Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sludge aan de peilstok en roest aan de balken
#31
gas geeft veel condens in de motor.
als je veel korte stukjes rijd is het een aanbeveling om sneller van olie te wisselen.

de motorolie heeft de eigenschap mee gekregen om de vervuiling zwevend te houden zodat het niet neer slaat in de carter maar mooi mee gevoerd word tot in het filter.

bij een motor op bedrijfs temp. word de olie warmer dan 80-100 graden.
dus het water zal eruit dampen.
dit word mits goed functionerend door de carter ventilatie afgezogen en verbrand.
maar door de vele korte stukjes rijden en dus veel condens water in de olie word het water niet verdampt.
dit gaat zich vermengen met de olie.
dit word een kleverige brij (sludge).
de peilstok en de klepdeksel (+ olievuldop) blijven het langste koud in de motor.
dus de brij zal zich op deze plaatsen neer zetten en lekker blijven plakken.
dus als je de peilstok eruit trekt zit er blubber aan.
ook als je de vuldop van de motor los haalt zit er blubber aan.
als je nu eens naar italie op en neer gaat is de sludge helemaal opgelost.
dat zal niet lukken met een rondje ijsselmeer.

dus verversen die motor + filter uiteraard.
dan is er nix aan de hand
en als je korte stukjes blijft rijden dan zal ik om de 7500km zeker verversen vooral op gas.
Antwoord
#32
Dank je kaasie! Ik voel me weer helemaal gerust ;D
Ik heb het alleen aan de peilstok, verder nergens.
Ik vind trouwens dat de ventilator erg blaast, misschien is de viscokoppeling wel kapot en blijft de motor eigenlijk ietsje te koud daardoor...wat ook verhindert dat de sludge verdwijnt.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#33
zou kunnen dat de visco stuk is.
je zou een andere op de sloop kunnen halen en proberen
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: