Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
abbabak schreef:Het is een bekend probleem dat niet gelijk opvalt:
1. De pin is te verwijderen en te vervangen door een bout.
2. Bij het opleggen lijkt de velg te draaien maar na het vastzetten staat het wiel ook vast. De velg ligt vast op de remklauw.
3. Ik heb 1,5 mm dikke spacers gebruikt. Dat viel bij de APK ook echt niet op. De spacers heb ik gemaakt van alu.
Overigens wel op een niet-geventileerde remklauw...
Suc6
Das het probleem. De velg ligt dus tegen de remklauw. Volgend weekend ga ik opzoek naar spacers (ik hoop dat ze te krijgen zijn in de betere autohandel). Bedankt in ieder geval aan iedereen voor de raad. Ik wist zelfs niet van het bestaan van spacers af. :
Berichten: 387
Topics: 32
Lid sinds: Dec 2005
scimitar schreef:In Nederland mogen spacers wel ??? Er wordt vaak gezegd van niet, maar het mag wel.
Ze moeten wel aan maximale afmetingen voldoen. Er mag maximaal 2% spoorbreedte bijkomen. Bij een spoorbreedte van 1,5 m, is 1,5 cm per wiel dus het maximale.
Hangt wel van de ET waarde af. Als de ET waarde groter wordt kun je dus dikkere spacers monteren om de spoorbreedte weer op de juiste maat te brengen
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
Ik ga de spacers zowiezo verwijderen en de originele velgen terug plaatsen als ik naar de controle (Belgie) ga. Trouwens voor alles, spoilers, andere velgen enz enz vraagt de technische controle in belgie gewoon blind geld. Alles wat niet origineel is heeft elk jaar zijn prijs (van afzetterij gesproken).
Berichten: 6.719
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Die spacertjes zijn heel goedkoop als je echt hele smalle nodig hebt.
Ik zou ze op ebay of marktplaats kopen (nieuw). Hopelijk zijn de verzendkosten een beetje schappelijk.
Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
Ik ben er zeker van dat ze heel dun zullen zijn. Ik heb zelfs met het idee rondgelopen er gewoon enkele moertjes tussen te steken maar dat vertrouw ik niet helemaal.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
5 mm staalplaat, beetje rond stuk uitzagen, gaten erin boren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.719
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
http://link.marktplaats.nl/235345953
Ik had zulke. Onder de 10 euro incl verzendkosten, nieuw.
De opl. van marc is nog universeler. Let wel op of 5mm niet te veel is; heb je voldoende draad om de moeren op te draaien?
Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
DopdeDouwer schreef:http://link.marktplaats.nl/235345953
Ik had zulke. Onder de 10 euro incl verzendkosten, nieuw.
De opl. van marc is nog universeler. Let wel op of 5mm niet te veel is; heb je voldoende draad om de moeren op te draaien?
Heb je de indruk dat 5mm teveel is? Ben juist eens gaan kijken nu de originele velgen erop staan en der is toch nog redelijk wat overschot. Je hebt dan ook nog eens de luxe om 5 bouten te hebben wat toch ook wel extra stevigheid biedt.
Berichten: 672
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2008
Belg schreef:DopdeDouwer schreef:http://link.marktplaats.nl/235345953
Ik had zulke. Onder de 10 euro incl verzendkosten, nieuw.
De opl. van marc is nog universeler. Let wel op of 5mm niet te veel is; heb je voldoende draad om de moeren op te draaien?
Heb je de indruk dat 5mm teveel is? Ben juist eens gaan kijken nu de originele velgen erop staan en der is toch nog redelijk wat overschot. Je hebt dan ook nog eens de luxe om 5 bouten te hebben wat toch ook wel extra stevigheid biedt.
Ik zou voor ze te bestellen even testen hoeveel je precies nodig hebt om alles mooi te laten draaien.
Probeer op een wiel eens een paar rondellen (hoop dat je dat woord begrijpt LOL) tussen je wiel te steken. Gewoon over de bouten en wiel er op. Dan weet je toch al iets. Natuurlijk niet zo mee rondrijden want dat zou kunnen misgaan.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995
Mijn Volvo's
Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
Volvodiesel schreef:Belg schreef:DopdeDouwer schreef:http://link.marktplaats.nl/235345953
Ik had zulke. Onder de 10 euro incl verzendkosten, nieuw.
De opl. van marc is nog universeler. Let wel op of 5mm niet te veel is; heb je voldoende draad om de moeren op te draaien?
Heb je de indruk dat 5mm teveel is? Ben juist eens gaan kijken nu de originele velgen erop staan en der is toch nog redelijk wat overschot. Je hebt dan ook nog eens de luxe om 5 bouten te hebben wat toch ook wel extra stevigheid biedt.
Ik zou voor ze te bestellen even testen hoeveel je precies nodig hebt om alles mooi te laten draaien.
Probeer op een wiel eens een paar rondellen (hoop dat je dat woord begrijpt LOL) tussen je wiel te steken. Gewoon over de bouten en wiel er op. Dan weet je toch al iets. Natuurlijk niet zo mee rondrijden want dat zou kunnen misgaan.
Goed idee Kjell, mijn vader heeft een arsenaal aan bouten vijzen en rondellen (ik begrijp het) liggen. Das werk voor het weekend. Ondertussen is vandaag mijn uitlaat er ook nog eens doorgevlogen. resultaat: een hels lawaai. Morgen zal ik me dus moeten behelpen met de corsa. Soms vraag ik me toch af waarom ik me zo aangetrokken voel tot een oude volvo....het leven zou zo simpel kunnen zijn.