Berichten: 114
Topics: 21
Lid sinds: Nov 2007
Op de site van Turbobricks zie ik dat de luchtfilter alleen lucht krijgt via de front.
Begrijp ik het goed (alles staat in het engels vandaar) hoef je niet meer de slang naar de motor te gebruiken.?
De turbomotor krijgt dan alleen nog maar koude lucht.
Wat is hiermee het voordeel?
brandstof,koeling turbo?
gaarne reactie
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
De warme lucht slang is om je motor zsm op bedrijfstemp. te krijgen. Vooral een milieu-ding, want die 2km verder rijden merk je verder niets van. Tenzij je echt extreem koud woont, dan is het uiteraard beter voor je motor. Maar in NL kun je dit ding gerust weglaten.
Als het goed is zit er een klep die de warme luchttoevoer dicht zet als de motor een beetje op temp begint te komen. Deze kleppen blijven vaak hangen waardoor je altijd warme lucht 'kado' krijgt. Het voordeel van het weglaten is dat je turbo optimaal kan presteren, koude lucht bevat nu eenmaal meer zuurstof.
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
En je kunt die klep maar beter vastzetten in de stand "koud", hij bleef nl. bij mijn beide turbo's hangen op warm.
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Het is grappig dat jullie het hier nu over hebben. Bij onze b21et zit er op het luchtfilter inderdaad ook nog een tweede aansluiting voor de inlaatlucht. Deze zit volgens boekjes met een bekende aluminium ribbelslang aangesloten bij het inlaatspruitstuk. In ons geval zit er nu helemaal niets.
Van een andere turbo hebben wij een soort hitteschild gehaald met v vormige inkepingen voor de bougiekabels. Aan dit schild zit ook een rond gat, waar deze slang waarschijnlijk op wordt aangesloten. Het rare is echter dat wij er niet achterkomen hoe dit schild moet worden gemonteerd!? Wellicht dat iemand een foto heeft of afbeelding van de montage van het schiltje.
Aangezien het geheel redelijk verroest is hebben wij deze er liever ook niet op. Hierbij de vraag of het een probleem is dit schildje gewoon weg te laten. Kan dit ivm de bougiekabels en de stralingshitte van de turbo? Is het hiermee dan ook mogelijk de slang dus gewoon weg te laten? Mag het extra gat bij het luchtfilterhuis dan gewoon open blijven, of kan ik deze afdoppen met bijvoorbeeld een pvc dop?
ik heb de laatste 2 jaar zonder dat hitteschild gereden, dat er af was gedonderd ivm de roest. Dus geen probleem. De aansluiting op het hitteschild is idd voor de flexibele alu slang.
De aansluiting op je luchtfilterhuis hoef je niet af te doppen, maar wel slim is om IN je luchtfilterhuis de klep vast te zetten zodat ie nooit lucht aanzuigt via dat gat - de klep zou automatisch moeten draaien naar de andere luchtaanvoer als ie warmer wordt, maar bij die van mij zat er nooit enige beweging en bleef ie dus warme(re) lucht aanzuigen. Zonde van je vermogen.
Berichten: 114
Topics: 21
Lid sinds: Nov 2007
Allen bedankt voor de antwoorden.
Ik heb het vermoeden dat die klep bij mij ook vast zit.
Hij krijgt namelijk alleen warme lucht.
Ik denk dat ik hem compleet op de koude luchtinvoer ga zetten
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
duidelijk verhaal, ik zal de klep bekijken en vastzetten op koud indien nodig.