Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
b18 "stikt" bij belasting
twee weken geleden heb ik een boot met een b18 motor er in gekocht. (een aq110). (ja, ik váár volvo Wink )
hij heeft eerst op de trailer gestaan omdat er nogal wat aan moest gebeuren. motor proberen te starten en na wat nalopen van bougies en verdeelkap startte ie eigenlijk zó.

toen ik eindelijk te water ging weer prachtig. starten en lopen. ik voer rustig weg van de trailerhelling richting het grote water. daar wilde ik eens even goed gas geven.
resultaat: motor stikte meteen. en was niet meer te starten.
daarna ben ik door de politie teruggesleept naar de trailerhelling Sad

ik heb samen met mijn neef even gekeken naar de motor en allereerst viel op dat er bijna een liter te veel motorolie in het blok zat. verder zat er geen atf maar andere olie (leek op motorolie verdund met bezine) in de carburateurs. dit is inmiddels allemaal verholpen. echter varen is nog steeds hetzelfde. onbelast maakt ie prima toeren. maar zodra ik ga varen doet ie helemaal niks meer.
kan dit evengoed te maken hebben met carburateurafstelling, of is er meer aan de hand?

alvast bedankt!

groeten

floor
Antwoord
Roeispanen meenemen. En een bougie losdraaien, nat of droog?

Verzopen> Blijft de choke hangen? Luchtfilter totaal verstopt? Ontsteking ver ernaast?
Droog> opbrengst benzinepomp? membraan in carb lek?

Heeft de motor jaren stilgestaan? Die liter motorolie kan ook doorgelekte benzine zijn van een uitgedroogd en lekkend benzinepompmembraan.

Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
haha, ja tweede proefrondje inderdaad roeispanen meegenomen Smile

bougies zijn vrij zwart. niet heel nat.
en als ik hem een tijdje stationair laat draaien zien ze er redelijk gezond uit.
ik heb niet gechoked, hij start dan alsnog erg makkelijk. denk zelf dat ie sowieso te rijk staat afgesteld.
heb een boekje besteld voor carbrateurafstelling. maar daar beginnen ze meteen over een co meter. (die heb ik niet )

luchtfilter is een soort vlammenvanger, die is verder niet verstopt.

het membraam in de carb is het rubberen ding dat je te zien krijgt als je de dop van de stromberg afhaalt he? die zien er nog goed uit, geen scheurtjes. niet heel droog.

motor heeft volgens mij jaren stil gestaan inderdaad.

thx voor de hulp marc!
Antwoord
bij mn amazon (B21 met enkele carb, een van het type waar jij er 2 van hebt) en daarvan is volgens mij de naald/sproeier versleten. Ook kan het membraan van een carb gescheurd zijn. bootmotoren worden vaak op grotere gasstanden belast met veel constante toerentallen (is mij iig opgevallen), dus dan hangt de naald vaak op dezelfde plek bij de sproeier, misschien is er daardoor wel wat meer afgesleten dan normaal bij een automotor het geval is.

Let wel op met die te hoge motorolie stand, das natuurlijk allemaal benzine die er bij zit. op zich kan een B18/B20 veel hebben maar is toch beter om zulke verdunde olie niet te lang te gebruiken. Volgens mij is ie al vervangen?

Wat zeer nuttig is bij het afstellen van carbs is een breedband lambdasonde. helemaal compleet met stekkers enzo kun je zoiets hebben vanaf ruwweg 120 euro. kun je ieder moment zien wat je lucht/brandstof verhouding is. ik heb er nu eentje in mn 240 en das echt handig, zie je direct of er iets mis is. Eigenlijk niet nodig om permanent te installeren bij een boot (of auto), alleen voor afstellen is genoeg eigenlijk (tenzij je veel gaat knutselen om meer vermogen oid te krijgen).

Hier staan nog wat tips:
http://www.amazoncars.nl/onderhoud/artik...ratie.html

Vaak zijn het dingen die wat versleten zijn bij carbs. bij mijn honda XR80 (kleine off-road motorfiets) heb ik ook tijden geklooid met afstelling, pas na nieuwe sproeiers, naald, vlotter en pakkingen kreeg ik consistente resultaten na afstellen. nu loopt ie veel te hard Smile
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
zo, heb alweer een schat aan informatie! dank voor de tips

membraam is volgens mij okay. je bedoelt toch die rubber afdichting die er onder de stromberg dop zit?
hoe kom ik er achter óf naald en sproeier versleten zijn? en waar haal ik die spullen vandaan? (liefst ook nog open op zaterdag Smile)

bezine bij de motorolie moet ik toch kunnen ruiken?
volgens mij heette de vorige eigenaar b.haas, dus zou me niet verbazen als ie gewoon te veel in gemieterd heeft. (er zat tenslotte ook vreemde olie in de carbs)

wil inderdaad uiteindelijk veel gaan knutselen.
dan is investeren in wat tools ook niet zo'n punt.
moest lachen om jouw bijschrijft "Car works - Owner broke" voor mij is het "boat doesn't work - owner broke" Sad
met zo iets ben ik er nog niet denk ik he? heb je tips waar ik zo iets vandaan kan halen?

voorlopig knijp ik mijn handjes dicht als de motor zonder al te veel gedoe netjes draait. tweaken kan altijd nog.
Antwoord
Te rijk dus. Je hebt nog de verstelbare sproeiers onderin je Strombergs, je kan de sproeier dus een stukkie omhoog draaien, = armer bij alle gasklepstanden.

Of de vlotternaalden zijn gaar en/of de vlotters lek waardoor het benzinenivo in de sproeier te hoog is.

Voor meer technische details: B20B, B18A, B en D handboeken staan op http://volvo1800pictures.com/

B18B en D zijn met dubbele carb, meestal SU HS6 maar die lijkt er genoeg op. De B20B is in sommige landen met dubb. Stromberg geleverd. Jouw aq110 verschilt alleen kwa nokkenas.
Antwoord
thanks marc!

de sproeiers stonden inderdaad een heel stuk naar beneden.
kan niet wachten om het morgen te proberen!

enneh, iemand een idee waar ik gasnaald en sproeier vandaan kan halen als ik morgen toch niet verder kom? (omg zaanstad. maar stukje rijden kan, motor staat tenslotte in de boot ;D)
Antwoord
Nordicar in Heerhugowaard, of de scheepsmaterialenzaak voor jouw specifieke sproeiers en naalden. AQ110 en aanverwanten is nog volop in gebruik.
Antwoord
't wordt nordicar. ze zijn morgen de hele dag open Smile
dank voor de hulp.
ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen!
Antwoord
Citaat:met zo iets ben ik er nog niet denk ik he? heb je tips waar ik zo iets vandaan kan halen?

Daarmee haal je het inderdaad niet. Ik weet niet precies wat je wel nodig hebt. Op de fotosite van JW staan volgens mij nogal wat foto's van het gehele ding (zie link in onderschrift JW). Hij kan het je ook precies vertellen.

Hij heeft het ding ooit in de uitlaat van m'n 242 gehangen (B21A). Afstellen bleek toch moeilijker dan verwacht. Ding is nooit netjes gaan lopen, ook niet na revisie van de carburateur. Hopelijk werkt het wel bij jou motor. Succes ermee.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)