Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
turbo-flenzen
Hallo jongens,

Met belangstelling volg ik al een hele tijd het turbogebeuren........

Maar sommige punten roepen nog wat vragen op;

Er wordt regelmatig met de term t3 , t4 gegooid.
Is dat een standaard voor de maatvoering van je flens???
Moet ik mij daar net zoiets bij voorstellen als dat een bout M10x1,25 van leverancier A die op een moer past M10x1.25 van leverancier B ????

Hoe weet ik welke flens ik heb. (D24T motor diesel, VW partnr. 075145703)
Waarin onderscheidt een benzine turbocompressor zich van een dieselversie of zijn deze uitwisselbaar??

bij voorbaat dank voor jullie moeite bij evt. antwoord!

groet, Jan
Antwoord
benzine en diesel turboladers onderschijden zich op de volgende punten:

-benzine turboladers moeten hogere temperaturen hebben, daardoor hebben deze een watergekoeld lagerhuis, iets dat turboladers op dieselmotoren slechts weinig hebben (nu heeft bijvoorbeeld de 2e generatie D5 dat pas terwijl veel merken het al midden/eind 80-er jaren in hun benzine-turbo modellen toepasten)
-benzine turboladers hebben door de hogere temperaturen ook betere materialen, zo zijn zeker onderdelen als turbinewielen beter hittebestendig. Bij bijvoorbeeld Garrett is het verschil te zien aan het profiel van de achterkant van de turbine (zichtbaar als je via de vanaf de downpipe de turbine in kijkt). 6-kantig is diesel en 3 hoekig afgerond is benzine. ook de wastegate en andere onderdelen zijn soms net wat beter bestand tegen hitte.

T3 is een serie van garrett die vaak op personenautos te vinden is, een heel populaire turbo. Een T4 is een serie die vaak op (lichte) trucks te vinden is (helaas niet zo veel in NL en omstreken). Wat het leuke is is dat de compressor van een T4 ook op een T3 kan. Voordeel is dat deze T4 compressor groter is en vaak gemaakt voor de hogere laaddrukken van een Diesel. leuk voor tunen dus.
De T3 heeft een bepaald soort flens, veel autos gebruiken nog steeds dit simpele gatenpatroon. Volvo gebruikt deze flens met een kleine aanpassing.

Een benzine turbo kan dus best op een diesel gebruikt worden, andersom zou ik er mee oppassen, behalve als je bijvoorbeeld een dikke degelijke truck turbo neemt die lijken me best goed opgewassen tegen de hogere temperaturen.

ik moet nu weg, ik kan wel meer typen als ik weer tijd heb Smile

240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Ha die JW, alvast bedankt voor je uitvoerige antwoord.

Ik heb dus geluk, ik kan als dieselrijder evt. ook benzineturbo's gebruiken.
De turbo die ik nu op mijn D24T heb zitten neemt wat olie mee als de motor draait zonder (tegendruk van) de uitlaat.

Als dit niet beter wordt als ik straks de uitlaat er aan heb en ga rijden zal ik toch een andere turbo moeten hebben.Dit maakt de keuze in ieder geval wat ruimer.
Ik zie niet gauw op tegen wat aanpassingen.......

groet, Jan
Antwoord
een turbo van een diesel heeft volgens mij een vlakke (standaard) t3 flens als ik mij goed herinner.

en een turbo van een 2/7/940 heeft dat niet, dus dat past dan al niet helaas.
Antwoord
als ik het goed begrijp heb je binnen de T3 dus ook nog variaties.......

mijn flens is inderdaad vlak,ik zal morgen eens een scan maken en posten, van het plaatje op VADIS.
maar zoals gezegd wat verbouwen is geen probleem.
op de zaak hebben we een draaibank en daarmee kan je ruw uitgesneden adaptorplaten zo vlakdraaien,moet alleen even kijken hoeveel ruimte ik overhoud ten opzichte van de motorsteun.
Antwoord
mocht je een adapterplaatje gaan maken/ draaien als verloop van een volvo benz. turbo naar de vlakke t3 flens, wil ik wel een turbinehuis doneren wat je kunt gebruiken voor de maten.

maar dan zou ik zelf ook graag zo'n adapterplaatje willen hebben.

mocht je hier wat in zien kun je me altijd maieln; jelmar -apenstaart- tiscali.nl
Antwoord
dat zal ik in ieder geval even in m'n oren knopen.....

verder ga ik eens even kijken wat er nog meer in de buurt komt (en gelijk wat reserves in zich heeft om de best wel grote intercooler die ik verbouwt heb van een truck vol te pompen)

zodat het turbo-gat niet net zo lang duurt als de helling bij Luik lang is......
zo zijdelings zag ik ook al wat handel in kkk turbo's op dit forum maar ik moet me er nog helemaal in verdiepen.

Antwoord
hierbij ook nog even een duidelijke foto van een volvo benz. turbo flens.
wat je dus nodig hebt is een soort adapterplaatje om de ronde uitsparing op te vullen.

de boutgaten zijn verder hetzelfde.

[img width=800 height=600]http://i4.photobucket.com/albums/y136/Jelmar/DSC00275.jpg[/img]
Antwoord
ik weet niet of je evt. zo'n plaatje voor mij zou kunnen maken? ik zou dat goed kunnen gebruiken.

maak je niet druk over de intercooler, zelfs een standaard turbo krijgt die wel volgepompt met lucht !
Antwoord
kijk nu gaat er een wereld voor mij open,

ik snap nu wat de clou is, een mooie stroomlijnadapter is wel even werk maar goed te doen denk ik.
als er veel intresse in is kan ik wel eens bij een ijzergieterij vragen wat de kosten zijn voor zo'n adapter.
voor hen is zo'n ding een lachertje en het nadraaien of frezen/slijpen van de vlakken is dan ook zo gepiept.......

moet nu gaan slapen,bedankt zover en tot horens
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Turbo naar LH 2.4 HansDAF 0 111 20 July 2025, 23:42
Laatste bericht: HansDAF
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 3.088 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.976 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.648 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.794 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.430 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.117 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 8.215 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 17.439 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 12.138 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)