Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vla in blok....+ wat turbo vraagjes
Hallo allemaal...

Ik ben nieuw hier en mag me eindelijk bij de club voegen. Ik heb vandaag m?n eerste 240 turbo gekocht. Het is een sedan uit 1981.

Ik heb de auto gekocht in een niet rijdende staat, de motor sloeg niet aan. Toen ik thuis was aangekomen na een sleepritje heb ik ff de accukabels eraan gehangen en een keer proberen te starten, hij sloeg niet direct aan. op een gegeven moment kwam er toch wat `geluid? in. een hels kabaal van gestotter en gepruttel en een enorme witte rookwolk sierde de buurt. Na +/- 10 sec nam het gepruttel de overhand. Er kwam een dikke drap uit de karterontluchting en langs de nokkenas kering. En met dikke drap bedoel ik dikke vla met de structuur en kleur van tapijtlijm. heb um uitgezet en ben naar onze werkplaats gesleept. In eerste instantie d8 ik een gescheurd blok of lekke koppakking.

Met hulp van een vriend/automonteur hebben we het geprobeert te reinigen. Er kwam dik 15 liter van deze drap uit het blok (1,5 Mayonaise emmers) denk dat een enorme prutser water in het blok heeft gegooid...echt ongelofelijk!!!!

ik heb nu drie keer de olie ververst en het begint weer een beetje kleur te krijgen.

Ik heb ff een kort testritje gemaakt alleen de turbometer knalde direct in het rooie en begon te pingelen. Of 1 van de vorige eigenaren heeft de turbodruk opgevoerd of de turboklep blijft open staan denk ik...suggestiesciemand? Ik ben eventueel nog opzoek naar een andere turbomotor,

En iemand nog leuke sleuteltips om de 240 wat leuker te maken, zoek nog een kofferbak spoiler en Polaris velgen.

Ps. wat kan ik qua turbo het beste doen ik zit er aan te denken om er een revisie turbo op te zetten, zijn er ook veel andere turbo's die makkelijk pas te maken zijn. wat is de goegkoopste en kwalitatief de beste oplossing voor een nieuwe turbo?

Ik wil er later misschien wel een IC op bouwen en Dumpvalve maar eerst deze pruttel wer een beetje fatsoeneren.

ga morgen de kering vervangen en het oliefilter
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
pfhoeh! Dat klinkt niet al te best. Maar uiteraard allereerste van harte gefeliciteerd met je aankoop.

15 liter vla lijkt me heel dramatisch, ik hoop dat de rest van de keerringen (bijv. degene ri versnbak) het wel gehouden hebben....

Ik zou aan de laatste olie een oliereiniger toevoegen, die maakt je olie zo dun als melk (Wyns geloof ik). 20 min. stationair laten lopen en dan aftappen en goede olie erin.

De reden van deze vla?? Een hele domme eerdere eigenaar (kan het me bijna niet voorstellen) of een erg lekke kop.

Ik zou nog wel een weekendje prutsen voor je het blok definitief opgeeft, maar heel vertrouwen geeft het verhaal niet....

Ik neem aan dat je bedoelt dat de turbometer bij volgas in het rode slaat?? Je kan het stangetje richting de wastegate verstellen: hoe langer het stangetje, hoe eerder de wastegate opengaat. Ik heb 'm zo afgesteld dat ie nog net in het gele blijft, origineel komt de meter max. tot plm 2/3 in het geel. Dat eerst maar goed afstellen denk ik en dan kijken of de turbo nog ok is. Het zou ook kunnen zijn dat de 'drukdoos' die de wastegate aanstuurt kaduuk is, of dat het slangetje vd turbine naar de drukdoos lek is.

Succes en laat even weten of het wat heeft opgeleverd!
Antwoord
is het geen "ongevalauto??"maw, in het water terecht gekomen oid??
of heeft waterkoeling wel heel letterlijk genomen Big Grin Big Grin
toch wel weer tekenend dat zelfs met water ipv olie motor loopt Big Grin Big Grin
( al liep mijn ex 245 op 3 cilinders, met een gat in de kop en 3 liter weggelopen olie ook nog steeds Big Grin Big Grin )
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
15 liter!! Wel erg veel zeg! Ik hoop dat er nog wat te reviseren valt! Maar wel een mooi model! Is ie rood of zilver? Doe eens een fotootje!
En...welkom hier!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Ik heb een rooie!!!

toen ik de vla eruit heb laten lopen en er nieuwe olie in gedaan liep ie eigenlijk perfect. hij rookte nog een beetje erg maar die maar liep voor de rest erg rustig ook gewoon stationair. Ik ga vanavond de kering erin plaatsen en morgen krijg ik de kleppendeksel pakking. Hoop dat ik dan weer kan gaan rijden.

Ik zal binnenkort een fotootje plaatsen.

Weet er misschien iemand nog een setje polaris velgen en een kofferbak spoiler?
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
Lukas Lagerweij schreef:Ik heb een rooie!!!

toen ik de vla eruit heb laten lopen en er nieuwe olie in gedaan liep ie eigenlijk perfect. hij rookte nog een beetje erg maar die maar liep voor de rest erg rustig ook gewoon stationair. Ik ga vanavond de kering erin plaatsen en morgen krijg ik de kleppendeksel pakking. Hoop dat ik dan weer kan gaan rijden.

Ik zal binnenkort een fotootje plaatsen.

Weet er misschien iemand nog een setje polaris velgen en een kofferbak spoiler?

Volgens mij heeft Ed "PimpMy264" van Daalen een setje polarissen voor je. Kofferbak spoiler is mij niet bekend, misschien marktplaats / eBay eens in de gaten houden.
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
heb jij dat ding gekocht die op Speurders stond een paar weken terug?? heb die kerel nog een mailtje gestuurd, maar hij antwoordde niet.

Op de foto zag ie er aardig uit.

polarissen zijn aardig moeilijk aan te komen..... kofferbakspoiler zal vast makkelijker gaan - A.Huis (arjan) is een turbo aan het slopen, vlgs mij zat daar een spoiler op.
Antwoord
heej klinkt bekend Ticcie......bedoelen we deze Big Grin
[Afbeelding: pic01242zs.th.jpg]

mooi he , mooi rood is niet lelijk.
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
ja!!
Oerlelijk ding naar mijn mening, maar smaken verschillen natuurlijk
Antwoord
nou nou .. zo kan ie wel weer he 8)
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.825 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.795 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.313 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.501 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.103 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.874 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.852 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.686 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Wat is er allemaal nodig om 750 pk te persen uit een T5-R blok? Wasmachineman-T5R 8 12.488 14 May 2015, 09:54
Laatste bericht: v700r
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.823 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)