Berichten: 281
Topics: 55
Lid sinds: Jun 2007
Ik wil een 2.3 in mijn '79 244 leggen (nu een B19A motor), maar op de B230 zitten nogal wat meer kabels etc. Weet iemand misschien of er ergens service manuals te krijgen zijn? Waar alle bekabeling etc. in staat aangegeven van deze motoren?
Bvd
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
vadis?
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
http://jw.cautela.nl/gallery/main.php?g2_itemId=904
940, 960 en 740 bekabeling.
voor de 240 met LH 2.4 (89 en verder meen ik) is het schema ongeveer gelijk aan dat van een 940.
Mooie aan de 240 LH 2.4 (en LH 2.2 denk ik ook) bekabeling is dat er onder het dashboard een stekker zit met iets van 10 polen die de hele motor met in injectiecomputers en alles aan de auto koppelt. Via die stekker en nog een enkele kabel onder de motorkap (+ vanaf de dynamo enzo) kun je de hele motor gewoon gebruiken.
Via die stekker gaan dus de benzinepompen, snelheidsmetersignaal (niet perse nodig), spanning via het contactslot, vanalles. Ik zal eens kijken of ik de pin-out van die connector kan vinden!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 281
Topics: 55
Lid sinds: Jun 2007
Maarja mijn 244 heeft dus volgens mij niet zo'n kabelboom.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Bassius schreef:Maarja mijn 244 heeft dus volgens mij niet zo'n kabelboom.
nee idd lijkt me niet.
maar wat ik bedoel:
-motorkabelboom+computers enzo haal je uit een nieuwere 240. Daar hoeft niets aan te gebeuren. Je zal wel eens bij een 700/900 gezien hebben dat die een motorkabelboom hebben die enorm verweven zit met andere functies van de auto zoals de koplampen en andere zooi. Bij de 240 is dat dus niet zo (voorzover ik gezien heb)
-die sluit je met 10 kabels oid aan op de rest van de auto. Die 10 kabels lopen dan naar je contactslot, controlelampje voor de injectie, benzinepomp in de tank, naar de zekeringenkast, vanalles.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 281
Topics: 55
Lid sinds: Jun 2007
Die B230 die ik hier heb liggen nu, is ook carburateur btw
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ok dan is het helemaal simpel. Ik dacht dat het een injectie versie was omdat je zei "nogal wat meer kabels" lol.. ik d8 gelijk aan een paar Km kabel erbij
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni