Topics: 257
Zaterdag a.s. ga ik bij Hooftman mijn automaatbakolie verversen. Ik wil er zoveel mogelijk oude olie uit hebben, dat heet flushen heb ik begrepen :-)
Nou wil ik zo te werk gaan (op aanraden van een vriend):
Eerst 2 liter oude olie aftappen bij de bak en twee liter nieuwe olie bijvullen via de pijlstokopening (slang, trechter?). Dan even de motor starten en de pook door alle versnellingen laten gaan. Vervolgens weer twee liter aftappen en bijvullen, motor aan, door alle versnellingen, etc, Dit doe ik in totaal vier keer. Daarna laat ik de bak helemaal leeglopen en vul hem bij met dezelfde hoeveelheid als eruit kwam.
Is dit een geschikte manier, denken jullie? Ik verspil wel 8 liter, dat wel...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Topics: 135
lijkt mij meer dan voldoende maar wel goed zo te lezen...ja toch
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Topics: 107
Waarom niet gewoon helemaal aftappen en nieuwe olie erin, desnoods twee keer?
Ik zie het nut van nieuwe olie bij de oude gieten niet zo.....
Topics: 0
Ik weet niet hoe het bij een 240 zit, maar als je bij een 850 de plug eruit draait komen er slechts 2 Ã 3 liter van de 7.6 liter uit. De rest blijft in de koppelomvormer zitten. Vandaar dat je moet flushen.
Bij de 850 maak ik altijd een van de 2 slangen los die naar de oliekoeler lopen. Daar zet ik een doorzichtige slang op en dan start ik de auto. De automaat pompt de olie dan door de slang in een doorzichtige 5 liter kan.
Zo gauw er luchtbellen komen (na een liter of 2,5) zet ik de motor uit en vul ik de automaat met evenveel nieuwe olie dan eruit gekomen is (via 2e doorzichtige 5 liter kan).
Vervolgens start ik de auto weer in een andere versnelling en die procedure herhaal ik 4x.
Dit heb ik intussen bij een auto of 35 gedaan en dat werkt vrij aardig
Dit werkt natuurlijk alleen als je een oliekoeler hebt (of iets anders waar je de slang van los kunt maken). Ik weet niet hoe dat bij de 240 zit.
Topics: 42
autoMaten hebben toch altijd een oliekoeler, of vergis ik me??
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Soms heeft een automaat een extra oliekoeler geloof ik....de mijne i.i.g. wel. Zo'n koeler is vaak gemonteerd als er met de auto een caravan wordt getrokken.
Normaal gesproken wordt de olie alleen gekoeld door de (koelwater)radiateur geloof ik, waar dan de olieleiding doorheen loopt. Die slangen zal je ook vast wel los kunnen halen.
Het gaat om mijn 745 TIC trouwens. Ik begrijp niets van zo'n automaat maar wel dat er olie in de 'koppelomvormer' blijft zitten. En dat je hem steeds even in ieder versnelling moet zetten om de olie te rouleren of zo. Door steeds een kleine hoeveelheid af te tappen en toe te voegen, schijn je de boel te kunnen flushen.
Ik begrijp van mehn dat je de pook steeds in ÃÃn andere versnelling zet en niet iedere keer in ALLE versnellingen. Wat is de reden daarvoor? Best kans dat er bij mij ook maar 2 Ã 3 liter uitkomt ...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Topics: 0
henqui schreef:Ik begrijp van mehn dat je de pook steeds in ÃÃn andere versnelling zet en niet iedere keer in ALLE versnellingen.
Yep.
In het kleppenblok en de bak zitten oliekanaaltjes. Bij de verschillende standen stroomt de olie door verschillende oliekanalen.
Mocht daar rommel inzitten (bijv. in de kanalen die je bijna niet gebruikt) leek het me beter om de kanalen "goed door te spoelen".
Later las ik in VADIS dat die hetzelfde advies hebben
Dank je mehn, ik ga het op jouw manier doen. Nog even kijken welke olieslang/-pijp ik los haal... :-)