Topics: 8
Hallo Dirk,
Sinds juli verleden jaar heb ik ook gas en me bijna suf geinformeerd via het net. Hetgeen ik je kan vertellen is hoe meer info je leest en (goedgemeend) krijgt hoe minder je de bomen door het bos ziet.
Iedereen heeft zo zijn eigen waarheid.
Zelfs heb ik een 240 bouwjaar '86 (carburatorversie), dus een nogal goedkope installatie. Wel heb ik Flashlube laten inbouwen. Het zou de kleppen beter beschermen, zeker bij wagens die loodhoudende benzine gebruiken of met loodvervanger rijden.
's Morgens start ik altijd op benzine omdat ik voel dat hij dat toch beter doet en na ongeveer 500m schakel ik manueel over gas. Kleppen om de 20000km afstellen blijkt trouwens ook heel belangrijk te zijn, het zou de levensduur aanzienlijk verlengen. Das zo'n beetje mijn ervaring die ik met je kan delen.
MVG, Koen
Bedankt. Wil je uitleggen wat een Flashlube inhoudt?
Ik heb ook een carburateur-versie, b21a.
http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vla...leppen.htm
Dit is een link naar een Belgische lpg installateur waar je veel info kan vinden omtrent Flashlube. Ik weet niet of je Nederlander of Belg bent maar het is in beide landen gemakkelijk verkrijgbaar; Het werd me ook bij veel info als zeer nuttig voorgesteld
GR
Topics: 84
Ik denk dat je met een carburateur een 99,99% bedrijfszekere LPG installatie kan bouwen, vergelijkbaar met je gasfornuis. Zekerder dan benzine (verzuipt nooit, raakt nooit verstopt, geen vlotters, pompjes, en geen benzinetankdop die je kan vergeten). Beter voor de motor om op LPG te starten (geen olieverdunning bij koude start), mijn verdampers zijn nog nooit bevroren.
Er is wel een feitelijke discussie te voeren over LPG maar daar komt altijd de factor geld bij kijken. Je kan je cilinderkop beschermen (flashlube, klepzetels) of gewoon oprijden en een 'nieuwe' zoeken (als je geluk hebt vind je een gaskop). Zelfde voor je carburateur.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Beste mark, je schrijft dat het beter is op LPG te starten maar ik heb het gevoel dat dat toch allemaal wat meer met horten en stoten verloopt, zeker de eerste honderden meters. Zou het kunnen dat LPG een iets andere afstelling van de ontsteking vraagt? Ook kan ik de choke nooit helemaal dichtzetten, dan valt het stationair draaien weg.
Topics: 38
ik heb ook met verschillende auto's op gas gereden en nooit echte problemen gehad met starten op gas.
1 van de weinige keren dat het ewl problemen gaf was als het echt hard vroor, dan bevroor de verdamper.
Zorg dat je kleppen op tijd gesteld worden en rij af en toe eens op benzine (meer voor je eigen geruststelling), verder gewoon lekker genieten van de lage prijs.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Topics: 84
Op LPG en carb werkt de choke niet als je gewend bent want er wordt geen mengsel verrijkt. Het is puur een soort handgas, als op de trekker. Ik heb de versneld stationair hevel op de carb ook zo 'gevoelig' mogelijk afgesteld, dus als ik de choke vol uittrek draait de motor zo 1000 toeren meer. De choke vergeten is ook niet zo'n ramp (nog een voordeel van gasrijden), dus ik duw hem relatief laat (na 1 km) stapsgewijs terug. Als ik binnen die km een stoplicht tegenkom en het stationair gaat me te traag trek ik de choke weer uit.
Bij vorst geef ik voor de start een minipufje LPG extra met de LPG 'choke', choke voluit, en met pedaal tegen de vloer iets doorstarten (niet te snel de sleutel terug laten schieten). Boven nul volstaat choke voluit, 's zomers lukt het zelfs zonder choke. Verbruik in winter 1:7, zomer 1:8.
Maar het is 's winters eigenlijk behelpen, het benzinegedeelte van mijn carb is op sterven na dood dus ik kan niet anders.
Ik heb wel een keer de verdamper bevroren door de LPG 'choke' een minuut in te drukken tijdens het starten, maar toen had ik nog niet helemaal door hoe het werkte.
Dit alles trouwens met de B20A. De B230F is altijd starten en lopen, LPG of benzine.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
OkÃ, alvast bedankt. Maar Marc, je choke werkt dus inderdaad niet meer om het mengsel rijker te krijgen, maar puur en alleen als extra gaspedaal, als ik het goed begrijp?
Hoe zit het verder met de ontsteking en kleppen. Moeten deze anders staan en wordt dit bij het inbouwen normaal gedaan?
Marc, misschien een domme vraag maar wat is een LPG choke? Zou het kunnen dat deze bij mij niet aanwezig is?