Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Problemen bij 1979 245 modificatie tot 245 turbo
#1
Mijn restauratieproject van een 1979 GL tot een 245 turbo B21et, is al zeer ver gevorderd. De motor ligt er gereviseerd in, de carrosserie is nu weer geheel hard en staat in de primer. Nu wilden wij echter de klokkenwinkel ook origineel turbo hebben. Om die reden hebben wij het dashboard van het 1979 model eruit gehaald en vervangen voor een Turbo dashboard met ruimte voor de klokken boven de middenconsole. Alles past verder prima, alleen bij het aansluiten van het 'dashboard deel' met de kilometerteller en alle systeemlampjes etc, blijkt nu een probleem. Eerder heb ik personen gesproken, die aangaven dat dit geen problemen zou geven. De stekkeraansluitingen achter op de dashboard delen zijn identiek en dat kun je dus gewoon overzetten.

Nu blijkt dit bovenstaande verhaal helaas niet helemaal te kloppen. Bij het aansluiten van het nieuwe dashboard kloppen vele lampjes niet meer en zijn in verschillende standen van het contact functies ineens niet meer bruikbaar. Een voorbeeld hiervan is dat als de alarmlichten aan staan, alleen het linker groene pijltje en het accu lampje gaan knipperen!!!! Als het contact in stand 2 staat knippert het helemaal niet meer en lijkt alles te branden. Dashboardverlichting brand verder helemaal niet. Zaken als grootlicht ect. echter weer wel in orde.

Nu is het probleem dat het oude dashboard inmiddels niet meer bestaat. Ik zal het dus met de nieuwe variant moeten doen. de cockpit van de 1979 variant is verder ook te klein om in het huidige deel teruggeplaatst te kunnen worden.

Nu is mijn vraag of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Zijn in de twee gevallen (zie foto's) de functies in de 'cockpitjes' wel het zelfde en verschillen alleen de volgorde van de kleuren van de draden op de ronde en maanvormige stekkers, zodat het wisselen van de draden de oplossing geeft, of heb ik nu in zijn geheel een heel groot probleem en zal ik opnieuw opzoek moeten naar een 1979 er dashboard!?

[Afbeelding: dscf4736tl5.th.jpg]

[Afbeelding: dscf4739ht9.th.jpg]

Wellicht dat er dus mensen zijn die hier ervaring mee hebben of specifieke schema's hebben van de aansluitingen op de ronde en maanvormige stekkers.

Alle tips zijn welkom.

groet,

Daan
Antwoord
#2
Ik vrees dat het njeerkomt op het volgen van de gedrukte bedradingen op de beide klokkenwinkels en zo je eigen schema's te tekenen. :o
De functies in de cockpitjes zullen niet heel veel van elkaar verschillen en de stekkers zullen ook passen. Je zult alleen de volgorde van je bedrding aan de stekkers (ook tussen de stekkers onderling) moeten aanpassen. :Smile
Je hebt gelukkig wel mechanische aandrijving op beide tellers, dat scheelt al een boel werk ;D
ik heb nog ff gezocht naar een vorig topic hierover, maar dat is verdwenen >Sad
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#3
lijkt me dat de kabels naar andere plekken in de stekker gaan (duh). beide schama's naast elkaar leggen en om gaan wisselen. Dat zou ik doen.
dan dubbel check/triple check en dan moet het goed gaan....
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#4
Ik heb inmiddels de originele stekker van de 245 turbo cockpit teruggevonden uit de donorauto. Mogelijk dat de kleurcodes ongewijzigd zijn gebleven en dat ik zo de volgorde van de stekkers naast elkaar kan leggen en kan omsolderen.

Antwoord
#5
Daan,

Met mijn 1978 244 heb ik hetzelfde probleem gehad. Beetje de draden uitgepluisd allemaal doorgeknipt and op de juist draad naar de stekker weer aangesloten. Er was wel een verschil met jou project. Ik ben bij een carb motor gebleven. In jou geval moet er hier en daar iets extra worden aangesloten denk ik vanwege het injektie gedeelte.

Wil je me aub op de hoogte houden? Kan zijn dat ik een 1979 ook ga voorzien van een Turbohart.

Gegroet en succes.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#6
De B21et heeft mechanische injectie de kabelboom van het motorblok t.o.v. een carburateurmotor is slechts een enkele blauwe draad die de startinjector etc. aanstuurd. Deze zal je dus moeten toevoegen en aansluiten op nr 50 van het startslot (stand 3 dus). Verder zitten de problemen bij mij vooral bij de interne verlichting en de aansluring van de lampjes in het dashboard zelf. Starten / lopen etc. is geen probleem.

Ik begrijp dat jij dit zelf dus al hebt opgelost t.a.v. het dashboard. Heb je de verschillende draden proefsgewijs achterhaald, of heb je gebruik kunnen maken van bedradingsschema's. In zekere zin heb ik zo'n schema van het 1979 model, maar niet van het nieuwe dashboard / latere modellen 1983/1984. Kun jij je toevallig nog herinneren of de kleurcodes van de bedrading wel overeenkomt, maar dat het dus bijvoorbeeld puur om een volgorde gaat van plaatsing op de ronde en maanvormige stekker!? Ik hoor het graag ;D
Antwoord
#7
Ik je andere topic hierover had ik geschreven dat er al een draadje over liep, maar dat het verdwenen is. >Sad
Ik heb op mijn pc nog wel de schematjes en dergelijke teruggevonden, die had ik toen gelukkig opgeslagen (met hartelijke dank aan Thuur Wink)
Als ik het mij goed herinner zijn deze plaatjes van een 84 er, dus hier zou je een heel eind mee moeten komen ;D

[Afbeelding: printklokkenwinkel240su1.th.gif]

[Afbeelding: schemaklokkenwinkel240ye5.th.jpg]

[Afbeelding: stekkersklokkenwinkel24cy1.th.jpg]

264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#8
Ik heb nog meer gevonden Smile
Van deze twee plaatjes weet ik alleen geen bouwjaar :-\
maar misschien heb je er wat aan

[Afbeelding: schemainstrumentenpaneexn6.th.jpg]

[Afbeelding: schemainstrumentenpaneewg6.th.jpg]
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#9
Daan, Net ff mijn haynes opgezocht en warempel ik heb notities gemaakt. Wat ik er nog van begrijp:
stekker 32: 1BR op 2BR, 2BLR op :BLR, 4GR op 1GR. gewerkt vanuit de auto naar het klokkenspel. Kan het zijn dat er maar 3 gebruikt worden op deze stekker? Inderdaad is hier de kleur gevolgd maar ik weet niet of dit gelijk goed was.

Van stekker 31 heb ik wel alle kleurcodes genoteerd maar waar ik wat op aangesloten heb!!?? Vanuit de auto waren blijkbaar alleen 2,3,5,6,8,9,10 + 11 in gebruik. terwijl op de nieuwe klok (Dacht van een italiaanse turbo!) de nrs 4 en 6 niet in gebruik waren. Aan de hand van de schema's heb je zo gezien of een en ander dezelfde funktie heeft per kleur. Dat heb ik toen ook gedaan meen ik me te herinneren.

Stekker 34 is in beide gevallen 2x rood geweest dus heb ik klakkeloos zo aangesloten.

Tis allemaal al de nodige jaren geleden. Ik hoop dat je er iets aan heb. Hoor graag het resultaat. Gegroet, Joseph
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#10
@ skidje: ik heb je van de week een pm gestuurd mbt de door jou te koop aangeboden 240/245. Zou je contact met mij kunnen opnemen via pm of mail ( rvanbeusekom@hotmail.com ) ?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.827 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.800 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.315 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.507 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.106 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.874 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.857 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.692 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.826 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 77.087 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)