Berichten: 575
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2005
Vandaag na 2 maanden stilstand in de garage de 244 weer eens gestart. Starten, lopen en prima rijden, zoals het hoort. Maar.... de lampjes in de klokkenunit van de accu (laadstroom), de handrem en de "brake failure" blijven tijdens het rijden (zwak) branden. Ding rijdt en remt normaal en staat niet op de handrem... Wanneer ik 'm echt op de handrem zet gaat het betreffende lampje feller branden.
Wat zou dit kunnen zijn ?
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Geoxideerde zekeringhouders waarschijnlijk.Even de zekeringen eruit halen en de koperen clipjes van de zekeringenkast met schuurpapier opschuren.
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
of te weinig remolie
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Citaat:Maar.... de lampjes in de klokkenunit van de accu (laadstroom), de handrem en de "brake failure" blijven tijdens het rijden (zwak) branden
Kan ook iets te maken hebben met de dynamo.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 274
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
Gideon schreef:Citaat:Maar.... de lampjes in de klokkenunit van de accu (laadstroom), de handrem en de "brake failure" blijven tijdens het rijden (zwak) branden
Kan ook iets te maken hebben met de dynamo.
Of met slecht werkende condensator op de dynamo (koolborstels versleten?)
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
massa probleem/draadbreuk?
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
check ook de kabelboom onder het inlaatspruitstuk....
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
het is iig iets met je stroomvoorziening, zeker niks met je remmen. Het zou een geoxideerde zekering kunnen zijn (zekeringen vervangen of licht opschuren en de contactpunten ervan licht opschuren).
Anders is het zeer waarschijnlijk je dynamo die niet bijlaadt en kom je vanzelf stil te staan als je doorrijdt. Meest voorkomende kwaal is versleten koolborstels in je dynamo. Je kunt de koolborstels incl condensator bij o.a. Nordicar voor iets van E15 bestellen. Vervangen is niet moeilijk.
ALs je niks zelf wilt/kunt doen wordt het dan waarschijnlijk een nieuwe ruildynamo en ben je plm 200 euro lichter voor de gehele operatie.
Let op: niet lang blijven rijden: na een uur is je accu leeg -> dus geen vonk meer op je bougies -> dus sta je stil langs de weg :o
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 575
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2005
Inderdaad, de dynamo.... Bij een startpoging bleek de accu leeg

Nou ja, het is nu Daf-weer; de Volvo moet maar even wachten !
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Berichten: 1.724
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Klinkt helaas bekend.
Ticcie schreef:Let op: niet lang blijven rijden: na een uur is je accu leeg -> dus geen vonk meer op je bougies -> dus sta je stil langs de weg :o
Valt wel mee, zolang je m op toeren houdt kom je een eind. Heb het twee uur op de snelweg uitgehouden, maar daarna stond ik bij het tweede stoplicht stil. (eerste was, groen namelijk).
vond het al opvallende dat de tank leger werd (terwijl ik op LPG reed) en de motor-temp terugliep....
Bleken de eerste symptomen van de spanningsval te zijn.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005