voor Nederland?
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Ja, maar niet op de Franse manier.
SenterNovem heeft een flink artikel over de toekomst van biobrandstof in Nederland. Hier wordt voorlopig gegokt op E85, wat tot dusver beperkt verkrijgbaar is. Op de pagina in onderstaande link staat ook een link naar een overzicht van de stations die E85 verkopen.
http://www.senternovem.nl/energietransit...thanol.asp
Overigens had Duitsland met Frankrijk vergelijkbare plannen met E10, maar die kwamen er op tijd achter dat zo'n beetje 1/3 van het totale wagenpark over moest stappen op super98, wat nog steeds flink duurder is. Daar zijn de plannen dus de koelkast in.
`88 245, B230K, M47
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Het grootste probleem zit hem in alles van rubber in je brandstoftraject. Haal maar eens een doekje met bv spiritus langs je ruitenwissers. Dat is meteen zwart. Langer blijven rijden op brandstof met ethanol lost dus het rubber op van brandstofleidingen, pakkingen enz. Volvo heeft daar (onbedoeld?) eerder rekening mee gehouden en is blijkbaar al in '77 van rubber afgestapt. E85 is overigens erg populair in Zweden. Dat heeft veruit de meeste tankstations (1200!!) waar biofuel verkrijgbaar is.
E85 is niet te rijden met een carburatiemotor. Vanwege de mindere energie die de verbranding van ethanol oplevert, moet er meer brandstof worden toegevoegd om dezelfde prestaties te krijgen. Met een grotere sproeier kom je al een eind, maar als je daarna een keer noodgedwongen benzine moet tanken moet de originele sproeier weer terug. Best lastig. Een injectiemotor is dan simpeler: als je een aftermarket-ECU als MegaSquirt gebruikt, kun je een nieuwe mapping maken voor het gebruik met E85. Megasquirt biedt je ook de mogelijkheid van map te wisselen als je normale benzine zou tanken.
E10 is (vanwege het lagere percentage ethanol) wel goed te doen. De auto zal iets meer verbruiken maar technische ingrepen zijn niet of nauwelijks nodig.
Voor de duidelijkheid: E10-95 is normale 95-octaan benzine waaraan 10 % ethanol is toegevoegd, bij E85 is dat 85 % ethanol.
`88 245, B230K, M47
Berichten: 79
Topics: 6
Lid sinds: Jan 2007
Martin245 schreef:Het grootste probleem zit hem in alles van rubber in je brandstoftraject. Haal maar eens een doekje met bv spiritus langs je ruitenwissers. Dat is meteen zwart. Langer blijven rijden op brandstof met ethanol lost dus het rubber op van brandstofleidingen, pakkingen enz. Volvo heeft daar (onbedoeld?) eerder rekening mee gehouden en is blijkbaar al in '77 van rubber afgestapt. E85 is overigens erg populair in Zweden. Dat heeft veruit de meeste tankstations (1200!!) waar biofuel verkrijgbaar is.
E85 is niet te rijden met een carburatiemotor. Vanwege de mindere energie die de verbranding van ethanol oplevert, moet er meer brandstof worden toegevoegd om dezelfde prestaties te krijgen. Met een grotere sproeier kom je al een eind, maar als je daarna een keer noodgedwongen benzine moet tanken moet de originele sproeier weer terug. Best lastig. Een injectiemotor is dan simpeler: als je een aftermarket-ECU als MegaSquirt gebruikt, kun je een nieuwe mapping maken voor het gebruik met E85. Megasquirt biedt je ook de mogelijkheid van map te wisselen als je normale benzine zou tanken.
E10 is (vanwege het lagere percentage ethanol) wel goed te doen. De auto zal iets meer verbruiken maar technische ingrepen zijn niet of nauwelijks nodig.
Voor de duidelijkheid: E10-95 is normale 95-octaan benzine waaraan 10 % ethanol is toegevoegd, bij E85 is dat 85 % ethanol.
Het is alleen verstandig om E85 te tanken als je auto daarvoor geschikt is. Dat zijn dus alleen de moderne Volvo's met een 1.8F, 2.0F of 2.5FT motor. Van de overige benzinemodellen zijn de leidingen en pakkingen niet bestand tegen E85.
Wat E10 betreft, hoop ik dat de Franse overheid gelijk heeft. Het is overigens niet uitgesloten dat je een type Volvo hebt die niet in Frankrijk is geleverd (of over het hoofd is gezien). Dus om nu klakkeloos er van uit te gaan dat alle benzine Volvo's vanaf 1977 (m.u.v de S40/V40 1.8i) zondermeer op E10 kunnen rijden lijkt me iets voorbarig.
med vänliga hälsningar,<br />Maurice<br />
Berichten: 184
Topics: 20
Lid sinds: Feb 2009
Als de lijst gaat over auto's die NIET de betreffende brandstof kunnen gebruiken, en mijn middelbare school Frans niet helemaal roestig is, dan kan bijna niemand van ons die brandstof WEL gebruiken. In mooi Engels: Better safe than sorry.
Vriendelijke groet, Carlo
Volvo 240 sedan - 1984 *** Rover 2300 - 1981 *** Rover 3500 - 1981 *** SMV 8 (1958), 10 (1963) en 440 (1977) caravans
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Ik zou niet durven... ;D
Wat ik aan wilde geven naar aanleiding van de opmerking van Daniel is dat motorisch gezien zelfs mijn '88-er 245 met B230K (jawel, met solex carb) op E10 zou moeten kunnen rijden.
Als je op vakantie naar Frankrijk gaat, kan het waarschijnlijk geen kwaad als je eens E10 tankt. Misschien dat een telefoontje naar de dealert meer helderheid geeft over de gebruikte materialen.
BTW: Over E85: JW240 heeft z'n injectiebak op E85 rijden. De enige aanpassingen (en ik citeer...)
Enige aanpassingen:
-Injectoren van een 940 turbo + de voorweerstanden daarvoor
-NGK BP6... bougies
-Voorontsteking via de selector pins van EZ116K (pin 18+19 aan de massa geeft 3 graden voorontsteking)
En dat met een 91-er 240.
`88 245, B230K, M47
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Carlo zat er net voor......
Mijn Frans is ook niet het best (kan m'n eten en drinken bestellen, politieke discussies gaan me te ver....) maar de lijst geeft aan welke auto's "compatibilitÃÂ" zijn voor gebruik van E10.
`88 245, B230K, M47
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Aanvullend (lang leve Google):
Onderstaande tekst vond ik op meerdere sites, en in het bijzonder Nieuw-Zeelandse en Australische sites. Daar zijn ze er blijkbaar al langer mee bezig:
"Volvo All Volvoââ¬â¢s imported and sold by Volvo Australia since 1986 will operate satisfactorily on unleaded petrol containing ethanol blended up to 10% (E10) provided that the fuel octane recommendations in the owners hand book are adhered to, to avoid any operational issues, the vehicles should be maintained in accordance with VolvoServicing procedures using genuine Volvo Replacement parts.In general, some pre ââ¬â 1986 cars will operate on E10 ULP, however Volvo recommends that they do not use ethanol blended petrol due to the aging of the vehicle fuel systems. It is important however that Volvo vehicles with carburettors do not use ethanol blended petrol."
Lijkt me duidelijk. Vooral het "genuine Volvo Replacement Parts"-gedeelte. Volvo zal zelf dus van rubber zijn afgestapt, terwijl de gemiddelde automaterialenzaak op de hoek dit waarschijnlijk nog wel verkocht.
`88 245, B230K, M47