Topics: 44
edwin schreef:Citaat:Wat is de meerwaarde van een achterwiel aangedreven auto?
Ik vind de meerwaarde in het minder benodigde onderhoud aan een achteras tov voorwielaandrijver.
Voorbeeld :
Rij nu V40 met 160.000 km.De homokineethoesen beginnen slecht te worden .
Terwijl vrijwel alle afgeschreven 200,700 bakken met de originele achterassen de sloop op gaan .
En met gigantische km standen .
En zeker met ons ( ouder ) wagenpark is een rwd sleutelvriendelijker dan een fwd.
denk aan:
-kopp.plaat
-bak
-distr.snaar (langsgeplaatste motor ipv dwars )
en toch valt dat ook allemaal veel mee hoor een v40 sleutelt ook snel een d-riem doe ik net zo vlug als die van een 240
mijn snelste riem is van een 850 glt had ik er in 20min erop liggen en lopend
maar voor een amateursleutelaar is een rwd mischien wel makkelijker sleutelen
Volvo S70R B5234T4 M59
Topics: 135
eric vermeer schreef:edwin schreef:Citaat:Wat is de meerwaarde van een achterwiel aangedreven auto?
Ik vind de meerwaarde in het minder benodigde onderhoud aan een achteras tov voorwielaandrijver.
Voorbeeld :
Rij nu V40 met 160.000 km.De homokineethoesen beginnen slecht te worden .
Terwijl vrijwel alle afgeschreven 200,700 bakken met de originele achterassen de sloop op gaan .
En met gigantische km standen .
En zeker met ons ( ouder ) wagenpark is een rwd sleutelvriendelijker dan een fwd.
denk aan:
-kopp.plaat
-bak
-distr.snaar (langsgeplaatste motor ipv dwars )
en toch valt dat ook allemaal veel mee hoor een v40 sleutelt ook snel een d-riem doe ik net zo vlug als die van een 240
mijn snelste riem is van een 850 glt had ik er in 20min erop liggen en lopend
maar voor een amateursleutelaar is een rwd mischien wel makkelijker sleutelen
maar jij bent ook een pro!! ;D ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Leuk, misschien een idee; wedstrijdje distri-riem vervangen ;D
nog leuker; wedstrijdje M90's wisselen. ;D ;D
De nederlandse volvolvo kampioenschappen!!!
Topics: 20
Ik kijk nog wel eens naar andere Volvo...tot 2000 ongeveer. De v90 is erg leuk en de 850/XC70, de laatste 2 dan maar gelijk met het Audi diesel blok. Want ik vind mijn verbruik toch wel tegenvallen.
In een 850 wel eens proefgereden, ja, het is een auto. Er staat zelfs Volvo op, het mist dan wel karakter maar het scheelt ook bergen tijd
[img][/img]
Topics: 25
Een P1 en de opvolger P2 (850,S70,V70,S80) zijn qua karakter en rijbeleving niet te vergelijken met the good old rwd Volvoôs vandaar dat ik mijn ô98 940 Nordic wel koester,het is de laatst gebouwde rwd .....
Nu moet ik wel toegeven dat ik een paar met veel plezier S80 heb gereden(van de zaak) en dat bevalt best goed :-X
Topics: 26
Ik zeg ook altijd dat ik met mn rwd een echte auto heb. Maar als je net als ik
altijd op verharde ondergrond rijdt en je daarbij ook aan verkeers- en fatsoens-
regels houdt, dan denk ik niet dat er veel zijn die blind kunnen zeggen op welke
wielen de aandrijving zit. Als het wegdek iets gladjes is denk ik zelfs dat fwd
veiliger is dan rwd. So don't get me wrong: ik ben heel blij met m'n rwd maar
als ik heel eerlijk ben merk ik 99,99% van de tijd op 's heeren wegen geen
verschil met m'n andere auto's. Het verschil zit'm meer tussen de oren denk ik
Topics: 22
voor mij hoort een 850 er ook echt bij. niet op dezelfde manier als een 240 ofzo (die is stuk klassieker), maar wel erg practisch, erg goede kwaliteit, goed aan te werken (meeste dingen dan). voordeel van de 850 is dat deze uit de fabriek al goed snel kan zijn en lekker door de bochten gaat, samen met een net verbruik.
zelf vind ik de 2/7/8/9 allemaal heel fijn. de nog nieuwere worden erg zwaar (bijna log), maar ik heb het dan vooral over xc70/xc90.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 18
Stinky schreef:Ik zeg ook altijd dat ik met mn rwd een echte auto heb. Maar als je net als ik
altijd op verharde ondergrond rijdt en je daarbij ook aan verkeers- en fatsoens-
regels houdt, dan denk ik niet dat er veel zijn die blind kunnen zeggen op welke
wielen de aandrijving zit. Als het wegdek iets gladjes is denk ik zelfs dat fwd
veiliger is dan rwd. So don't get me wrong: ik ben heel blij met m'n rwd maar
als ik heel eerlijk ben merk ik 99,99% van de tijd op 's heeren wegen geen
verschil met m'n andere auto's. Het verschil zit'm meer tussen de oren denk ik 
Als je rustig rijdt ja, merk je weinig verschil inderdaad maar ik kan harder met mijn 240 door de bocht als bijvoorbeeld met een golf4 of 5! En zo zijn er meer auto's met FWD die ik klop op bochten snelheid, die zijn gewoon veel sneller onderstuurt als een RWD.. Op nat wegdek helemaal, teminste dat zijn mijn ondervindingen.
Topics: 42
ligt ook aan je banden, schokbrekers + bandenspanning!!!
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Topics: 22
PB240 schreef:Als je rustig rijdt ja, merk je weinig verschil inderdaad maar ik kan harder met mijn 240 door de bocht als bijvoorbeeld met een golf4 of 5! En zo zijn er meer auto's met FWD die ik klop op bochten snelheid, die zijn gewoon veel sneller onderstuurt als een RWD.. Op nat wegdek helemaal, teminste dat zijn mijn ondervindingen. 
klopt, een 240 (of andere oude volvo) met wat dingen er aan gedaan kan goed door de bocht. Zelf heb ik met enkele dingen er aan gedaan al gemerkt dat het al goed hard kan door de bocht. hard genoeg om nergens problemen te hebben, behalve als de bocht verkeerd ligt etc.
dan is er nog een 2e punt, kan een auto hard door een bocht, maar kan/doet de bestuurder dat ook? soms maken mensen een opmerking over de 240 ofzo, zo van, houd je van rustig rijden ofzo, maar zelf rijden ze dan in een "sportieve" auto maar gaan nooit hard door een bocht.
hier een filmpje van mijn 240 op virgo's (met winterbanden) en IPD stabi's, genoeg om al met 95 km/h van de krul op de snelweg te komen:
http://www.youtube.com/watch?v=Xnmbihngc5k. (filmpje is al 4 jaar oud)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni