Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
b18 "stikt" bij belasting
krijg net van mijn neef een andere tip.
ontstekingstijdstip
zou dat ook nog kunnen?
Antwoord
Marc1970 schreef:Verzopen> Blijft de choke hangen? Luchtfilter totaal verstopt? Ontsteking ver ernaast?

Wink
760 | Groen | Snel
Antwoord
Daar vallen ook de contactpunten onder, ten eerste moeten ze schoon en niet ingebrand zijn, ten tweede moet er 0,4-0,5 mm ruimte tussen als ze max open staan.

Je kan met lopende motor de hele stroomverdeler links- en rechtsom verdraaien (zo verander je het ontstekingstijdstip) en wat gas geven bij wijze van simpel onderzoekje. Onderaan zit ÃÃn boutje wat hem vastklemt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Je kan met lopende motor de hele stroomverdeler links- en rechtsom verdraaien (zo verander je het ontstekingstijdstip) en wat gas geven bij wijze van simpel onderzoekje. Onderaan zit ÃÃn boutje wat hem vastklemt.
ja zo heb ik op gevoel mn amazon een heel stuk beter laten lopen (verschil tussen net van zn plek komen en gewoon goed optrekken ;D)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Citaat:enneh, iemand een idee waar ik gasnaald en sproeier vandaan kan halen als ik morgen toch niet verder kom?

Hou ook even "Garage van West " in je hoofd .
Zitten in uitgeest .

http://www.garagevanwest.nl/
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Nog even gekeken op de Penta site, daar staan ook alle Manuals op van alle motoren. Daarin wordt vrij kort en duidelijk beschreven wat je moet doen met carbs en stroomverdeler.

Echt een aanrader. Zo moet er in de demperkamer motorolie ipv ATF (dikker spul dus).

Aha, nu snap ik waarom de Penta's stalen distributietandwielen hebben: de waterpomp wordt ermee aangedreven.
Antwoord
floor schreef:krijg net van mijn neef een andere tip.
ontstekingstijdstip
zou dat ook nog kunnen?

Daar zou ik voor gaan, hou er vooral rekening mee dat de klok counterclockwise draait !
[img][/img]
Antwoord
@marc: handige site inderdaad, dank je!
moet er tóch motorolie in de carb? het zijn trouwens 150's en niet de vaker voorkomende 175's

allereerst bleek dat cilinder 2 en 4 gewisseld waren op de bougies. dat hielp al flink. :o

verder stonden de carbs 11 slagen open. ik weet niet wat de standaard instelling is. maar da's volgens mij vrij rijk. (iemand enig idee wat de standaard zou moeten zijn bij een b18 met dubbele stromberg 150's?)

ontstekingstijdstip vind ik lastig. heb vroeger en later geprobeerd maar hij blijft als een natte krant lopen. maar ik zal er nog eens een draai aan geven

motor valt niet meer uit als ik ga varen, maar zodra ik meer gas geef sputtert ie en valt ie bijna stil.

ook lijkt het stationair vrij hoog, misschien valse lucht(?)

de achterste carburateur doet minder enthousiast mee als de voorste. ik ga ook de gaskleppen even checken.

al met al lijkt er een hoop mis met de motor. deze week helaas weinig tijd om er naar te kijken.
ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor alle hulp!
Antwoord
Nou kijk als je die Penta Manual had gelezen had je geweten dat je de sproeier omhoog draait tot-ie de zuiger vd carb raakt en dan 2.25-2.75 slagen uitdraait. Dan stationair synchroniseren op 900-1000 rpm met de aanslagschroef vd gasklep (gaskabel eerst loshalen). Enzovoorts en zo verder.

Afstellen onderling doe je bij ontbreken van testapparatuur het best op gehoor schijnt.

Als je met een beetje afstellen klaar bent en alles werkt heb je een goede motor gekocht. Deze blokken kunnen ook erg last hebben van afgesleten nokkenassen, gebroken zuigerveren, doorgeblazen koppakkingen en/of uitgesleten stroomverdelers. Carburateurs kunnen ook structureel gaar zijn door speling op gasklepasjes.

Trouwens, kleppen stellen is misschien ook wel een goed idee. Contactpuntjes nagezien?
Antwoord
*bloos* was nog niet helemaal klaar met lezen. stond natuurlijk onder servicing Tongue

toerenteller is niet meer aanwezig, volgende investering Smile

Citaat:Deze blokken kunnen ook erg last hebben van afgesleten nokkenassen, gebroken zuigerveren, doorgeblazen koppakkingen en/of uitgesleten stroomverdelers.

# owdjee, met gebroken zuigerveren zal die wel klinken als rennen met kleingeld in je broekzak?
# koppakking baarde me ook zorgen, zijn er manieren om daar achter te komen?
# de stroomverdeler kan ik flink heen en weer wiebelen. neem aan dat dát niet hoort? contactpuntjes zijn een beetje ingesleten, voor de zekerheid volgend weekend nieuwe halen. heb deze week ook zo'n transistorontsteking kitje in elkaar gesoldeerd. maar die wil ik er pas tussen zetten als alles ok draait.
# afgesleten nokkenas. ik heb alleen gecheckt óf er klepspeling was (was er).
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)