Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koelvloeistofreservoir
Had al een tijdje gering verlies van koelvloeistof. Zocht het steeds bij de waterpomp omdat ik die een tijdje geleden zelf vervangen heb maar vond steeds niets.
Nu verving ik de rechter voorlamp en zag ik een straaltje bij het vulreservoir weglopen. Beugel losgedraaid en reservoir bekeken. De twee slangaansluitingen zagen er prima uit.
De naad tussen boven- en onderdeel lijkt te lekken. Komt iemand dit bekend voor?

Als ik de dop eraf draai na een rit van drie kwartier hoor ik een sisgeluid. Ik heb niet het idee dat er overdruk is want ik voel geen lucht ontsnappen.
Het lijkt meer op onderdruk.
Is dit normaal? Ik verwacht dat als alles warm is gestookt dat alles uitzet en er overdruk ontstaat.

Iets wat ik ook vreemd vind is dat er vloeistof lekt maar dat er toch een onderdruk is. Hoe moet ik dit alles verklaren?

Heeft iemand voor mij nog een reservoir rondslingeren?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Heb ik liggen, gewoon vierkante toch? Is wel niet in de buurt om even op te komen halen haha (tussen Tilburg en Eindhoven).
Ik heb een lek reservoir gehad, die was middenin (zit zo'n verstevigingskolom) losgescheurd. Jarenlang met twee kurken rondgereden.

Het koelsysteem staat onder druk van het uitzettende koelwater als het heet wordt, maar niet als je een lek hebt natuurlijk. Zodra je stopt met warmte toevoegen, gaat het krimpen en krijg je onderdruk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Ik heb via het forum [PB] een ander tankje kunnen bemachtigen. Dennis bedankt maar het is niet meer nodig.

Marc bedankt voor de uitleg over de onderdruk.

Nu snap ik ook dat de tank vloeistof kan lekken terwijl er toch onderdruk in opgebouwd kan worden. Er zal bij het rijden overdruk zijn die de naden van het tankje een beetje uit elkaar duwt met lekkage als gevolg. Bij afkoelen komen de naden weer op elkaar en er kan onderdruk ontstaan.

We gaan van de zomer naar Hongarije; fijn dat het daar niet gebeurt.

Lekken is over met een ander tankje er in.

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Koelvloeistofreservoir Sander van Buiten 13 8.533 6 December 2005, 11:07
Laatste bericht: Sander van Buiten

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)