Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
past deze cruise-control?!? NIEUW EXEMPLAAR
ik ben bang van niet het is wel een heel eind pas te maken maar je blijft zitten met het snelheidssignaal
deze regeleenheid heeft een digitaal signaal nodig en dat heeft een turbo niet

je kunt proberen om 1 kant van het spoeltje achter in de klok aan massa te leggen en dat andere aan
je regeleenheid maar ik ben bang dat het signaal dan te zwak is

maar mischien dat er andere mensen zijn die denken dat het wel kan
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
op zich is een snelheidssignaal nog wel te realiseren maar je de meeste cruisecontrols van volvo (hella) hebben een krachtiger signaal nodig dan alleen het signaal van je sensor op de achteras.

het snelheidssignaal wordt namelijk versterkt door de elektronische snelheidsmeter.
als je de elektrische schema's van de 700 en 900 olvo's bekijkt zie je dat de CC zijn signaal van de snelheidsmeter betrekt.
dit is geen T-stuk maar een eigen uitgang van de snelheidsmeter.
ik denk dat dat uitgangssignaal versterkt en schoongemaakt is van ruis e.d.

afgelopen donderdag heb ik mijn '78 245 voorzien van een sensor op de achteras (diff.deksel d'r af, busje inlassen tegenover kroonwiel en deksel d'r weer op incl. sensor)
de grap wilde echter dat de sensor van een vroege 740 kwam en mijn tellerbak van een latere 7-serie>>gevolg; bij 50km/uur gaf de teller 150 aan en op een boerenweggetje tikte ik de 240KM/u aan!!!
na uitwisseling met een andere snelheidsmeter ging het beter, afwijking 10%(hoe ik dat op moet lossen zoek ik nog naar, heb de vraag al eens gesteld hier zonder resultaat)

KORTOM je zou je CC werkend kunnen maken met de plaatsing van een snelheidssensor op je achteras en een elektronische snelheidsmeter.

op de sloop zou je dit toch moeten kunnen vinden zou ik denken.

als je verder nog wilt studeren vind je op internet zat info varierend van navigatieforum(snelheidssignaal volvo) tot brickboard.
Antwoord
240diesel schreef:op zich is een snelheidssignaal nog wel te realiseren maar je de meeste cruisecontrols van volvo (hella) hebben een krachtiger signaal nodig dan alleen het signaal van je sensor op de achteras.

het snelheidssignaal wordt namelijk versterkt door de elektronische snelheidsmeter.
als je de elektrische schema's van de 700 en 900 olvo's bekijkt zie je dat de CC zijn signaal van de snelheidsmeter betrekt.
dit is geen T-stuk maar een eigen uitgang van de snelheidsmeter.
ik denk dat dat uitgangssignaal versterkt en schoongemaakt is van ruis e.d.

afgelopen donderdag heb ik mijn '78 245 voorzien van een sensor op de achteras (diff.deksel d'r af, busje inlassen tegenover kroonwiel en deksel d'r weer op incl. sensor)
de grap wilde echter dat de sensor van een vroege 740 kwam en mijn tellerbak van een latere 7-serie>>gevolg; bij 50km/uur gaf de teller 150 aan en op een boerenweggetje tikte ik de 240KM/u aan!!!
na uitwisseling met een andere snelheidsmeter ging het beter, afwijking 10%(hoe ik dat op moet lossen zoek ik nog naar, heb de vraag al eens gesteld hier zonder resultaat)

KORTOM je zou je CC werkend kunnen maken met de plaatsing van een snelheidssensor op je achteras en een elektronische snelheidsmeter.

op de sloop zou je dit toch moeten kunnen vinden zou ik denken.

als je verder nog wilt studeren vind je op internet zat info varierend van navigatieforum(snelheidssignaal volvo) tot brickboard.

Hier zul je de calibratie vinden:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/Electric...alibration
Ook toepasbaar voor 240 tellers, dat ga ik deze zomer doen.
Hopelijk is dit wat je zoekt!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
dankjewel voor de link, ik kende hem al en zat met de prints van het kalibratie-proces aan tafel vrijdagavond.
helaas heb ik een andere snelheidsmeter dan hier beschreven is.
ook de andere snelheidsmeter voldoet niet aan de beschrijving / foto van de link.

ik wil nog wel aan het stoeien met de datasheet die in diezelfde link staat, wellicht kan ik dan zelf de bewuste weerstand vinden die verantwoordelijk is voor ijking.

EDIT;link bestaat niet meer, deze link heb ik gegoogled en doet het wel incl. schema om je vingers bij af te likken;

http://www.datasheetcatalog.com/datashee...2115.shtml

nu alleen nog kijken of ik dezelfde chip in m'n teller heb,anders wordt het nogmaals googlen.;EDIT

als er vorderingen zijn zal ik het posten.

als ik er helemaal niet uitkom ga ik misschien wel langs CASU in Nieuwegein
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Cruise Control opties anno 2022 Woutair 20 6.515 1 September 2023, 21:03
Laatste bericht: Boet
  Cruise Control installatie -OPGELOST- Boet 8 6.123 1 September 2023, 20:59
Laatste bericht: Boet
  Waeco cruise control op originele Volvo hendel Daan245 10 11.896 8 May 2021, 16:13
Laatste bericht: aeos
  Aansluiten hendel cruise control (86-) Nicolaas H 45 39.274 5 May 2021, 22:26
Laatste bericht: aeos
  Accu past niet bij accubevestiging JDDV 9 6.942 11 November 2019, 20:43
Laatste bericht: Marc1970
  Cruise control B19A Maarten245DL 5 3.839 31 January 2019, 20:05
Laatste bericht: 245GLE1981
  Cruise Controle 240 1993 KennOne 2 3.515 22 April 2016, 22:26
Laatste bericht: Nicolaas H
  Nieuw klokhuis met toerenteller in 240 rvanw 1 2.819 4 December 2015, 11:24
Laatste bericht: Dopski
  Gaskabel cruise control Volvo 240 Gouden240 6 5.584 14 June 2015, 11:16
Laatste bericht: Gouden240
  Nieuw instrumentarium voor 244 uit 1976 skidje 6 5.864 16 April 2015, 19:35
Laatste bericht: DennisvdB

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)