Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sludge aan de peilstok en roest aan de balken
Bij mijn nieuwe lpg wagen constateerde ik vandaag sludge aan de pielstok...
In hoeverre heeft dit te maken met de lpg?
Moet ik me zorgen gaan maken?

Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Hmmm, gezien een aantal posts hier, klinkt dit niet al te leuk.....

smeurie in de olie

Citaat:...Als ik het oliepijl van de auto controleer dan zit er allemaal van die smerige bruin-gelige smeurie op de pijlstok....
..........
Dit kan op een lekke koppakking duiden. Mayonaise wordt het ook wel eens genoemd. Maar het hoeft niet. Als je veel korte stukjes rijdt zie je dat ook wel eens op die manier.
De olie verversen (beetje warme motor) en dan een nieuwe (volvo-)oliefilter erop. Kijken hoe het dan gaat?
........
gebruik zowieso de zoekfunctie even op de termen 'mayonaise' en 'koppakking'

Mijn volvo wordt duur!

Citaat:mayonaise aan je peilstok betekent over het algemeen dat er koelvloeistof is gemengd met olie.
Dat is meestal een lekke koppakking, maar het zou ook een lekkende waterpomp kunnen zijn.
Je kunt bij een warme motor je koelvloeistofreservoir openen (heel voorzichtig, hij staat onder druk)
en dan kijken of het water borrelt. Zo ja, dan is het 99% zeker je koppakking.

Citaat:En wat de Mayo betreft op je peilstok, wees voorzichtig als dit teveel wordt verdwijnen de
smeer eigenschappen van de olie en dan ben je nog verder van huis, sterker nog kom je niet meer thuis.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Onze 850 heeft het ook (t5, 150.000 km, dus nog lang niet versleten Tongue)
Blijkt bij de 850 een verstopte carterventilatie te zijn icm met erg sloom rijden.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Mij is uitgelegd dat je een "nieuwe" auto even de olie moet verversen en dan kijken of de sludge terug komt. Kan maar zo zijn dat hij wat langer stil gestaan heeft of veel korte ritten, dit levert condens op wat terug te zien is als sludge in de olie....

Heb ditzelfde gehad bij onze 244, die had de jaren voor we hem kochten bijzonder weinig gelopen en na een keer olie verversen is het nooit meer terug geweest, nu al 25k km niet... ;D

Succes!
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
we zullen zien...de vorige eigenaar had het wel vaker...maar alleen aan de peilstok en nergens anders...er is wel koelvloeistofverlies hoewel ik daar gisteren niks van merkte (600km gereden!), thermostaat pakking lijkt te lekken.
Koelsysteem bouwt geen overmatige druk op...
Misschien is de carterventilatie/vlamdover/PCV of hoe heet dat plastic geval vervuild?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
henqui schreef:we zullen zien...de vorige eigenaar had het wel vaker...maar alleen aan de peilstok en nergens anders...er is wel koelvloeistofverlies hoewel ik daar gisteren niks van merkte (600km gereden!), thermostaat pakking lijkt te lekken.
Koelsysteem bouwt geen overmatige druk op...
Misschien is de carterventilatie/vlamdover/PCV of hoe heet dat plastic geval vervuild?

Als er sludge aan de peilstok zit zou ik toch voor de zekerheid het koelsysteem af laten persen om te kijken waar de auto koelvloeistof verliest en of het evt. met de koppakking te maken heeft.
Antwoord
jos245 schreef:Als er sludge aan de peilstok zit zou ik toch voor de zekerheid het koelsysteem af laten persen om te kijken waar de auto koelvloeistof verliest en of het evt. met de koppakking te maken heeft.
zal ik laten doen! Misschien kan het volgende week op de sleuteldag...
Antwoord
Ik zou me er niet teveel zorgen om maken HJ.
Ik vermoed dat de auto weinig gereden heeft, voordat jij hem kocht.
Eerst maar eens de olie verversen en dan even in de gaten houden.
Niet te snel paniek!
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
ik panisch? nee hoor :-) dat werd ik ook niet toen ik vanmiddag met de schroevendraaier een gat in de achterwielkast maakte, per ongeluk...het leek maar een klein beetje roest :-)
Antwoord
Ai, da's minder :-\

Je zou nu toch onderhand moeten weten dat je een voiture als een Volvo niet met een schroevendraaier mag mishandelen >Sad
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)