Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat verbruikt jou turbo?
#41
Yep, het is bewezen dat een kleinere motor met een turbo het beste rendement levert. Voor mij nog ff toekomstmuziek...
[img][/img]
Antwoord
#42
Ja, maar dat komt dan door minder bewegende massa, minder frictie door minder grote onderdelen en een hoger thermisch rendement.

Een turbo zou zuiniger moeten zijn als je hem gebruikt. Als je gaat meten aan het systeem dan kom je er achter dat de turbo bij 120 km/uur wel mee staat te fluiten (tegendruk in de uitlaat) maar dat de druk in het spruitstuk 50Kpa is (-0,5 bar). Er is dus nog steeds een onderdruk aanwezig en de turbo werkt negatief in op het rendement.

Voor een benzine motor is een turbo meestal niet gunstig. Voor een dieselmotor wel. En dat komt omdat de turbo daar de pompverliezen opheft en zelfs meewerkt om de zuiger naar beneden te drukken tijdens de inlaatslag. De Dieselmotor heeft immers geen "smoorklep".

Bij vol-gas zou de turbo dus zuiniger moeten zijn, maar dat wordt dan weer teniet gedaan door het hogere vermogen. De relatie klein+turbo / groot zonder turbo moet dus gemaakt worden. Als je onze 2,3 liter turbo naast bijvoorbeeld een willekeurige V6 Amerikaan van dat bouwjaar zet met een inhoud van tussen de 3 en de 4 liter dan zal de Volvo Turbo het vermoedelijk beter doen. Maar er zijn nogal wat variabelen.

De mijne loopt op het moment 1:5 op LPG (injectie). En eigenlijk vind ik dat helemaal geen gekke waarde gezien mijn onzuinige omgang met het gaspedaal, het vermogen dat de motor kan leveren, de snelheden die worden gereden met deze turbo"brick" en het feit dat LPG welliswaar per KG meer energie bevat dan benzine, maar het veel lichter is dan benzine en we helaas het verbruik afrekenen per liter.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#43
de redblocks zijn simpelweg niet erg zuinig.
Antwoord
#44
Nou, voor de periode waarin ze ontwikkeld zijn en het gewicht van de auto meerekenend vind ik het toch aardig efficiente motoren. Ken iemand die nu een 6 jaar oudere 240 B230 heeft met 2 ton meer op de klok dan haar Koreaanse '95-er. De 240 is echt zuiniger Tongue


Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#45
Volgens mij heeft de 240 een 2.1 turbo(1980-1983) en geen 2.3turbo.
Of zit die in de 84 en 1985 240Turbo modellen?
Antwoord
#46
240's hebben nooit 2300 motoren gekregen van de dealer.

alleen 700/900's hebben die meegekregen.
Antwoord
#47
Jelmar schreef:240's hebben nooit 2300 motoren gekregen van de dealer.

alleen 700/900's hebben die meegekregen.


alleen als je t over turbo's hebt wel ja. Dan heb je gelijk Wink
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#48
het draait hier toch om turbo's ?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.834 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.805 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.318 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.515 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.107 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.876 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.860 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.704 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.834 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 77.112 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)