Berichten: 207
Topics: 38
Lid sinds: May 2005
Passen deze velgen ook op een 240? (bouwjaar 1993)
Het zouden gewone stalen velgen zijn. 7Jx 15 -passend voor BMW E39 .
Iemand een idee?
Berichten: 177
Topics: 20
Lid sinds: Nov 2005
heb je een fotootje ter illustratie??
Wat is de ET?
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriam

245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
de steekcirkel van BMW's lijkt me groter...
E39 uit 1993 is trouwens bijzonder, die serie is pas in 1995 begonnen
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 207
Topics: 38
Lid sinds: May 2005
Mijn volvo is van 1993 ;D , niet de velgen!
Ik heb geen verdere info over de velgen. Ik zocht gewoon een set om naar de Technische Keuring te kunnen, hier in België.
En het viel me op dat er vÃÃÃÃl meer BMW sets(van 205/65R15) aangeboden worden dan volvo240, vandaar ....
Maar misschien weet hier iemand meer van (BMW-velgen ET waarde enz)...
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Automerken hebben allemaal hun eigen steek, dit is de diameter van de boutcirkel in mm. BMW is 5x120, Volvo 5x108, VW/Audi/Mercedes 5x112, voor vijfgats velgen dan. Onderling niet uitwisselbaar.
De 14" stalen velgen van de 240 zijn 5x108, 5,5" breed, ET van 20 (staat ergens ingeslagen) . De 15" velgen van de 740 passen ook, meest voorkomende stalen velg is 5x108, 6" breed, ET van 25, praktisch gelijk aan de maten van de 240 Turbo velg. Dit zou je zoektocht moeten vereenvoudigen.
Voor 15" is de bandenkeuze ook veel groter.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 207
Topics: 38
Lid sinds: May 2005
Bedankt Marc;
Met die BMW velgen kan ik dus niets doen!
Ik zocht er inderdaad voor 15" turbovelgen. Maar of de bandenkeuze hier groot in is durf ik te betwijfelen.
In belgie mag een band maximum 2% afwijken van de standaard opgegeven band (is 185/80R14 bij een volvo240Polar)
Voor een 15" velg blijft er dan alleen 195/70R15 of 205/65R15 over volgens mijn berekeningen (hier bijvoorbeeld:
http://www.meganecoupe.nl/tundes2/faq/ba...lator.html)
Als je dit nog eens combineert met de minimum vereiste voor de snelheids- en lastindex van 90S, blijft er niet veel keuze over.
Op ebay.de(grootste qua aanbod toch) zit je dan vooral in de 205/65R15 banden en velgen van BMW.
Vandaar... zal me dus op banden zonder velgen moeten toespitsen!!!
Bedankt voor de snelle reactie!!!
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
2% is wel erg precies. Op de benzineklep van mijn karretje staan twee maten, 195/60 R15 en 185/80 R14, dat alleen is al bijna 6% verschil, aanbevolen door Volvo.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Er is hier al eens meer gepost over de technische keuring in België, met name over welke banden wel en niet mogen.
Als je ff zoekt zul je veel waardevolle info hierover kunnen vinden.
Volgens mij kwam het bij Rubicon vandaan?
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 207
Topics: 38
Lid sinds: May 2005
195/60R15 liggen er nu onder en daar ben ik voor afgekeurd!!!
Volvo heeft blijkbaar op verschillende types andere mogelijkheden van banden doorgegeven.
(verschillen mogelijk naargelang sedan/estate maar ook benzine/diesel, mogelijks ook turbo/2.3/2.0 motor).
Helaas voor de laatste polars werd enkel de referentie 185R14 doorgegeven!!! (zonder opgave hoogtepercentage wordt er blijkbaar van 80 uitgegaan)
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Peter Timmer schreef:Er is hier al eens meer gepost over de technische keuring in België, met name over welke banden wel en niet mogen.
Als je ff zoekt zul je veel waardevolle info hierover kunnen vinden.
Volgens mij kwam het bij Rubicon vandaan?
Klopt, maar wat voor de keuring mag en niet mag, hangt af van wat in je instructieboekje en/of het gelijkvormigheidsattest staat. Als daarin 185/80 R 14 staat, mogen alleen banden waarvan het spoor hiervan max. 2 % afwijkt. Een andere grootte velg mag dan ook wel, zoals een 15", maar in totaal mag je dus niet de 2% afwijking overschrijden. Ik heb mijn Volvo van Nederland naar België gehaald en had nog geen gelijkvormigheidsattest, dus diende, om dat bewijs te bekomen in België een bijkomende gelijkvormigheidskeuring te ondergaan. Mijn auto had 195/60 R 15 sloffen, en werd daardoor afgekeurd, omdat de afwijking te groot was.. Op de cover van mijn instructieboekje bleek echter nog kleintjes sprake van een 185 R 15, zodat mijn bandjes alsnog binnen de 2 % vielen en uiteindelijk wel zijn goedgekeurd.
Dus kijk eerst even goed naar wat op je gelijkvormigheidsattest staat, en wat er in de binnenzijde van je tankdop en -vooral- achterop het instructieboekje staat (op de tankdop en in het boekje zelf was niet eens sprake van een 15", maar dan ineens op de cover wel)! Met wat geluk staan er twee of meer maten, en heb je wat meer speling als je bandenmaten gaat uitzoeken.
Succes!