Als je een wat grotere turbo wil heb je meerdere opties.
je kunt een T4 compressorhuis+wiel op je huidige T3 Turbine bouwen, dit zorgt al voor vermogenswinst.
hoeveel is afhankelijk van de spullen die je gebruikt.
Je hebt dan geen ander spruitstuk of of uitlaat nodig.
Wat ook vaak gedaan word is, een 15G turbo van een 850T5 gepakt, die op een 90+ spruitstuk gemonteerd en gaan !
Uiteraard kan je ook gaan voor een custom spruitstuk, waar je dan elke willekeurige turbo op kunt plaatsen !! ;D
Als je eerdere T3 turbo is overleden door een kapotte as ??? (ik denk zelf eerder lagers.. een as sloop je namelijk niet zomaar)
Is dat waarschijnlijk gebeurd door teveel aangekoekte olie in het oliehuis van de turbo.
wat veel mensen namelijk doen is de auto na het rijden gelijk uitzetten, en ook tijdens het wegrijden de turbo niet goed op temp laten komen en gewoon volgas gaan rijden. (of iig de turbo flink belasten).
en als je niet de tijd hebt om je auto rustig even na te laten draaien, of het vergeet of wat dan ook. koop dan een turbo-timer ! je turbo zal je vreselijk dankbaar zijn.
De olie die dan in het oliehuis van de turbo aanwezig is gaat dan aankoeken, en dat veroorzaakt problemen.
Tevens is dat ook de reden dat veel oudere T3 turbo's (en ook andere turbo's hoor) gescheurde turbinehuizen hebben.
En TE groot temperatuur verschil.
Als je echt goed met een turbo omgaat, hem niet een TE hoge druk (..dus teveel toeren) laat draaien, en hem rustig op laat warmen & afkoelen kan een olie gekoelde turbo echt duizendennnnnnnnnn kilometers meegaan.
als je echt een goede turbo wil zal je aan een volledig gereviseerde (of een nieuwe) vast zitten.
en dan ben je met 100-200 euro niet klaar.
Een gebruikte T3, met niet te gek veel speling en dus nog in redelijke staat pik je op voor zo'n 75/100 euro.
als de turbo (dus de behuizing, en beide wieltjes) in goede staat is zou ik hem wegbrengen en bij C&E turbochargers of een andere zaak laten reviseren.
Kost je zo'n 300 euro. (soms iets meer, soms iets minder ligt er een beetje aan) heb je voor onder de 400 euro een turbo die er weer jaren tegenaan kan !
Is nog altijd zo'n -dikke- 33.3+ % goedkoper als een ruilturbo van ruim 600/650 euro.
en ja, ik heb hier nog wel wat turbo's liggen.
Nog wat; als je het zelf niet aandurft om turbo's te verbouwen, of nog meer vragen hebt etc etc.
Kun je behalve mij & dit forum raadplegen, ook naar Jeroen van der Lecq mailen van C&E Turbochargers.
Die kan je ook heeel veeel vertellen over turbo's, upgraden ervan, lagering van turbo's, etc etc.
maar misschien moet ik ook eens het lang beloofde turbo-taal-topic maar eens starten :-[ :-[ :-[ :-[ :-[