Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2008
Hallo, ik heb dus bovenstaande carburateur en rij op benzine. De koude start gaat erg moeilijk, ik trek de choke een beetje uit en probeer hem aan de praat te krijgen, dit gaat moeizaam, dan slaat ie een paar seconden aan en dan weer uit, dit herhaalt zich een aantal keren en als ik mazzel heb dan doet hij het uiteindelijk. Ik heb er olie in dus dat is goed. Als de wagen warm is heb ik totaal geen probleem met starten. Heef iemand hier ervaring mee?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
En waarom trek je de choke dan niet vol uit? Als-ie draait kan je de choke weer terugduwen tot een acceptabel toerental.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2008
nou ik trek de choke niet helemaal uit omdat dit niet uitmaakt/ nog minder werkt..
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Controleer eerst of de chokekabel de chokeklep aan de carburateur wel helemaal opent.
Een gebrek in de werking van de chokekabel komt nogal eens voor .
Als de chokeklep niet helemaal opent heb je koud vaak enorm problemen met het aan de gang houden van de auto.
Eigenlijk is het een kwestie van feeling en opgedane ervaring om kundig met een choke om te gaan.
Als je er lpg inlegt ben je meteen van kode startperikelen verlost overigens

Plus loopt de motor dan stiller en regelmatiger.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Deze choke is geen klep maar een schijfje met een aantal kleine openingen waardoor meer benzine uit de vlotterkamer omhoog komt. Op zich simpel om eraf te halen en eens te controleren op speling, vuiltjes e.d. Er zit een veer in.
Bij de choke hoort ook een "fast idle", als je de choke uittrekt trek je ook een nokachtig ding omhoog wat de gasklep openduwt (zodat je dus geen gas hoeft te geven als je start met de choke).
Afstelling: als de chokeknop 25 mm uit het dashboard steekt moet het streepje op het nokachtige ding tegenover de "fast idle" stelschroef zitten. Stel deze stelschroef net zo lang bij tot de motor 1250-1350 rpm draait, da's iets sneller dan stationair.
Verder uittrekken vd choke zal het toerental nog verder verhogen, tot ongemakkelijk hoog tempo.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2008
heren, bedankt tot zo ver, ik ga er mee aan de slag!
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2008
nou de kabel werkte inderdaad niet naar behoren, dat heb ik losgehaald en vastgezet. de schroef t/o de nok was helemaal in gedraaid, ik heb die iets eruitgedraaid waarna de nok hem ook meer indrukt, voor nu start hij iig! nu kan ik inderdaad gaan proberen het chokegevoel te krijgen, waar ik eerder het gevoel had dat het allemaal niet uitmaakte.
Nogmaals bedankt!