Berichten: 145
Topics: 9
Lid sinds: Dec 2006
Ik wil komend jaar de b230f heel graag vervangen door een turbo blok, en ik ben al een beetje aan het rondkijken voor een donorauto. Nu zie ik dat er 740/940 's worden aangeboden met een 2.0 of een 2.3 turbo blok. Welke is de betere vroeg ik mij af? Ook met het oog op de toekomst om er misschien nog wat meer uit te halen.
Volvo 240 GLT<br />Volvo 240 VAN (overleden)<br />Volvo 340 met jarratel aandrijving
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
De turbo's van Volvo zijn niet echt veel anders qua blok. Volgens mij is het wel te doen zo zelf.
Als je een B230F hebt kun je daar volgens mij zonder al te veel gedoe een B230FT van maken. De uitgaande kleppen zijn bij een FT voorzien van natrium vulling. Dus die zou je dan kunnen vervangen. Plus eventueel een andere nokkenas.
Zoek van een Volvo Turbo de injectoren. Kijk voor een 940 turbo of 740 turbo op de sloop of bel even rond. Het zijn groene injectoren. 0 280 150 804 is het nummer. En de drukklep moet je vervangen door de zwaardere van 3.0 bar. Vaak kun je ook gewoon een heel spruitstuk van een 940turbo kopen compleet. Scheelt weer. Dan een ander uitlaatspruitstuk van dezelfde B230FT en een downpipe (eerste stuk pijp van je uitlaat) En dan zoek je gewoon een leuke turbo van een T5R of een 940 turbo. Even goed kijken naar de aansluitingen.
Enige waar je dan nog mee zit is de aanvoer en afvoer van olie van en naar je turbo. Normaal bij een turbo zijn daar al voorzieningen voor. Maar die moet jij dus zelf dan treffen. Daarvoor zou ik zo even geen snelle oplossing weten, maar er zijn hier wel mensen die je daarmee kunnen helpen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 145
Topics: 9
Lid sinds: Dec 2006
ok het is een overweging om het blok te laten zitten en die aanpassingen te doen. Bedankt voor je snelle reactie.
Volvo 240 GLT<br />Volvo 240 VAN (overleden)<br />Volvo 340 met jarratel aandrijving
koop een B230FT blok and be done with it.
B200ET/FT's komen wat hoger in toeren tot hun recht. alhoewel ze volgens papier net zoveel koppel hebben als een 2300 en het toerental dat het max koppel bereikt word is ook nagenoeg hetzelfde. (op papier dan).
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
B204GT ?
ruben heeft ng een B204FT liggen, ik heb hem al gevraagd wat de kosten zijn......... ;D
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Jij kan em er zo inlepelen. Bij de 200 jongens is dat lastiger. De laatste die ik heb gezien had het subframe verbouwd waardoor de motor meer naar voren kwam. Zag er strak uit. Wel een hoop werk. Een B230 met een 16V kop is makkelijker maar een B204GT/FT als donor is helemaal niet verkeerd...
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
de iets latere B230F motoren hebben de juiste drukregelaar voor de turbo. (3 bar)
ik heb "gewoon" de vorweerstanden erin gezit (in serie met de injectoren) en de turbo computers van mn 940 ingeplugd. rijd ook goed op een B230F alleen ietsje minder snel op sommige toerengebieden.
Leuk aan de latere computers is dat je ook makkelijk een Efan aan kunt sluiten (de originele 940 2 speed fan heb ik r nu in zitten)
16V is leuk maar als je al ziet wat er met de 8v bereikt kan worden dan hoef je noet zo snel 16V te gaan. leuk aan de 16V motor (turbo versie) is de leuke turbo en de gesmede zuigers enzo. lijkt me een erg sterk blok.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Punt is wel dat ik dan weer mn huidige set-up over heb.
met o.a. een kronenburg 531 kop.
grote kleppen, flink geport & geflowed.
maargoed ik moet maar even zien of ook de prijs me aanstaat van het blok ;D en of er centjes genoeg 'over' zijn.
Berichten: 145
Topics: 9
Lid sinds: Dec 2006
Sorry maar wat is een b204ft voor een blok dan? 16 kleps. oke zeg maar de mptor uit de 740 GLT?
Volvo 240 GLT<br />Volvo 240 VAN (overleden)<br />Volvo 340 met jarratel aandrijving