Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
roest rondom de voorruit
Hee mensen,
ik heb bij mijn volvo roest rond de voorruit. Ik kan er nog niet doorheenkijken (daar heb ik de ruit voor) maar aan de onderkant zijn de blaasjes al zeer zichtbaar.
Ik ben bang dat dit op een korte termijn aangepakt moet worden.
Heeft er iemand ervaring of weet iemand een adresje in de omgeving van Eindhoven, die voor mij de ruit eruit wil halen (in 1 stuk) en die de roestige stukken eruit kan halen en eventueel nieuwe stukken in kan lassen? zelf ben ik daar niet handig.

Ik hoor het graag,

Groeten Mark
Antwoord
Ik heb drie zulke voorruiten, en meerdere raamsponningen gerepareerd op allerlei manieren inclusief lassen. Ik zou de sierlijst eraf halen (zit vast met clipjes), alles uitbaggeren, schoonkrabben, roeststopper, polyester- of vezelplamuur naar behoefte erover, beetje bijspuiten/verven, ruitenkit aanvullen, sierlijst er weer op (evt. paar nieuwe clipjes kopen of vast kitten) en een jaartje afwachten.
Ten eerste heb je dan het ergste roesten gestopt en ten tweede weet je hoe het er aan toe is. Je hebt geen idee wat nieuwe stukken erin lassen kost (ik ook niet maar ik wil het ook niet weten). Wat ik trouwens tot nu toe gezien heb van 'professionele' lasjobs werd ik ook niet blij van.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Mijn 84'er heeft ook wat lepra rond de voorruit.

- Wat zijn de verschillen tussen de oude en de nieuwe 240 voorruit en dito bevestiging, afgezien van de sierlijst die 'flush' gemonteerd zit bij de latere modellen? Zijn beide geplakt?

- Mijn ruit (merk Volvo) is geplakt. En in redelijk goede staat dus ik zou hem graag behouden. Iemand tips en trucks met betrekking tot het verwijderen van de ruit?

- Zijn er inzetdelen verkrijgbaar om de voorruitrand goed te herstellen mbv lassen? Ik wil dit graag zo goed mogelijk repareren en ZELF repareren! 8)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Als je ruit nog goed is zou ik het advies van Marc opvolgen en eerst alleen de sierlijst verwijderen.
Alhoewel ik geen voorstander ben van het gebruiken van polyester op roestgevoelige plaatsen. Ik zou kleine gaatjes die evt. in de sponning ontstaan na ontroesten eerder opvullen met strijkkit of ruitenkit.

Reparatieplaatwerk voor de onderrand bij de voorruit ben ik nog niet tegengekomen,maar een complete paravan zal zoiezo verkrijgbaar zijn.
Maar de paravan vernieuwen is een helse klus.Daar zou ik nooit aan beginnen. Zelfs omkatters doen meestal niet; aan de paravan met dubbele roosters herken je daarom vaak al dat met een auto voor 1986 iets niet koosjer is Wink
Antwoord
[Afbeelding: 144dl1.jpg]

Districars in Vlaardingen (Jan Heijstek) heeft een 144 waar ook
vocht in de lijst zat en kapotgevroren is. Ze gaan de auto slopen:
te veel ellende om te repareren Sad

[img width=450 height=600]http://janthea.nl/Volvo/144dl2.jpg[/img]
Antwoord
Dus alleen DAT is de reden tot sloop??? Ik ken 10tallen eenden die dat hebben gehad en ook gelast zijn met nieuw inzetplaatwerk. Dus ik vind het nogal wat.

Bedankt voor de tip maar NEE ik ga niet aan de slag met roestomvormers en strijkkit. De roest zal en moet WEG. Anders heeft het mijns inziens niet eens zin de auto naar de spuiter te brengen. Over enkele maanden zitten de bloemkolen dan weer onder de ruit.

Enige dat ik wel echt overweeg om straks na de chirurgische ingreep wat langer plezier te hebben van deze Volvo is de nieuwe voorruitconstructie met de platte sierlijst. Dan maar niet meer origineel maar wel goed/beter. Iemand nog enig idee wat de verschillen zijn?

En nogmaals: hoe haal ik de ruit er uit? Nylon draad en dan 'zagen' ? Of iemand andere tips.
Antwoord
Ik vind het bij de 240 met zaagdraad heel moeilijk gaan. Dat werkt beter bij ruiten die met ruitenkit geplaatst zijn.

Als je je eigen ruit opnieuw wilt gebruiken zul je omzichtig te werk moeten gaan. Bij een ruit uit een sloper demonteren kun je wat groffer te werk gaan; je hoeft dan niet op te passen voor beschadiging van de lak en dashboard.
Misschien is het een optie om de ruit bij een glasservice even met een snijapparaat op lucht los te laten snijden.Da's amper 5 minuten werk voor die lui.

Als je de roestplekken in de sponning goed blank maakt door schuren en/of zandstralen dan heb ik toch meer vertrouwen in de methode om gaatjes met strijkkit te dichten OF je moet een hele goeie lasser vinden die kennis van materialen heeft. Als het "bak- en braadwerk" is dan komt binnen een paar jaar de roest gegarandeerd weer terug.
Antwoord
Citaat:hoe haal ik de ruit er uit? Nylon draad en dan 'zagen' ? Of iemand andere tips.

Check:

Topic: goedkoop adres vooruit vervangen.

Topic: Waar op letten bij het vervangen van een geplakte voorruit

Komen de nodige tips in voorbij.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
jos245 schreef:Ik vind het bij de 240 met zaagdraad heel moeilijk gaan. Dat werkt beter bij ruiten die met ruitenkit geplaatst zijn.

Mijn type 240 heeft een oud type sierlijst, maar is wel in de ruitenkit gelegd. Dus ik vat jou gedachtengang even niet.

De auto langs een autoruitenbedrijf brengen is geen optie. Hij ligt bijna volledig uit elkaar. Als de ruit er uit is kan ik de roest goed bekijken. Dan post ik ook wel plaatjes. Maar ik ben van plan het te lassen. Ja het klinkt redelijk ambitieus maar het gaat lukken!! Toch bedankt.
Antwoord
Dirk heeft de ruit eruit gefriemeld met een scherp stanleymes voorzover ik het goed begrepen heb.
Check z'n topic maar even, hij heeft zo te lezen ook min of meer de Marc-methode toegepast.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  clipjes voorruit Kogelman 27 4.753 4 November 2023, 23:27
Laatste bericht: Kogelman
  Roest op verder keurige Volvo 244 StephenF 7 3.706 4 December 2020, 10:24
Laatste bericht: Grey240Polar
  tussenstukje raamrubbers voorruit mist... heideltje 5 4.400 1 August 2020, 17:51
Laatste bericht: Tancor
  Roest bij de voorruit markje 0 2.116 23 October 2019, 17:16
Laatste bericht: markje
  Vervangen voorruit Black Moose 18 17.876 19 May 2019, 07:30
Laatste bericht: roger2401990
  glaslijm spiegel aan voorruit simon 3 3.046 11 March 2019, 15:14
Laatste bericht: PdeBruijne
  Roest dorpel 240 APK afkeur? Gurd 3 5.042 30 December 2018, 23:45
Laatste bericht: Marc1970
  Tips: hoeken voorruit vervangen 245DL Maarten245DL 2 3.262 20 November 2018, 12:55
Laatste bericht: Marc1970
  Plekjes roest eraf en lak erop Jef 4 3.647 5 July 2018, 09:42
Laatste bericht: jos245
Photo Graag advies, roest bij voorruit Volvo 245 herstelllen barstema 4 6.621 27 August 2017, 23:10
Laatste bericht: barstema

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)