Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Op Brickboard blijven ze beweren dat ze bestaan, en mensen blijven ernaar zoeken, maar ik heb er zelfs nog geen foto van kunnen vinden.
In 1976 werd de M45/46 (maakt voor het koppelingshuis niks uit) voor het eerst gemaakt. De theorie is dat er toen ook nog B20's geleverd zijn in allerlei simpele versies van de 240, maar dat de voorrraad M40/41 opraakte en Volvo wel een speciaal koppelingshuis moest maken om de M45/46 aan de B20 te koppelen.
Jaja.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Meest logische lijkt me:
240 met B20+M40/41 in 1974/1975
240 met B21+M45/46 vanaf (eind?) 1975
Ik kan me niet voorstellen dat Volvo een nieuw koppelingshuis laat produceren voor ziets als hieronder wordt beweerd. De kosten voor zoiets zijn nl. enorm hoog. Dan kan je beter een paar nachtjes nwe versnellingsbakken extra produceren.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Ik begin ook steeds meer te geloven in jouw verhaal, Tic.
Op een gegeven moment gaat zo'n verhaal een eigen leven leiden, terwijl niemand kan bevestigen dat ze ook bestaan.
Er moet toch iemand zijn met een vroege 240 met een B20/M45 combinatie ??
Of een ( oud ) garagemedewerker die het kan beamen.
De heilige graal is makkelijker te vinden....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Om alle twijfels weg te nemen.
Er bestaan wel degelijk "originele" koppelingshuizen (misschien aftermarket zoals eerder beweerd) die een M45/M46 aan een B20 koppelen.
Heb deze zelf in de hand gehad (ingebouwd). Was later op zoek en heb iemand in de buurt van Groningen nog gesproken die deze ongebruikt(!!) had liggen. De gelaste uitvoering van Huke Basart is natuurlijk ook een prima oplossing.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik had er ook een keertje een op MP zien staan, waarbij werd vermeld dat het om een ongelaste versie.
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
in 1975 had de b20 nog de m40/41
in 1976 had je met de b20 de m40/m45/m46
en in 1977 is de b20 verdwenen
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
En vice versa had je ook de B21 met M40/41 in 1975.
Maar, wanneer gaan we daar nu eens wat hard bewijsmateriaal van zien. Nou goed dan, van de B21/M40 staat een tekening in een brochure, zie bovenstaande Brickboard discussie.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
ok, als Eric het zegt, dan geef ik me gewonnen!
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
En ziehier, het resultaat van een kleine internationale speurtocht, het B21 naar M40 kopp.huis:
Met rechts op het kleinere fotootje de standaard B20 naar M40 versie.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Dus toch !!!
YEEEEHAAA....
Toevallig iemand gesproken over de telefoon die beweerde een B20/M45 huis te hebben .
Afgesproken dat hij eerst een foto gaat mailen om het zeker te weten.
Anders verstook ik straks 50 euro peut om naar een B21 huis te staren.....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.