Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
2.0 turbo of 2.3 turbo?
Jw240 schreef:Ik heb ook geïnvesteerd in een Wideband lambdasonde, das tegenwoordig erg goedkoop (ruwweg vanaf 120 euro) en je kunt gelijk de oude vermoeide standaard lambda sonde eruit gooien....

Wat is het verschil tussen die twee dan?
244 GL D6 aut. 1981 ,[Afbeelding: img00121d.jpg] en de Smurfette (GL Automatic) uit 78 [Afbeelding: foto00631k.jpg]
Antwoord
kkettenis schreef:
Jw240 schreef:Ik heb ook geïnvesteerd in een Wideband lambdasonde, das tegenwoordig erg goedkoop (ruwweg vanaf 120 euro) en je kunt gelijk de oude vermoeide standaard lambda sonde eruit gooien....

Wat is het verschil tussen die twee dan?

het verschil...

De sonde meet de brandstof/lucht verhouding, de originele lambdasonde is van het zogenaamde NarrowBand type, die heeft op het omslagpunt tussen arm en rijk mengsel (14.7:1 massa verhouding) een hele sterke verandering in de uitgangsspanning. Daardoor is niet goed op te maken wat nou de precieze verhouding is, alleen of ie in het arme of rijke gebied zit.
De nieuwere sonde, de breedbandlambdasonde (ook wel WBo2 genoemd, van WideBand) heeft die sterke sprong in het uitgangssignaal niet en kan zo veel preciezer aangeven wat de verhouding is. Omdat deze sensor erg ingewikkeld is en veel nauwkeuriger op temperatuur moet blijven hoort er ook een controller bij die dat regelt. Ik heb die controller zelf in elkaar gezet, was een bouwpakket van 70$, de sensor zelf 60$, dan nog wat spullen als kastje, stekkers enzo nog eens 20 euro max?

Voor een helemaal standaard motor heeft het geen voordeel, maar het is leuk om te kunnen zien wat de precieze verhouding is, makkelijk bij het foutzoeken of zelfs afstellen als je em op een carb/k-jet/lpg motor zet.
Ik wil deze sensor dus gebruiken om de standaard sensor te vervangen, ik denk dat de standaard sensor zn beste tijd gehad heeft (250K km). Sowieso wil ik em voor als mn turbo blok er in gaat want dat ga ik weer op ethanol laten lopen, dan kan ik zien of alles goed gaat als ik met verschillende injectoren enzo ga klooien...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Het verschil is dag en nacht. Leuk weetje: de wide-band is ontwikkeld door Bosch / Volkswagen voor de eerste VR6 motoren. Deze haalde de emissie eisen van Calafornia niet. Toen is men met een lambda sensor gekomen die zo nauwkeurig is dat deze per arbeidsslag mengsel variatie kan opmerken. Aangesloten op het motormanagement systeem kon deze sensor dus de ingespoten brandstof per cilinder gaan regelen.

Wat heb je hier aan ? Nou... Niet zo heel veel, anders dan dat je nu weet hoe ontzetten precies de wide-band lambdasensor werkt en hoe snel.

Voor in je Volvo betekend dat dat je precies je mengselsamenstelling kan aflezen en deze wordt niet meer "gegokt" of berekend door de narrowband lambdasensor. De meeste wideband lambdasensor module's hebben een narrowband emulator dus kan je deze aansluiten op je bestaande bedrading voor de lambdasensor.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
volvo200liefhebber schreef:
a.huis schreef:
muthill schreef:2.5 kan ook nog al zal je die orgineel niet tegen komen in een volvo 240/749/940.......

En wat voor een motor is dat dan?

Volvo Penta AQ171c b.v. , zijn wel duur en vind ze maar eens zit normaal gesproken een schroef i.p.v. wielen aan 8)

Laten wij nou net zo'n Penta krukas op de plank liggen 8) en eh..nee hij is niet te koop :-X

[/quote]

Laat ik dat heel blok nou eens hebben ;Den een B204FT Nu nog een B234 dan heb ik de redblock 16 lijn compleet B204FT, B234F, B254 Tongue
Antwoord
Zo het is een 2.3 geworden ;D. Hij moet er alleen nog in. Zelf uit de auto gehaald en liep nog perfect, intercooler erbij, slangen erbij, brandstofpomp ook, twee! computers erbij en niet geheel onbelangerijk, ik heb de hele kabelboom van het blok en van computer naar computer ook meegenomen. Hier de foto's van het apparaat. Ik weet trouwens niet van welk jaar die is maar dat ga ik nog uit zoeken via het serienummer.
Inbouw gaat nog even duren maar ik houd jullie op de hoogte.

[Afbeelding: dsc00929gd6.th.jpg]
[Afbeelding: dsc00923kw1.th.jpg]
[Afbeelding: dsc00927ep4.th.jpg]
[Afbeelding: dsc00924tl9.th.jpg]

Volvo 240 GLT<br />Volvo 240 VAN (overleden)<br />Volvo 340 met jarratel aandrijving
Antwoord
dat wordt een leuk project!

Check je en / of reviseer je eea vantevoren, of bouw je 't hele zaakkie op de gok over?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
mooi! ;D
hoeveel heeft het blok gelopen?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Ja word zeker een mooi project, ik ga er over een half jaar aan beginnen. Ik laat de turbo zowiezo nog nakijken, het blok heeft rond de 320000 gelopen geloof ik maar ziet er goed uit en loopt echt nog heel mooi. Geen olielekkages.
Ik wil eerst nog wat extra dingen verzamelen voordat ik er aan ga beginnen, schokbrekers (koni of billstein), verlagingsveren, dikkere stabistangen, ik moet nog een dubbele oliedrukzender vinden, ik heb de tijd dus dat geeft niet. Ik moet eerst trouwen en daar gaat ook wat tijd inzitten. ;D.
Als het allemaal gaat beginnen houd ik jullie op de hoogte dmv het forum met foto's en tekst.
Volvo 240 GLT<br />Volvo 240 VAN (overleden)<br />Volvo 340 met jarratel aandrijving
Antwoord
PP! schreef:30 pk meer en 35 nm ;D ;D ;D ;D

en je baseert die kennis op...? Heb jij die kit dan in een van je bricks gehangen?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
nog ff voor alle dromers van pkaas.

uit een B21ET met 1.3bar overdruk met IC en andere nok-as (uit zweden)
geflowde 405 kop , aangepast inlaat spruitstuk met grotere gasklep.
grote down-pijp + uitlaat
kom je niet verder dan 210pk.

dus de gene met later ingebouwde IC's en IC plus kitjes end komen naar mijn bevindingen nooit aan de 200pk.
dus droom maar niet te veel.
er zit uiteraard wel verbetering in met een ic
dat is ook zeker merkbaar.
maar je krijgt er niet zo maar 45pk of meer door.

wou ik ff kwijt.
weet niet of ik het mocht melden hoor.

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Turbo naar LH 2.4 HansDAF 0 112 20 July 2025, 23:42
Laatste bericht: HansDAF
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 3.095 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.981 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.652 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.798 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.438 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.123 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 8.225 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 17.453 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 12.140 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)