Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
welke turbo is dit?
#11
nu maar hopen dat er een andere CBV of dump-valve aanwezig is
is het nu een CBV of een dump-valve.

eerst meld je dat het een CBV moet wezen
en dan later meld je dat het een CBV of een dump-valve op moet zitten.

het werkt het zelfde alleen de CBV gooit het terug in de inlaat van de auto en de dump-valve gooit het buiten de motor.
werking is het zelfde.
Antwoord
#12
Een CBV is een CBV en een Dump-valve een Dumpvalve.

Beessie wel bij zn naam blijven noemen, anders krijg je dalijk weer vragen over interne dumpvalves op turbo's. Wink
Maar beide doen in principe hetzelfde en dat is overdruk afblazen.

Er zijn namelijk nog steeds een hoop mensen die CBV's voor dump-valves aanzien, en een dumpvalve een wastegate noemen etc etc dus daarom zeur ik over de namen. Wink

En sommige injectie systemen (met een luchtmassa meter) KUNNEN nogal over de zeik raken als je een dumpvalve plaatst en de cbv weghaalt (en die dan afdopt, met een plaatje).
Vandaar dat er ook recirculerende dumpvalves in de handel zijn die hogere drukken aankunnen.

@eric vermeer; theoretisch heb je helemaal gelijk.
Praktisch zul je weinig verschil merken waar de dumpvalve nu precies zit.



Antwoord
#13
K mis in elk geval een draadeind, flens zit maar op twee plaatsen vast ? Wink
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
#14
zo te zien is er 1 tapeindje afgebroken. Wink
Antwoord
#15
dump-valve is nog lang geen waste-gate.
maar idd voor sommige het zelfde
bij mij is de CBV en dump-valve het zelfde.
maar ok je hebt gelijk
ze zitten net ff op een andere plek , doen het zelfde maar dan net ff anders
Antwoord
#16
zo langzamerhand geheel off topic (sorry gydomatra), maar wat zijn de voordelen van een dump-valve boven een CBV: die heb ik nl en behalve het afblaasgeluid dat sommigen geweldig vinden mis ik volgens mij niks?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#17
Ticcie: geeft niet dat het off-topic is. Vind het wel interessant en leer er weer van. Heb nl nog geen idee wat een dump-valve en CBV is... , maar daar kom ik nog wel achter.

Misschien een domme vraag, maar waar op de foto zit zoiets?
Antwoord
#18
geen domme vraag, maar je ziet m op de foto niet, want je hebt geen van beiden!
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#19
jawel op de turbo zelf zit de cbv dat extra vacuum slangetje dat bij jou niet zit aangesloten
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#20
Ticcie schaam je !! :o wat denk je wat er op jouw 15G zit Wink

Bij foto 2 is de cbv duidelijk te zien, en zie je ook dat hij niet aangesloten is.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Turbo naar LH 2.4 HansDAF 0 111 20 July 2025, 23:42
Laatste bericht: HansDAF
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 3.088 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.977 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.649 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.794 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.432 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.119 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 8.217 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 17.443 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 12.138 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)