Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat verbruikt jou turbo?
#1
Hoeveel dorst heeft de jouwe? En is dat op LPG of op benzine? Is de motor aangepast? Of heb je andere aanpassingen waardoor het verbruik gunstiger of matiger uitpakt?

Kortom, een turbo-topic over het verbruik van deze, op de nederlandse wegen uitstervende 240 soort...(met dank aan oa. het kwartje van Kok)

Kickoff; Mijn 245 Turbo Intercooler met een Garrett T25 olie en watergekoelde compressor (uit 940)

Deze moet afgesteld worden, althans de kleppen, en ik denk dat de remmen achter nog wat aanlopen (3,5jr stilgestaan). Dus een verbruik van 1 op 5,2 / 1 op 6 bij rustige tot enigszins vlotte rijstijl, is naar mijns inziens nog goed te verbeteren.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#2
Een verbruik van 1 op 5,2 tot ??? :o

Dat is niet gezond als hij alleen op benzine.

De mijn reed 1 op 8 à 10 op benzine(standaard 245 Turbo uit '84 zonder intercooler), er had ook lpg in gezeten maar experts zeiden dat het een erg slechte combinatie is op een 240 turbo en inderdaad het reed voor geen meter en zelfs experts kregen hem niet afgesteld >Sadheb het er toen ook snel uitgesloopt ;D

Op het circuit reed hij 1 op 6 plus het kostte een set banden en remmen :o

Neen voor mij nooit meer een 240 Turbo op gas,en eerlijk is eerlijk LPG hoort er niet in thuis.
Een Ferrari zie je ook nooit op LPG ;D

Op gas hoor je te koken 8)
Antwoord
#3
ja ja...clichÃ's allemaal. Op gas hoor je te koken. Maar LPG is goed samen met MS te doen. En DAN gaat t wel voorruit. Want inderdaad, de standaard LPG systemen zijn eigelijk gewoon ruk omdat ze aan veel verschillende auto's moeten voldoen.
Echter, als je zelf de handen uit de mouwen steekt is er echt wel wat mogelijk met een B21ET op LPG.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#4
Mijn oordeel is niet gebaseerd op clichÃÃs maar op ervaring.

Ik ben gewoon niet gek van lpg.
Ook op een vroege 244 met lpg had ik gedonder en een kennis met een 740 met lpg had er ook problemen mee w.o. backfires wat tot 2x toe een luchtinlaatslang en een luchtmassameter kostte. Dus wat een pret >Sad

bram heeft een 940 met LPI en dat is tenminste goed.
Ik zou op mijn klassieke Volvo dan ook proberen om er een lpi installatie in laten bouwen.
Antwoord
#5
LPG in combinatie met MS (megasquirt) = vorm van LPi ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#6
Klinkt goed.

ff ter vergelijk

heb zojuist een 745 Turbo automaat( B230FT(165 pk) met een AW71 bak)uit 1992(neen,geen schrijffout!) erbij maar moet eens kijken wat die verbruikt. ik heb de auto nog niet,haal ik vogende week op.

De auto van mijn vriendin(ofwel Baby) is een '87 745 Turbo met een B200ET(160 pk) blok en die doet makkelijk 1 op 10
bij rustig rijden.
Een uurtje op de autobahn met continu tempo 180+ en ook op top = 215(en dat terwijl de koppakking niet helemaal jofel meer is :o ) wordt het 1 op 7,3 :Smile
Antwoord
#7
Kijk, dat zijn de betere getallen!! Big Grin Dus het kan wel. :-) Ik ga zo ED bellen....snel kleppen afstellen dat kreng!! :-)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#8
Kijk ook ff dat hij geen valse lucht aanzuigt en reinig de injectoren.

Ik deed er altijd een flesje Wynn's injectorreiniger in bij een volle tank benzine om de 5000 km,helpt echt en vooral bij dit soort oudere motoren. Tank dan ook vooral Shell V-power vol en dan zo'n flesje erin.

Sluit alles uit door gewoon een grote beurt uit te voeren;

nieuwe ontsteking dus rotor/kap/bougies met kabels
nieuw brandstoffilter(indien vervuild is ook minder brandsof opbrengst en meer weerstand!!)wordt vaak vergeten >Sad
nieuw oliefilter en verse goede olie
nieuw luchtfilter

Meestal voel je al direct een hoop verschil vooral als het een auto is die lang heeft stil gestaan.
Vooral Turbo's zijn hier veel meer gevoelig voor,dus zeker de moeite waard,en je auto wordt er al helemaal niet slechter van ;D

Antwoord
#9
mijn 740 B230FT met ZF automaat had een verbuik: normaal rijden 1:7 tot 1:11 doorrijden 1:3 tot 1:7
Antwoord
#10
1 op 3 :o ik heb een hele hoop gekke dingen gedaan, maar dat heb ik nog nooit gehaald -gelukkig-
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Turbo naar LH 2.4 HansDAF 0 112 20 July 2025, 23:42
Laatste bericht: HansDAF
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 3.095 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.983 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.655 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.799 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.439 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.123 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 8.230 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 17.456 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 12.141 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)