Nou, mogelijk is er een doorbraak.
Gisteravond zijn wij opnieuw met de auto aan de slag gegaan. Hierbij zijn wij er maar vanuit gegaan dat de brandstofhoofdpomp mogelijk te weinig druk zou geven. Mijn vader heeft van een Bertone de brandstofpomp eraf gehaald. Hierbij hebben wij alleen de pomp zelf vervangen en de accumulator van de erop gelaten. Dit was vrij eenvoudig te doen, behalve dat de stekkers van deze pomp aangepast diende te worden.
Na de montage direct de auto gestart. Even lucht uit het systeem en daarna draaide hij perfect. Het grappige is dat we eerder het idee hadden dat het relais de pomp bij contact niet aanstuurt. We moesten echter even wennen aan het feit dat deze pomp zo goed als geruisloos functioneerde ;D. Om de auto eerder stationair te laten draaien hebben we de stelschroef van de gaskabel iets opgedraaid. Deze dus nu weer terug gezet en de motor draaide nog steeds

. Vervolgens de stationairschroef weer teruggezet en ook nu blijft de motor netjes op 900 toeren draaien.
Vervolgens de eerste testrit gemaakt. De motor draait prima en geeft goed vermogen tot de turbodruk op 2/3 a 3/4 van het gele gebied komt. Dan begint de motor bij doortrekken in te houden en te haperen. Wat eerder ook opviel is dat bij opkomende turbodruk de turbo een zeer hard zuigend geluid gaf. Na controle bleek de slangklem van de rubberen manchet bij het ''turbotrommeltje'' los te zitten. Bij vastdraaien zakte ook direct het toerental. Raar dat dit eerder bij volvo niet is opgemerkt. ??? :o
Na een tweede run was de invloed van de turbo duidelijk verbeterd, logisch natuurlijk, echter nog steeds houdt de motor erg in, in het hogere toerengebied.
Zelf hebben wij het idee dat wanneer de turbo echt inkomt, hij teveel lucht krijgt, of te weinig brandstof. Hierbij is het mengsel denk ik gewoon veel te arm. Natuurlijk is de motor en ontsteking eerder afgesteld in combinatie met de oude pomp en gaan wij maandag langs volvo om dit nu opnieuw aan te laten passen (ontsteking en co).
Al met al dus mogelijk goed nieuws. Wat wij sowieso hebben begrepen is dat voor alle injectiesystemen uit die periode de brandstofdruk rond de 5 bar heeft gelegen en dat deze pomp dus ook gebruikt kan worden i.c.m. de B21et.
Updates volgen