Topics: 49
Tijdens de laatste knutseldag wist Gerard binnen 2 tellen de oorzaak van mijn (zeer geringe) koelvloeistofverlies te achterhalen: piepklein scheurtje in het reservoir/expansievat.
Heb een nieuwe besteld via de dealer ("zit er ook een dop bij?" "Nee, tuurlijk niet. Die moet je los bestellen." "O, had je dat er niet even bij kunnen zeggen?" "Ja eh, jij moet zo nodig aan ouwe auto's klussen" .......
daar ben ik nu dus ECHT voor het laatst geweest....... :evil: )
Nu is de volgende stap natuurlijk dat ding erin...........
Aangezien ik een TOPklusser ben, vraag ik het voor de zekerheid maar even voordat ik weer verkeerde dingen doe: is het een kwestie van klemmen en schroeven los en vervangen of komt er meer bij kijken?
Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt en groeten!
Sander
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Topics: 55
Sander van Buiten schreef:Aangezien ik een TOPklusser ben
Ook al zo'n TOBklusser ??...
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Zo kun je het ook noemen, ja............. :lol: :lol:
Is vooral ook gebrek aan ervaring en lef.........ben altijd bang dat het stuk gaat of ik het niet voor elkaar krijg.....
Dus..........iemand?!?!

hock:
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Topics: 34
Zou eerst om te beginnen je koelvloeistof aftappen, dan de slangen loshalen, met een schroevedraaier de schroeven loshalen. De oude verwijderen en de niuewe erin, kijk ook even of de klemmetjes niet versleten / doorgeroest zijn, anders die meteen ook even vervangen en het zaakje weer aansluiten. Nieuwe koelvloeistof erin en karren maar weer.
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Topics: 18
Dit is een erg simpele reparatie dus dat moet wel te doen zijn.
Aftappen van het koelsysteem is m.i. niet eens nodig: eerst het ijzeren klemmetje waarmee het expansievat vastzit losschroeven, het kleine slangetje aan de zijkant eraf halen (zit vaak niet eens een knijpklemmetje omheen). Onderste slang aan het vat even vastlaten en de vloeistof van het vatje omkiepen in een bakje. Slang onderaan het vatje losschroeven en meteen op het nieuwe vat schuiven. Nieuwe vat vastschroeven aan de carosserie en de 2 slangen weer vastschroeven.
jos schreef:Dit is een erg simpele reparatie dus dat moet wel te doen zijn.
Aftappen van het koelsysteem is m.i. niet eens nodig: eerst het ijzeren klemmetje waarmee het expansievat vastzit losschroeven, het kleine slangetje aan de zijkant eraf halen (zit vaak niet eens een knijpklemmetje omheen). Onderste slang aan het vat even vastlaten en de vloeistof van het vatje omkiepen in een bakje. Slang onderaan het vatje losschroeven en meteen op het nieuwe vat schuiven. Nieuwe vat vastschroeven aan de carosserie en de 2 slangen weer vastschroeven.
Voor Sander is dit heel wat hoor :lol: :lol: (pak je nu gewoon)
Het is inderdaad te doen met de koelvloeistof erin, maar als je toch bezig bent... (ligt eraan hoe lang het er ook al inzit natuurlijk).
Kijk Jos! DAT zijn de antwoorden waar ik op zat te wachten!
Robbert komt natuurlijk gelijk weer met allerlei quasi-ingewikkeld ge-oh om er nog even lekker in te wrijven hoeveel verstand ie er van heeft en wat een prutser ik eigenlijk ben (ja, Robbert, GAME ON..... :lol: :lol: :wink: ) terwijl het gewoon een eitje is......
Maar ff serieus: zoals Jos het omschrijft had ik het me zelf ook voorgesteld. Koelvloeistof is zgan, dus dat durf ik wel aan. Zal er eens mee klooien als het weer droog is..........
Groeten!!
Haha, bedankt Funs!
Dat was ik vast vergeten! :wink:
Sander van Buiten schreef:Het regent hier nog als een dolle! (geen geintje)
Okeej, ik geloof je wel hoor, maar hier is het al vanaf de middag droog. heb zelfs de auto vanmiddag nog uitgebreid staan wassen 8)
Niet lachen, maar ik LAAT die van mij woensdag zelfs wassen!
Hij moet donderdag aan de bak als trouwauto voor mijn zusje en kom er zelf niet aan toe om m echt goed schoon te maken en dat moet natuurlijk wel op zo'n dag!