Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Om de ÃÂ ÃÂ n of andere wazige reden is het toch gelukt, hierbij wat foto's van het motorruim;
De hoeveelheid ruimte laat te wensen over, sterker nog hij raakt heel soms bij starten de stuurstang  Ik weet nog niet of ik dit ga oplossen door een extra motorsteun te plaatsen of door een stuk van mijn spruitstuk af te zagen.
En ja, ik weet dat de kabels een zootje zijn! Lopen was belangrijker dan het esthetische gedeelte, maar dit wordt binnenkort natuurlijk nog veranderd.
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
even aan het spitten ;D ;D ;D
en ik zou iig voor een extra motorsteun gaan( of standje laten zakken), affreezen lijkt me niet zo'n goede optie, is niet voor niets deze dikte
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Citaat:even aan het spitten
Ik zal het eens doorlezen. Ik zag wel al een opmerking met een B230F motor, dat biedt perspectief!
Citaat:en ik zou iig voor een extra motorsteun gaan( of standje laten zakken), affreezen lijkt me niet zo'n goede optie, is niet voor niets deze dikte
Laten zakken kan niet, dan kom ik weer in de knoei met mijn dynamo. Er mist al een heel gedeelte van het spruitstuk, anders had hij er al helemaal niet ingepast  Dit zijn overigens alleen maar uitstulpende delen en geen wanddikte.
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Dus dat lukt wel met dat inlaatspruitstuk.
Ik dacht altijd dat het nooit pastte.
Kom je er ook nog mee naar de VKB ?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Geen idee, nog nooit geweest ??? Wanneer is het? Mis ik iets als ik niet ga?
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Berichten: 3.254
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:Wanneer is het? Mis ik iets als ik niet ga?
27 en 28 september
Citaat:Mis ik iets als ik niet ga?
JA!
Volvo Klassieker Beurs VKB
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Ik denk dat je wel wat mist,als je niet zou gaan.
zowel nieuwe als gebruikte onderdelen van vele types Volvo.
Van Amazon tot 240 turbo.( voor de rest komen we niet... ;D)
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Citaat:Van Amazon tot 240 turbo.( voor de rest komen we niet... )
;D ;D ;D ;D
Vandaag weer naar het werk geweest, vakantie zat er weer op! Dat rijdt echt super dat blok zo, vanmiddag wel wat problemen met het natte wegdek en gasgeven :
Vorige week een poging gedaan om de auto te laten afstellen  De vorige keer was het garagebedrijf me zo goed bevallen, maar nu was het iets anders dan standaard en wisten ze het ineens niet meer! Bij aankomst enige uitleg gegeven, de reactie van het garagebedrijf was en bleef echter dat de opstelling zoals ik die gemaakt had niet mogelijk was. Dat Necam mengstuk onder de gasklep kon echt niet!
Ik heb hem nu zelf afgesteld en redelijk naar tevredenheid. Moet nog wel een keer de gassen meten natuurlijk, maar geen backfires gehad. Stationair is echter nog wel een probleem, hier moet ik nog wat op verzinnen. Ik heb nu geen vaste aanslag voor het Necam mengstuk bij gaslos of stationair. Bij de B21et was de gasklep rechtstreeks met het mengstuk verbonden door een koppelstang maar nu is het geschakeld doormiddel van een gaskabel vanwege de ruimte, dit brengt echter wat rek en onnauwkeurigheid met zich mee.
Iemand nog info over nokkenassen en verstelbare nokkenastandwielen? Na een hoop leeswerk kom ik op het volgende uit:
Om het standaard B230f blok wat meer power te geven is een A of B nokkenas met verstelbaar nokkenastandwiel de beste keuze. De nokkenas moet dan een aantal graden vervroegd worden. De A nokkenas geeft de voorkeur ten opzichte van de B nokkenas hoewel de datasheets doen vermoeden dat het omgekeerd zou moeten zijn.
Om het standaard B230f blok wat meer trekkracht te geven is een M of T nokkenas met verstelbaar nokkenastandwiel de beste keuze. Ook hierbij moet de nokkenas enkele graden vervroegd worden. De T nokkenas geeft de voorkeur ten opzichte van de M nokkenas.
EDIT: Bij deze conclusie is alleen uitgegaan van standaard volvo nokkenassen!
Ik heb gezien dat JW240 een A nokkenas heeft gemonteerd, hoe is de trekkracht JW?
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
mooi dat het er in zit!
de A nokkenas is prima! trekkracht onderin is nog goed, minder lomp koppel waardoor je met minder brommen vooruit komt. met 1200 rpm kom je nog van de rotonde af en kun je (langzaam) zonder brommen weg komen. tot ruwweg 5000 rpm trekt ie goed, dan merk je goed dat de standaard uitlaat begint te begrenzen.
A nokkenas was ook in de B230ET, volvo vond deze dus goed voor boost.
over de V nokkenas in een turbo motor heb ik ook goede ervaring, heb 3 rondjes Nürburgring meegereden met een 242 turbo met die as. nog wat meer toeren-happy, koppel weet ik niet echt, heb zelf niet gereden en de auto had een uitlaat-lek (voor de turbo) etc. voelde wel goed qua koppel.
als je een wideband er in zet kun je zelf ook gaan afstellen. ik heb zelf goede ervaring met de JAW (hwv 1.03), dan kun je voor 110-150 euro een complete wideband hebben.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Ik verkies eigenlijk het koppel in plaats van het vermogen, maar als ik jouw verhaal zo zie dan geef je toch de voorkeur aan de A nokkenas of niet? Heb je al eens een T geprobeerd?
Wat betreft de wideband sensor, is de prijs met alles erbij? (dat ik het dus op ÃÂÃÂn of andere manier kan aflezen in de auto?
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
|