Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kapotte turbo?
hallo,
mijn turbo komt niet op druk, ik hoor wel wat maar power, ho maar,
na inspectie blijkt het hete turbowieltje ongeveer gehalveerd te zijn, ik denk dat daar wel de oorzaak ligt.
nu heb ik nog een ander turbo, met een versleten as je, kan ik dat schoepenrad omzetten en waar houd ik dan rekening mee, of moet ik er niet aan beginnen.

ik hoor graag wat adviezen wan het is wel saai in een turbo zonder turbo.....

gilles
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
ik raad het je niet aan, maar je kan het proberen.

houd er iig rekening mee dat de moer die het compressor wieltje vasthoud dat je die RECHTSom los moet draaien, en niet linksom.

als je de as & wieltje gaat vernieuwen/omwisselen, je toch eigenlijk ook wel aan nieuwe lagers vast zit. tevens een pakking voor de compressor zijde, en ik weet niet in wat voor staat de seals zijn ?

de bestaande lagers zullen namelijk door de onbalans van het kapotte turbinewieltje wat speling hebben. hoe erg die speling is kan ik van hieruit niet zeggen.

en de pakking omdat die -altijd- bij het openmaken van de turbo kapot gaat.

Antwoord
Jelmar,
weet jij waar ik aan nieuwe lagers en seals kan komen?

ik ben ook wel in de markt voor een redelijk verse turbo btw. dwz met niet al te veel km's?

Gilles

Antwoord
Je kan ze in de USA bestellen bij http://www.gpopshop.com prima zaak.

wat voor turbo zoek je ? en wat mag het kosten?
Antwoord
er zit standaard toch een t3 op?
wat is het verschil tussen een t3 en een t4, moet ik dan ook mijn uitlaat aanpassen als ik iets anders wil?

ik heb zo'n idee dat de vorige stuk ging omdat er onvoldoende olie door stroomde, en dat daardoor die as kapot ging, ik heb dit bij het vervangen getest door de motor even alleen op de startmotor te laten draaien en dan te kijken of er olie uit de leiding kwam en dat was wel zo.
oliedruk is op de metere ook wel ok. wat zou het nog geweest kunnen zijn?

ik wil wel een gebruikte turbo, maar dan moetie wel ok zijn. geen idee wat dat kosten moet, 100-200??

heb je nog wat liggen dan?
groet Gilles
Antwoord
Als je een wat grotere turbo wil heb je meerdere opties.

je kunt een T4 compressorhuis+wiel op je huidige T3 Turbine bouwen, dit zorgt al voor vermogenswinst.
hoeveel is afhankelijk van de spullen die je gebruikt.
Je hebt dan geen ander spruitstuk of of uitlaat nodig.

Wat ook vaak gedaan word is, een 15G turbo van een 850T5 gepakt, die op een 90+ spruitstuk gemonteerd en gaan !

Uiteraard kan je ook gaan voor een custom spruitstuk, waar je dan elke willekeurige turbo op kunt plaatsen !! ;D

Als je eerdere T3 turbo is overleden door een kapotte as ??? (ik denk zelf eerder lagers.. een as sloop je namelijk niet zomaar)
Is dat waarschijnlijk gebeurd door teveel aangekoekte olie in het oliehuis van de turbo.
wat veel mensen namelijk doen is de auto na het rijden gelijk uitzetten, en ook tijdens het wegrijden de turbo niet goed op temp laten komen en gewoon volgas gaan rijden. (of iig de turbo flink belasten).

en als je niet de tijd hebt om je auto rustig even na te laten draaien, of het vergeet of wat dan ook. koop dan een turbo-timer ! je turbo zal je vreselijk dankbaar zijn.

De olie die dan in het oliehuis van de turbo aanwezig is gaat dan aankoeken, en dat veroorzaakt problemen.

Tevens is dat ook de reden dat veel oudere T3 turbo's (en ook andere turbo's hoor) gescheurde turbinehuizen hebben.
En TE groot temperatuur verschil.

Als je echt goed met een turbo omgaat, hem niet een TE hoge druk (..dus teveel toeren) laat draaien, en hem rustig op laat warmen & afkoelen kan een olie gekoelde turbo echt duizendennnnnnnnnn kilometers meegaan.

als je echt een goede turbo wil zal je aan een volledig gereviseerde (of een nieuwe) vast zitten.
en dan ben je met 100-200 euro niet klaar.

Een gebruikte T3, met niet te gek veel speling en dus nog in redelijke staat pik je op voor zo'n 75/100 euro.
als de turbo (dus de behuizing, en beide wieltjes) in goede staat is zou ik hem wegbrengen en bij C&E turbochargers of een andere zaak laten reviseren.
Kost je zo'n 300 euro. (soms iets meer, soms iets minder ligt er een beetje aan) heb je voor onder de 400 euro een turbo die er weer jaren tegenaan kan !
Is nog altijd zo'n -dikke- 33.3+ % goedkoper als een ruilturbo van ruim 600/650 euro.

en ja, ik heb hier nog wel wat turbo's liggen.

Nog wat; als je het zelf niet aandurft om turbo's te verbouwen, of nog meer vragen hebt etc etc.
Kun je behalve mij & dit forum raadplegen, ook naar Jeroen van der Lecq mailen van C&E Turbochargers.
Die kan je ook heeel veeel vertellen over turbo's, upgraden ervan, lagering van turbo's, etc etc. Wink

maar misschien moet ik ook eens het lang beloofde turbo-taal-topic maar eens starten :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
Antwoord
In VaDis staan ook revisiekitjes. Dus Volvo kan ze ook gewoon leveren.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
klopt als een bus !

behoorlijk aantal volvodealers die er alleen niet aan beginnen, vraag me niet waarom.
en de prijs heb ik ook nog nooit bij hun los kunnen peuteren.
Antwoord
wat zou t kosten om mijn T25 weer 'strak' te laten draaien Jelmar? Doe eens een gooi? €300?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
een andere kopen is dan slimmer.

anders zit je aan complete revisie , nieuw compressor&turbine wiel, balanceren.
eigenlijk alles word vervangen behalve turbine huis.

want zowel het compressor wiel als turbine wiel hebben behuizing geraakt.
niet extreem gelukkig.

met de nieuwere lagers kun je nu heel weinig speling voelen, ze raken iig de behuizing niet meer.

Toen je de turbo kocht had ie al een paar kilometers achter zn kiezen maar kon toch zeker nog een behoorlijk aantal kilometers mee, maar door wat er ondertussen mee gebeurd is....

Ik kan wel C&E even bellen om te kijken of ze toevallig nog wat reserve t25 delen hebben, en misschien voor een leuke prijs er wat moois van kunnen maken.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Turbo naar LH 2.4 HansDAF 0 112 20 July 2025, 23:42
Laatste bericht: HansDAF
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 3.096 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.984 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.656 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.799 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.440 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.125 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 8.230 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 17.457 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 12.141 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)