Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
cruise control
245 DL Amerikaanse uitvoering 78.

De cruisecontrol, origineel, doet het helaas niet meer op mijn volvo.
Na een storing in het electrisch circuit (spanningsregelaar kapot) heb ik hem nog een paar keer aan de praat gekregen, maar daarna helaas niet meer.

Ik vermoed dat de contactjes van de computer versleten zijn, of dat er intern iets kleins is doorgebrand.
Alle contactjes als schoongemaakt en met kopervet gesmeerd. Helaas geen resultaat.

Weet iemand hoe je dit soort computertjes (feitelijk is het alleen een printplaatje) kan doormeten, of iemand die dat kan? Kunnen contactjes opnieuw van een laagje tin worden voorzien?

Helaas kan ik weinig meer details verschaffen. Nergens een merk of onderdeelnummer te bekennen. Dat maakt het ook moeilijk om naar verdere info te googelen.
Antwoord
Misschien dat je hier wat aan hebt:
http://oregonstate.edu/~calamara/kjet/fi...ontrol.pdf

Er zit trouwens ook een 4A of 5A (baby)zekering tussen (vlakbij zekeringhouder). Heb je die al gecontroleerd?
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Wow, dank je wel.
Ik heb een versie van voor 1980, maar op het eerste gezicht lijkt dit allemaal toch wel hetzelfde. Daar ga ik eens goed op zitten.

Ja, die zwevende zekering ken ik. Is nog netjes intact.

Antwoord
Ja, ik denk ook dat het dezelfde uitvoering is.

Die van mij werkt ook (nog) niet, maar waarschijnlijk (:-\) komt dat omdat mijn radio op de stroomdraden van de cc zijn aangesloten :-[ En de zekeringshouder is vervangen door een zwaardere, dat moet ik ook weer rechtzetten.
Hopelijk werkt hij daarna 8)
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Nogmaals bedankt Erik.
Ik kan nu inderdaad bevestingen dat het dezelfde uitvoering betreft.
De testen doorgelopen, en nu weet ik in ieder geval zeker dat alle electriek en de vaccuum naar behoren werkt.
Waarschijnlijk dus toch een aansluitingsprobleem op de computer, waar slijtage te zien is op de printplaat.

Ik zou niet weten waarom je radio moet storen op je CC.
Met een te zware zekering loop je vooral de kans dat je wat door laat slaan in de aansturingscomputer van je cc. Da;s niet slim, dus zo snel mogelijk vervangen door een 5A zekering. 5 minuten werk.
Antwoord
Je kan nog wel aan een 'nieuwe' cc-computer komen, maar je moet er even tegenaan lopen. Op Ebay zijn ze nog wel eens te vinden, daar heb ik die van mij ook vandaan (via The Saint).

Ik ben van plan om op de sleuteldag alles weer recht te breien en hopelijk werkt de cc dan weer. Het lijkt me toch wel comfortabel met al die lange stukken die ik de laatste tijd rij.
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Ik had je graag bijgestaan op de sleuteldag. Maar helaas, zit ik dan toch nog net in het vliegtuig.
Die hebben ook een cruise control geloof ik ... weet niet of ze het leuk vinden dat ik die eruit sloop.
Die cc is echt superlekker, geeft je pas echt het gevoel dat je in een tank zit.

Ik zal e-bay Amerika eens in de gaten gaan houden.
Antwoord
V121 schreef:Ik had je graag bijgestaan op de sleuteldag. Maar helaas, zit ik dan toch nog net in het vliegtuig.
Die hebben ook een cruise control geloof ik ... weet niet of ze het leuk vinden dat ik die eruit sloop.
Die cc is echt superlekker, geeft je pas echt het gevoel dat je in een tank zit.

Ik zal e-bay Amerika eens in de gaten gaan houden.

;D ;D Zou ik niet doen nee, dan moeten de piloten ook nog werken. Ze weten vast niet meer hoe ze zelf een vliegtuig moeten besturen.

We wonen maar 10 kilometer bij elkaar vandaan :Smile
Trouwens, heb je je 245 in Grootegast gekocht? :-\

Prettige vakantie alvast! ;D
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Vakantie? Wie heeft het over vakantie?
Sommige mensen mogen voor hun werk met het vliegtuig. Mijn vakanties breng ik het liefst in (en onder) de Volvo door. Ik ben daarmee waarschijnlijk de enige in NL die onderdelen vanuit Ghana in zijn Volvo heeft verwerkt!

10 km van elkaar vandaan? Hoe zie je dat?
Oh, in mijn profiel staat Groningen. Geen idee hoe dat erin komt. Nee, ik kom uit Zutpen en de 245 heb ik in A'dam gekocht.

Antwoord
Nou ja, zomer, vliegtuig. Dan associeer je dat al snel met vakantie. Maar in jouw geval dus niet. Zijn de Ghanese onderdelen beter dan Nederlandse? Wink De kans is inderdaad groot dat je de enigste bent.

Zag inderdaad Groningen staan. Ik dacht al lekker dichtbij voor cruisecontrol ondersteuning Sad
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Cruise Control opties anno 2022 Woutair 20 5.709 1 September 2023, 21:03
Laatste bericht: Boet
  Cruise Control installatie -OPGELOST- Boet 8 5.506 1 September 2023, 20:59
Laatste bericht: Boet
  Waeco cruise control op originele Volvo hendel Daan245 10 11.109 8 May 2021, 16:13
Laatste bericht: aeos
  Aansluiten hendel cruise control (86-) Nicolaas H 45 37.407 5 May 2021, 22:26
Laatste bericht: aeos
  Cruise control B19A Maarten245DL 5 3.682 31 January 2019, 20:05
Laatste bericht: 245GLE1981
  Cruise Controle 240 1993 KennOne 2 3.382 22 April 2016, 22:26
Laatste bericht: Nicolaas H
  Gaskabel cruise control Volvo 240 Gouden240 6 5.292 14 June 2015, 11:16
Laatste bericht: Gouden240
  cruise control robo2403 1 2.289 8 March 2015, 21:06
Laatste bericht: RM
  Cruise Control A_A 30 20.858 16 November 2014, 18:14
Laatste bericht: Arjan.
  Cruise control Volvo 740 D24T Frysk 2 3.333 4 November 2014, 08:41
Laatste bericht: Dirk342

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)