De Stromberg 175CD2 van mijn B20A kon wel een revisie gebruiken, dus laatst heb ik een revisiesetje besteld, de carb helemaal gestript, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Onder meer de sproeier en naald zijn vervangen.
Nu moet de carb echter weer afgesteld worden, maar ik weet niet precies hoe hoog de sproeier zich in de behuizing moet bevinden. De bovenkant van de oude sproeier bevond zich ongeveer 1 mm onder het oppervlak van de brug, maar een monteur wist me te vertellen dat dit te laag was. Een andere (Volvo) monteur meende echter dat de sproeier 4 tot 5 mm onder de brug moet zitten.
De zoektocht naar een officiele specificatie liep op niets uit; de Haynes manual noch verschillende andere werkplaatshandboeken kon me de juiste hoogte vertellen.
Vandaar mijn vraag: wie weet hoe hoog de sproeier moet zitten, en heeft daar een goede argumentatie bij?
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ik kom meest 1 mm tegen in de carbs die ik uit elkaar haal. Zeker geen 4 of 5.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 12
Topics: 0
Lid sinds: Nov 2005
Toevalig ben ik hier ook net mee bezig. Ik ben het internet aan het afspeuren maar kan niks vinden.
Berichten: 12
Topics: 0
Lid sinds: Nov 2005
Hoi dit kwam ik tegen op internet, maar of het klopt weet ik niet.
http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/6_misc.pdf
Hier zeggen ze ze 2.5 (tolerantie 0.1 mm) voor enkele carburateurs en 2.3 mm voor dubbele.
Ik heb een carburateur die zit op 2 mm en een oude voor onderdelen die zit op 1 mm.
Berichten: 12
Topics: 0
Lid sinds: Nov 2005
Ik heb het idee dat de hoogte in de fabriek wordt afgesteld, aan de hand van een flowmeting. Dus dan kan het nog wel eens wisselen wat de uiteindelijke hoogte wordt.
Als je hem op dezelfde hoogte als de oude zet zou het goed moeten zijn, denk ik.
Ik vervang mijn luchtschuif met een van een carburateur waarbij de naald versteld kan worden. En zet de niewe sproeier op de oude hoogte. En dan maar is afstellen bij de garage. Blijft hij bij de uiterste verstelling het mengsel te rijk, dan zal de sproeier iets verder omhoog moeten. (1 tot 2mm) Te arm dan iets omlaag. Maar dan moet hij wel weer uit elkaar, helaas. Maar dat kost minder tijd dan nog een paar uur op internet surfen.
Volgens mij moet het zo wel goed gaan.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Met die sproeiers is het ook nog zo dat-ie zeg maar getrapt naar beneden loopt. Ik heb er wel eens ÃÂÃÂn zeker een mm naar boven geramd, maakte wel iets uit (liep wat minder rijk) maar ook weer niet spectaculair. Handiger om de naald naar beneden te kunnen draaien.
De oude Strombergs op de B18 hadden verstelbare sproeiers.
edit: Mijn verhaal gaat over de Strombergs op B20's.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 262
Topics: 40
Lid sinds: Nov 2008
Hoi Keter, wanneer je de naald met ongeveer 2 mm diepte speling op/in de zuiger zet, heb je altijd nog speling t.ov. een te hoog gemonteerde sproeier. Ik had deze tot ongeveer 5 mm onder de brug, daarna gestart en verder afgesteld totdat de motor bijna of niet meer zwaarte rook uitblaast. Wel een schoon luchtfilter monteren. Succes.
945 GL 1993 en de V70 t6 uit 2011 Flamengo red.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Bedankt voor de reacties en het meedenken!
Op dit moment zit de sproeier zo'n 1.5 mm onder de brug; iets dieper dan de oude sproeier zat. Nu loopt hij veel beter dan voor de revisie (niet meer veel te rijk, hooguit een heel klein beetje), dus van de sproeier blijf ik voorlopig af. Er moeten hooguit nog wat kleine aanpassingen worden gedaan, maar de naald en stelschroeven moeten daarvoor genoeg zijn.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Daar was nog een truucje voor:
Now the mixture is adjusted. Lift the air piston ever so slightly and judge the change in rpm. If the idle speed continues to rise as the piston is lifted, the mixture is too rich. Turn the allen wrench anti clockwise to lean it out. If, on the other hand, the idle speed slows or stumbles when the piston is slightly lifted, then the mixture is too lean. Turn the allen wrench clockwise to richen it. A proper idle mixture allows the rpm of the engine to rise and steady, or rise and slowly fall off as the piston is slightly lifted. As the correct mixture is reached, the idle speed will rise, and several adjustments may be necessary to hold the idle at that 850-900 figure. Be certain to rev up the engine, to clear it out, between each adjustment.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 12
Topics: 0
Lid sinds: Nov 2005
Mooi dat het lukt ketter.
Sorry als ik je thread mede misbruik.
De mijne zit er op en ik heb dat testje gedaan met de luchtschuif. Toen had ik al het idee dat hij te arm loopt. Test ritje gemaakt en toen de bougies eruit en hartstikke wit. Koelwater was ook veel warmer als normaal, iets wat bij arm lopen kan voorkomen. Ik kan hem ook niet rijker stellen want mijn naald zit al helemaal bovenin gesteld . Dus dan zou je zeggen dat de sproeier te hoog staat.(op dit moment 1.9 mm onder brugstuk) Maar voordat ik die naar beneden tik wil ik zeker weten dat ik niks over het hoofd zie.
-Valse lucht ergens????
Wat ik ook vreemd vind is dat er zoveel lucht in het spruitstuk gezogen wordt via de carteronluchting. Mijn carteronluchting bestaat uit een slang vanaf kleppendeksel naar vlamdover. En vanuit de vlamdover gaan weer 2 slangen naar spruitstuk en luchtfilter. Als ik die bij het lucht filter los haal, merk je dat hij aanzienlijk wat lucht aanzuigt. Het is volgens mij allemaal origineel, maar dan heb je een behoorlijke valse lucht aanzuig standaard. Ik heb ergens gelezen dat in de aansluiting op het spruitstuk een vernauwing in moet zitten. Heeft iemand een idee hoe dat zit???
-Misschien een montagefout gemaakt ergens in de carburateur.
_ te laag vlotterkamer niveau misschien??? maar dat heb ik volgens boek ingesteld.
Nou ik loop alles nog even na. Misschien weten jullie nog wat en anders moet die sproeier maar wat naar beneden.
Al vast bedankt.