Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bijzondere/vreemde/grappige advertenties op Marktplaats/Ebay etc.
Ow ik zie het, dat komt doordat het blijkbaar een gedeelte is voor geregistreerde leden.
Dan maar even mezelf quoten, nogal oftopic, maar goed.

@ mods; ik wil dit wel een keertje updaten checken (oud stukje text) die kunnen we dan op de frontpage of in een algemeen topic zetten.

Citaat:[message=26035259,noline]DopdeDouwer schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 02:06[/message]:
[table border=2 bordercolor=#000000 width=600]
\[td bgcolor=#white]

[align=center][[url=http://"http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/topic%20GOT/volvobanner.jpg"]afbeelding[/url]][/]
\
\


Ik ben al geruime tijd een behoorlijke volvo fan. Ik ben er zowat mee opgegroeid en vind het nog steeds erg mooie auto's. Op Got valt me steeds vaker op dat er diverse Volvo modellen de revue passeren, als er weer wat aanbevolen moet worden. Dus ik neem aan dat er best wat (ex) volvorijders (of in spÃ) zijn hier. Maar er is nog nooit een speciaal volvo topic geopend.

Dus bij deze...





[td align=center bgcolor=#3770F0]De geschiedenis




In 1907 werd door Sven Wingquist AB Svenska Kullager Fabriken opgericht, oftewel SKF, die zou uitgroeien tot een kogellagergigant. Waarom is dit belangrijk om te weten? Omdat Sven Wingquist en zijn SKF van doorslaggevende betekenis zijn geweest voor Volvo.

Zeven jaar na de oprichting werd Björn Prytz van SKF naar de VS gestuurd om te onderzoeken of een goedkope kogellager onder de naam Volvo een levenskans bezat. Dat bleek blijkbaar zo te zijn, want op 11 mei 1915 liet SKF Volvo als merknaam registreren. De registratie voor het Latijnse "ik rol" gold niet alleen kogellagers, maar onder andere ook automobielen en andere transportmiddelen.

In 1914 werd op het eiland Hisingen Hisingen Nordiska Kullagerfabriken i Göteborg (NKA) opgericht om met SKF te kunnen concurreren. Dat lukte niet, mede omdat SKF de prijs van de Volvolagers verlaagde. SKF nam NKA over en kreeg daardoor ook de beschikking over de fabriekslokalen op Hisingen.

Na deze overname werd Volvo in 1919 op de plank gelegd en ging verder door het leven als een papieren bedrijf. Het openbreken van de Amerikaanse markt met behulp van Volvolagers bleek namelijk niet haalbaar te zijn.

Al deze ontwikkelingen waren Assar Gabrielsson bekend, omdat hij in die tijd voor SKF werkte. Mede dankzij kapitaal van SKF, het papierbedrijf AB Volvo en de leegstaande fabriek op Hisingen, konden Assar Gabrielsson en Gustaf Larson, die ook nog bij SKF had gewerkt, op 14 april 1927 de allereerste Volvo-personenauto aan de wereld tonen. Technisch gezien was deze ÖV4 Amerikaans georiënteerd. De prijs van de auto was bij de introductie 4 800 Zweedse kronen. Een prijs die ook de PV444 zou krijgen bij de introductie in 1944.

Tijdens de jaren onder Assar Gabrielsson en Gustaf Larson groeide Volvo gestaag, zowel op personenauto- als op vrachtwagengebied. SKF leende Volvo geld, Volvo kocht de motorenleverancier Penta en de versnellingsbakkenleverancier Köpings Mekaniska Verkstad en nam na de Tweede Wereldoorlog een grote stap op de wereldpersonenautomarkt met de PV444. Toch zou pas bij het aantreden van Gunnar Engellau in 1956, als opvolger van Assar Gabrielsson en Gustaf Larson, Volvo werkelijk groeien.

Onder de periode Gunnar Engellau zette Volvo een sterke voet op de Amerikaanse markt. Bovendien expandeerde Volvo krachtig met behulp van geheel nieuwe fabrieken in Torslanda en Gent. En Volvo knipte de banden door met SKF.

De opvolger van Gunnar Engellau, Pehr G. Gyllenhammar, zette de expansie voort. Volvo zou in de ogen van Pehr G. Gyllenhammar een breed bedrijf moeten worden en werd dat ook. Onder andere olie en etenswaren werden aan het concern toegevoegd. Deze branchevreemde takken zouden de transportdelen van Volvo mede moeten gaan financieren.

Dat geld nodig was, bleek uit de introductie in 1991 van de 850, het duurste product uit het bestaan van Volvo. Twee jaar later zou het in verhouding spotgoedkope product, de 200, uit productie gaan. Op 7 mei 1993 viel het doek voor de allerlaatste 240.

bron: Wikipedia: Volvo (mag dit?)





[td align=center bgcolor=#3770F0]De modellen



[td bgcolor=#white]

Oude modellen

Ik zal in dit overzicht de modellen alleen de genummerde modellen vanaf de 100 serie meenemen. Voor de gene die meer intresse hebben in de nog oudere modellen hier staat een de ontwikkeling van de eerdere modellen. Door het een beetje beperkt te houden is het denk ik wel zo overzichtelijk.

Types
Het typenummer vertelt al veel over de carosserievorm en de motor. Het eerste getal van de drie cijfers is het type Volvo, de eerste is 1 daarna kwam 2 etc. Het tweede cijfer heeft betrekking op de motor, het geeft het aantal cillinders aan. Het laatste cijfer staat voor het aantal deuren dat de auto heeft. Zo is is er een 164 (ÃÃn serie 4deurs met 6-in-lijn-motor) en een 855 is een 8 serie estate (zo noem je een zweedse station/break/wagon/5deurs) met een 5cilinder. Tijdens de 2XX serie is er gestopt met het kwantificeren van de deuren in de modelnaam. Vanaf ongeveer 1986 is het laatste getal gewoon een 0. Ook werd er op een gegeven moment (waarschijnlijk het zelfde) niet meer consequent omgegaan met het tweede getal. Op dat moment vertelde het vooral iets over de mate van luxe. De x4x is dan het basis model en de x6x de luxere versie en de x8x (480 en 780) een coupe. Toch word tegenwoordig nog steeds bijvoorbeeld 945 of 854 gebruikt in de "spreektaal" al hebben ze op papier dus nooit bestaan.

Hieronder voorlopig de verschillende achtervoegingen die ik uit m'n hoofd weet.
DL = De Luxe
GL = Grand Luxe
GLE = Grand Luxe Executive
GLT = Grand Luxe Touring
D = Diesel
SE = ?? bij de eerste modellen betekende onderandere zo min mogelijk luxe aan de buiten kant; spiegels en bumpers niet meegespoten. Maar bij bijvoorbeeld de nieuwe S40, betekent het inderdaad second edition.
T = Turbo (T-5)
R = Racing
Dit heeft te maken met zaken als bekleding, spoilers, vermogen etc. Toen de nieuwe benamingen inkwamen zijn de extra benamingen afgeschaft en konden de kopers bij aanschaf bepaalde paketten aanschaffen, die het uitrustingsniveau bepaalden.

De nieuwere modellen zoals de S40, S60, S80 en XC90, komen voorlopig niet in dit overzicht voor. Het gaat voorlopig alleen om de oer-volvo's. Mocht er iemand zich geroepen voelen mag er een aanvulling worden gemaakt.

_________________________________________________
[b align=center]de 1xx serie[/]


De 144, 145, 164 en 165 zijn de zo'n beetje eerste bekende Volvo's; de vormgeving is sinds deze serie redelijk vergelijkbaar.
10 jaar na de presentatie van de alom gewaardeerde Amazon, werd het tijd een opvolger voor deze auto te introduceren. In augustus 1966 werd de Volvo 144 getoond aan het publiek. De 144 was een vierdeurs auto met geheel nieuwe carrosserie. De carrosserie was ruim, bood voldoende uitzicht aan de bestuurder en de inzittenden en was voorzien van een groot aantal veiligheidsvoorzieningen. Zo was de auto voorzien van een veiligheids-stuurinrichting, veiligheidskooi- en kreukelzones, veiligheidsgordels en een gescheiden remsysteem bestaande uit schijfremmen welke driehoekig waren gescheiden. Kort na de komst van de 144 werd de 4-deurs Amazon (120 serie) uit produktie genomen. In juni 1967 verscheen de 2 deurs versie, de 142, iets later gevolgd door de stationcar, de Volvo 145. In 1968 werd de 6 cilinder versie van de 140, uitsluitend leverbaar als 4 deurs sedan, de 164, geïntroduceerd, hiertoe werd de wielbasis vergroot en werd het front aangepast. In 1969 werd de 145 express gepresenteerd, een Volvo 145 met verhoogd dak, bedoeld als opvolger van de inmiddels uit productie genomen P210 (Duett) en P220 (Amazon combi).
bron

144 (1967)
[[url=http://"http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/topic%20GOT/144.jpg"]afbeelding[/url]]

164 (1973)
[[url=http://"http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/topic%20GOT/164E_1973_Front1.jpg"]afbeelding[/url]]

_________________________________________________
de 2XX serie

De 2xx serie is de opvolger van de 1xx serie er zijn kleine weizigingen door gevoerd, er is onder andere een andere voorwiel ophanging en meer veiligheidsacpecten gekomen. In het begin werd de oer volvo motor de B20 nog geleverd (die deed al dienst in de Amazone), later kwamen er de B19, B21, B23 Later kwamen er nog nieuwere motoren met een extra 0 --> B230 etc.

244 (1975)
[[url=http://"http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/topic%20GOT/244-1975.jpg"]afbeelding[/url]]

245 (laat model)
[[url=http://"http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/topic%20GOT/245.jpg"]afbeelding[/url]]

262C Bertone
[[url=http://"http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/topic%20GOT/262C-bertone.jpg"]afbeelding[/url]]
Dit is een speciaal geval. De eerder genoemde station is een welbekende volvo; een van de langst geproduceerde. Dit is een speciale oplage van de 2xx serie waarbij de auto onderhande is genomen door de ontwerpstudio van bertone. Het dak is verlaagd en voorzien van een "leren"laag. Verder is ook het interieur voorzien van luxe leren fouteuils en bekleding van Bertone.

De 2xx serie is waarschijnlijk een van de meest lang geproduceerde volvo's geweest (zo ongeveer van 1974 tot 1992)

_________________________________________________
de 3XX serie [/]

Deze 3 serie was de doorontwikkeling van de nederlandse DAF'jes. Een groot deel van de Volvo's komt namelijk uit Nederland en enkele modellen zijn in Nederland ontworpen. Persoonlijk vind ik dat je dit duidelijk kunt zien het zijn een beetje de goedkopere en kleinere volvo's. Toch zijn de laatste 3xx modellen niet verkeerd. In het begin lag er nog een motortje in van Renault, maar later kwam er een echte volvo motor een 2,0 injectie, achterwiel aandrijving en redelijk laag gewicht.

340
[[url=http://"http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/topic%20GOT/343.jpg"]afbeelding[/url]]

360 GLT (latere model)
[[url=http://"http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/topic%20GOT/343.jpg"]afbeelding[/url]]

_________________________________________________
[b]de 4XX serie [/]
Ook deze serie kent een nederlandse geschiedenis. Ze zijn in iedergeval in Nederland gebouwd en de 480 is gemaakt door een Nederlandse ontwerper.Het aantal deuren werd in deze serie overigens niet meer aangegeven maar dat waren er bij de 440 5 deuren en bij de 460 4, bij de 480 altijd 3. Er zijn nog meer uitzonderingen; de 4xx heeft gewoon een 4-in-lijn-blok van renault. In de 480 zat een blok dat doorontwikkeld is door porsche dat meer vermogen haalt uit het zelfde blok oorspronkelijke renaultblok. Het blok met de 1.7L Turbo is eveneens in de 440 en 460 verschenen. Voor de 440 is er eveneens een "mod" gemaakt, een andere achterdeur zodat je toch een estate van je 4serie kon maken. (Ja inderdaad door een nederlands bedrijf op de markt gebracht)
Later zijn er nog andere motoren voor de 440 en 460 op de markt gekomen.

440
[[url=http://"http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/topic%20GOT/440gl.jpg"]afbeelding[/url]]

460
[[url=http://"http://www.volvoclub.org.uk/photopost/data/511/14Volvo_460_-_3.jpg"]afbeelding[/url]]

480
[[url=http://"http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/topic%20GOT/480.jpg"]afbeelding[/url]]

Dit is echt een high-tech 80's auto met allerlei electrische snufjes.

In het begin zat er in de 4xx serie ook een renault motor maar ook deze is later vervangen (in de 480) voor een exemplaar van volvo.

_________________________________________________
[b]de 7XX serie [/]

Dit is weer een echte grote Volvo, die er ook als echte station variant is. Het kan worden gezien als de kubistische opvolger van de 2xx serie. Echter is de 2xx serie net zo lang gemaakt, zo niet langer, als de 7xx serie en heeft de 7xx serie altijd concurrentie gehad van zijn oudere broer.

760 GLE
[[url=http://"http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/topic%20GOT/760gle.jpg"]afbeelding[/url]]

780
[[url=http://"http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/topic%20GOT/780.jpg"]afbeelding[/url]]

Ook van de 7xx is een Coupà versie op de markt gekomen die ontworpen is door Bertone; de 780. Die heeft zoals de naam wel doet vermoeden, helaas geen V8 oid, maar "gewoon" een 6cil of 4cil.

_________________________________________________
[b]de 9XX serie [/]

Dit is eigenlijk een door ontwikkelde 7xx serie. De 960 is tijdens het moderniseren van de typenamen veranderd in de S90 en V90, hierbij hoorde ook een facelift van de neus

960 / S90
[[url=http://"http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/topic%20GOT/960.jpg"]afbeelding[/url]]

_________________________________________________
[b]de 8XX serie [/]

Dit model betekendee weer een nieuwe stap in de traditie van Volvo. Er moest een nieuw en sportiever model op de markt komen. Dat werd de 850. Deze volvo kreeg een compleet nieuwe motor, er werd aan de bestaande 4cilinder een extra cilinder geplakt en de beroemde 5cilinder van volvo was geboren. Voor de aandrijving werd gekozen voor de voorwielen die via een zeer compacte versnellingsbak werd aangedreven. De auto was inderdaad als basis model al behoorlijk snel. De vijfcilinder blokken van Volvo hebben een erg kenmerkend geluid. Tijdens rustig rijden is de motor amper te horen maar zodra de toerenteller boven de 2500rpm en in het ideale gebied begint te komen, komt er een heerlijke roffel uit de uitlaatpijp.
Volvo ging ook mee doen aan het BTCC. Om hieraan mee te doen moesten er ook een straatversie komen van de race 850. Dit werd de 850 T-5R. Een station met ongeveer 250pk in opvallende kleur.

850 BTCC
[[url=http://"http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/topic%20GOT/850btcc.jpg"]afbeelding[/url]]

850R
[[url=http://"http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/topic%20GOT/850t-5r.jpg"]afbeelding[/url]]






[td align=center bgcolor=#3770F0][b]De nieuwe garde





[td bgcolor=#white]
Intussen in Volvo niet meer zelfstandig, het is overgenomen door Ford. Of het door Ford komt weet ik niet maar ik vind de niewe generatie Volvo's niet meer zo eigenzinnig als ze in mijn ogen altijd waren. Volvo kent wel een redelijk typische styling maar ik vind het persoonlijk niet echt volvo-achtig. Voor mijn gevoel is de laatste Ãchte volvo de 850/x70 classic geweest, alhoewel ze toen al overgestapt zijn op voorwielaandrijving.
De nieuwe S80 vind ik echter wel een supermooie auto alleen, vind ik het toch geen mooie volvo, hoe gek het ook klinkt...

_________________________________________________
[b align=center]de x40 [/]
De S40 en V40 zijn in mijn ogen de vervanging van de 400serie.
De eerste volvo die ik eigenlijk echt afwijkt van het bestaande uitelijk van de volvolijn. Volgens mij nog wel gemaakt onder eigenbewind. Maar bijvoorbeeld niet meer in zweden gemaakt maar in onder andere België geloof ik.
Dit type is intussen 2 keer geupdate.

_________________________________________________
[b align=center]de S70 en V70classic en C70[/]
Niet echt een nieuw model maar ik zet m toch bij nieuwe garde vanwege de typeaanduiding.
Dit is eigenlijk een 850 maar dan met nieuwe neus en kont. Veel zaken als de motor en andere technische principes zijn zo overgenomen van de 850. Er zijn van dit model ook AWD versies uitgebracht, hoevel er ook zeldzame 855 AWD's zijn gesignaleerd. Veel 850's worden tegenwoordig gepimped met x70 accessoires.
Ook de cabrio van volvo; de C70 is op deze basis gebouwd.

_________________________________________________
[b align=center]de S80[/]
Dit is weer een lekker slagschip zoals die in mijn ogen past in de traditie van Volvo. Ik moest er erg aan wennen maar de nieuwe lijn van Volvo is zon beetje met deze volvo ingezet. Ik moet zeggen dat ik een keer erg heb staan kwijlen bij de dealer toen deze wagen net uit was; een T6 met grote spaakvelgen :9

_________________________________________________
[b align=center]de V70[/]
Dit is de estate versie van de S80 en gelijk ook de vervanger van de V70 classic

_________________________________________________
[b align=center]de S60 [/]
Dit is de kleinere versie van de S80.

_________________________________________________
[b align=center]de XC90[/]
Volvo was een intussen een ook de semi-offroad wagen aan het maken. Zo was er eerder al een volvo V70 XC, een V70 cross country. Dit was niet genoeg in het tijdperk van de SUV's dus kwam er een grote bij de XC90

_________________________________________________
[b align=center]de V50[/]
Zo'n beetje de laatste Volvo geloof ik. Ook deze auto heeft de intussen bekende volvokont, met de kenmerkende achterlichten. Dat vind ik ook het mooiste van de auto, verder lijkt hij me een beetje krap. Het is waarschijnlijk de opvolger van de V40.





[td align=center bgcolor=#3770F0]De oude modellen




[td bgcolor=#white]
Kom maar met plaatjes van mooie amazones, 1800's etc
[[url=http://"http://sw-em.com/volvostack.jpg"]afbeelding[/url]]




[td align=center bgcolor=#3770F0]Mijn mening




[td bgcolor=#white]
Je houdt van Volvo of niet, meestal groei je ermee op. Ik vind het een erg goed merk wat zijn eer hoog houdt door altijd goede, betrouwbare en veilige auto's te maken. Ze zijn lekker groot en hoekig en dat vind ik wel mooi. De rijeigenschappen van de vroegere grote modellen (typisch cruizers) waren misschien traag en zweverig, vanaf de jaren 90 zijn de meeste uitvoeringen heerlijk om te rijden en sommige exemplaren zeer snel (245 & 744 Turbo (intercooler), 850R)

Er moeten waarschijnlijk nog een aantal foutjes uit de SP worden gehaald, attendeer me er gerust op. De geschiedenis heb ik van Wikipedia, de rest heb ik geteerd van mn eigen volvokennis, dus daar kunnen ook feitelijke foutjes in zitten.
Kom verder met leuke eigen ervaringen met Volvo, of misschien heb je wel foto's van je eigen rijdende baksteen. Hou het leuk, ga geen andere merken af lopen kraken, etc.

Ik heb zelf (nog) geen Volvo, maarIk Roffel er vrolijk op los in deze wagen:
[[url=http://"http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/topic%20GOT/WATER_SKUIN.jpg"]afbeelding[/url]]

Ik heb intussen zelf ook een eigen Volvo:
De 200 serie vond ik altijd erg mooi en wilde altijd graag een mooie 244 ofzo. Deze zijn nogal prijzig en na lang zoeken kwam ik deze "papa van de 240" tegen een leuke eerste model 144:
[[url=http://"http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/zonnigedaghitland08-03-07007.jpg"]afbeelding[/url]]
[[url=http://"http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/Volvo144003b.jpg"]afbeelding[/url]]






[td align=center bgcolor=#3770F0]
Antwoord
Dirk242 schreef:Yes, weer een lelijke gevonden.

wat een idioten zijn dat, hebben ook een kit voor de S80 en een taartschep voor de V70. Vroeger waarschijnlijk te hard van een komode gestuiterd...
Voorheen:lid Volvo 850 Club - Volvo 850 2.0 Sedan 1995 / lid Volvo 300 Club - Volvo 343DL CVT 1978 / 360GLS B19A 1983 / Nu: V70 2.4 AT MY 2002 & Buick Special Trunkback Sedan 1937
Antwoord
Weliswaar geen 240, maar het blijft een Volvo

Wie zet er nou toch zo'n foto op marktplaats? Sommige mensen...
Antwoord
Misschien was/is de persoon zo lelijk,dat het niet verantwoord is om te laten zien.
Antwoord
Waarschijnlijk wel. Zo'n S70 is echter een waardig opvolger van de 242.
Antwoord
sorry Dirk, maar je vergeet wat:
[Afbeelding: 780yu8.th.jpg]
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Vind ik ook!
Die prijs/kilometers/extra's =interessant
Antwoord
Kent iemand deze?

http://www.speurders.nl/autos/klassieker...&offset=20

De prijs lijkt mij wat optimistisch maar vond hem wel grappig.
Antwoord
Doe mij die velgen maar.
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Antwoord
Die auto ken ik wel.

Belachelijke prijs.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ebay/marktplaats enz> deel XVIII.. p245 2.480 1.495.785 12 August 2024, 17:01
Laatste bericht: Volvo240
  Afraders Ebay / Marktplaats Harry 1.371 760.183 3 April 2023, 20:43
Laatste bericht: Kogelman
  Marktplaats... st€€ds commercieler Dopski 7 10.244 14 February 2016, 15:34
Laatste bericht: Dopski
  144 op Marktplaats simplicity 1 3.197 1 July 2013, 12:46
Laatste bericht: Dopski
  Waarschuwing : Blocket advertenties Volvia240 23 22.835 1 June 2012, 16:41
Laatste bericht: BartWillem
  Ebay/marktplaats enz> deel XVI.. TheSaint77 637 245.341 15 August 2009, 21:03
Laatste bericht: Bazis
  Ebay/marktplaats enz> deel XV..and still counting.. TheSaint77 482 225.707 8 December 2008, 21:19
Laatste bericht: TheSaint77
  PP's 740 Turbo op eBay PP! 8 7.910 20 March 2008, 01:12
Laatste bericht: Jelmar
  Ebay/marktplaats enz> deel XIV inmiddels PP! 271 126.312 23 January 2008, 14:27
Laatste bericht: TheSaint77
  20 pk extra voor 5,50 euro? Gezien op EBAY 240 GLT Aut 4 5.258 3 November 2007, 12:13
Laatste bericht: Jw240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)