Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
HET OPGANG BRENGEN VAN EEN B21ET K-JETRONIC SYSTEEM NA 5 JAAR STILSTAND.
#1
[Afbeelding: wilfredym9.th.jpg]

turbofrul heeft me gevraagd om zijn net aangeschafte 244 turbo ook weer op benzine te laten draaien.
de auto reed al meer dan 5 jaar niet meer op benzine maar alleen nog op gas.
turbofrul wou na aanschaf graag het benzine systeem gangbaar hebben omdat alleen gas toch zijn beperkingen heeft. (vooral als je vergeet gas te tanken).

het opstarten van het k-jetronic systeem na 5 jaar stilstand is niet makkelijk.
is eigenlijk onbegonnen werk maar wel een uitdaging.
omdat hij al die tijd op gas heeft gelopen ben ik maar gestart bij het begin.

dus eerst de kleppen gesteld.
de bougie's vervangen.
de bougie kabels vervangen.
de rotor + verdeelkap vervangen.
het benzinefilter vervangen.
tank afvullen
injectiesysteem reiniger in de tank.

[Afbeelding: wilfred1sn0.th.jpg]

het injectie systeem zit bij een turbo motor rechts voorin de machinekamer.
dit is verschrikkelijk makkelijk met het 1 en ander controleren van het injectie systeem.

[Afbeelding: wilfred5uo7.th.jpg]

om het injectie systeem te kunnen meten moet de pomp continue draaien.
de draden van de pompen opgezocht in de stoppen kast en met een draad van een willekeurige continue + (achter contact vandaan) naar de zekering van de hoofdpomp en van de tankpomp.
let op
!!!! neem de draad van de + op de bobine eraf , dit ivm vonk vorming onder het benzine druk meten. !!!!

[Afbeelding: wilfred2ad5.th.jpg]

eerst het druk metertje aansluiten en kijken wat het systeem doet.

[Afbeelding: wilfred3kc9.th.jpg]

uitleg over het druk metertje
neem een metertje van 0 tot 6 bar.
neem een metertje met een duidelijke schaal verdeling dat je weet wat je meet.
ook moet er een kogelkraan in het meetinstrument zitten.
sluit het meet instrument op de benzineverdeler aan.
nu kan je van het gehele k-jetronic systeem alle drukken meten.

[Afbeelding: wilfred4dp7.th.jpg]

het systeemdruk kwam niet hoger dan 1 bar.
dus op onderzoek uit.

de hoofdpomp draaide met veel lawaai.
maar met zo veel herrie kon ik de tankpomp niet horen.

[Afbeelding: injpomp2wv0.th.jpg] [Afbeelding: injpomp3lr5.th.jpg]

links onder de achterbank , de stekker los getrokken van de hoofdpomp.
zodat ik konden luisteren of de tankpomp ook mee draaide.
deze hoorde ik niet en met een spanning zoeker de stroom gemeten bij het tankpomp stekkertje in de kofferbak , hier kwam stroom.
dus dan de tankpomp er maar uit.

[Afbeelding: wilfred7lw3.th.jpg]
[Afbeelding: wilfred8wi2.th.jpg]

de pomp was vast gelopen
omdat de tank leeg was door al die jaren stilstand was er oxidatie in de pomp.
ik had nog een defecte unit liggen (door gerotte pijpjes waar de benzine slangen op geschoven worden).
dus van 2 pompjes 1 goeie gemaakt.

[Afbeelding: wilfred9cf9.th.jpg]

met wat soldeer werk en door de beste spulletjes over zetten heb ik weer een frisse tankpomp gecreeerd.
deze weer gemonteerd en met perfect resultaat.
de hoofdpomp was nu stil zo als het hoort.
het lawaai was dus cavitatie in de hoofdpomp.
cavitatie komt omdat de pomp te kort benzine aan zuigt waardoor er vacuum bellen onstaan.
door de vacuumbellen te verpompen pers je ze weer samen en ploffen ze aan de drukkant nu onstaat daar putvorming in de pomp en zal de pomp opgeven moment stuk lopen.

[Afbeelding: wilfred10sw7.th.jpg]

nu alles weer normaal functioneerd is de hoofddruk mooi 5.2 bar.

[Afbeelding: wilfred11ez6.th.jpg]

de hoofddruk meet je door de kogelkraan dicht te zetten.
de hoofddruk in dit benzinesysteem is dus 5.2 bar.

[Afbeelding: wilfred12rq5.th.jpg]

als je de kogelkraan open zet meet je de dempdruk in de warmdraairegelaar.
de meter staat op 3.2 bar is binnen de waardens maar wel maximaal.
de systeemdruk van deze 244 turbo is dus ok.

[Afbeelding: wilfred14ap9.th.jpg]

de injectors hebben na de 5 jaar stilstand ook hun beste tijd gehad.
tis niet geheel duidelijke foto maar je kan zien dat hij geen mooi strak sproeibeeld heeft.
vergelijk maar met de gereinigde injectors in de foto hier onder.

[Afbeelding: wilfred15ya4.th.jpg]

de injectors gereinigd.
je kan nu redelijk zien hoe de injectors moeten inspuiten.
een kelk in het midden en een mooie schuine trechter vorm naar buiten gericht
in de bak kan je goed zien hoe smerig de benzine die nog in het systeem zit is.
nu er een tijdje mee gereden is hebben we de gereinigde injectors omgeruild voor nieuwe.
de drab is uit het systeem gereden en kunnen we met frisse injectors de volgende 100.000 km weer aan.

dat de motor nu wel stationair wilde blijven draaien kon ik de ontsteking van de motor afstellen.
en omdat de onsteking op de juiste waardens stond kan je de uitlaat gassen meten met een 4 gas meter.
op benzine en op gas het co juist afgesteld.
en moet zeggen de motor loopt nu heel mooi rond.

dus nu alles goed draaide was er nog 1 ding wat heel belangrijk is bij een turbo.
en dat is:
wat doet het K-jetronic injectie systeem op vol vermogen ??
en wat doet de motor op vol vermogen op gas ??
hij kan stationair goed draaien maar je weet niet wat het systeem doet als er vermogen gevraagd word.

dus hier bij PEEKA op de vermogenbank.
een run op gas maken en
een run op benzine maken.

[Afbeelding: rollenbank1gy9.th.jpg] [Afbeelding: rollenbank3xi0.th.jpg] [Afbeelding: rollenbank2hg0.th.jpg]

de motor is perfect en is zelfs iets aan de rijke kant.
dit komt door de gas venturi in de turbo buis.
de lucht word daardoor zo veel geknepen dat deze te kort liters door laat.
ik heb de turbodruk iets verhoogd.
nu was het met de 2e run op gas en benzine perfect.

het is beslist niet makkelijk om te doen.
dus veel succes met het afstellen van het injectie systeem.

je kan altijd op http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=2976.0 voor details de dingen bekijken.


bekijk ook dit topic eens.!!
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=4828.0
zeg maar van het zelfde laken een pak.




Antwoord
#2
Zo afgelopen zaterdag was dus de finishing touch begrijp ik Smile , zag hem zaterdag al binnen staan en had hem al eerder gespot vlakbij hûûs .
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
#3
yep , was er weer en volgende week is hij er voor langere periode.

het is namelijk zo als hij rijd lijkt het wel of hij steeds slechter gaat lopen op benzine.
dus word wel heel nieuwsgierig wat er nu weer kan wezen.

hey huis , je mag best wel ff stoppen hoor.
en waar was je op de verjaardag vrijdag. ;D oppassen op je kroost zeker. Wink Big Grin
Antwoord
#4
kaasie schreef:yep , was er weer en volgende week is hij er voor langere periode.

het is namelijk zo als hij rijd lijkt het wel of hij steeds slechter gaat lopen op benzine.
dus word wel heel nieuwsgierig wat er nu weer kan wezen.

hey huis , je mag best wel ff stoppen hoor.

Ik dacht dat ik stoom zag door de ramen heen dus denk rij maar door (was op de fiets , dan durf ik me niet te vertonen :-[) ;D, nu lees ik net ergens anders dat je het ook druk had dus dat stoom klopte wel

en waar was je op de verjaardag vrijdag. ;D oppassen op je kroost zeker. Wink Big Grin


Ik vond het wel welletjes vrijdag druk druk druk met de schutting ,toen had pappie wel een avondje bank verdiend dacht ik , volgende keer ben ik van de partij dan kom ik lopend goed?

Zaterdag de hele dag bezig geweest met de ouwe fiat opbouwen en heb nog heel wat zaterdagen te gaan voordat hij weer rijd , maar wie weet kom ik eerdaags wel weer es even kijken wat je allemaal uitspookt.

Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
#5
kijk maar hoor
je bent altijd welkom dat weet je Wink ;D
Antwoord
#6
Kaassie, mooi en duidelijk verhaal!!

Super, zeker nu de herrijzing van mijn 245 turbo zeeeeer dichtbij begint te komen!! :-)

(nieuwe baan in de regio dus dat kan wel mooi met de 245 turbo afgelegd worden en dus DOEI k*tpeugeotje!!!haha)

anyway...ik ga eens beginnen met het reinigen van de injectoren. En ff goed kijken of ik dus zelf die druk van de K-jettronic kan meten zoals jij beschrijft, want dat lijkt me wel handig! Ik hou je op de hoogte.

Ik denk trouwens dat turbofruls 244 last heeft van de rotzooi die er in de tank rondzwemt. Die moet gewoon goed gespoeld worden want al die meuk gaat overal in zitten na zoveel jaar. Wordt bij mij ook nog leuk. Zowieso nieuwe benzine filter uiteraard.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#7
Heel mooi Kaas. Dit ga ik eens even flink in me op nemen :Smile
Antwoord
#8
Yep, een duidelijk en uitvoerbaar verhaal. Eerst met mijn lc1 het gas goed krijgen en dan deze zomer hopelijk het injectiesysteem onder handen nemen en geschikt maken voor ethanol...= in duitsland 80ct ;D
[img][/img]
Antwoord
#9
!!!!! let op !!!!! let op !!!!! let op !!!!!


dit zijn de benzinedruk gegevens van een turbo.

voor de PRV en B21/23E en B230E
zijn de werk drukken anders.
Antwoord
#10
Ook ik ben bezig met het opnieuw installeren van een B21ET in een restauratie projectje.

Hierbij heb ik echter nog twee vragen.

Omdat de tank die nu in de auto zit, niet de tank is van een turbo, blijkt er bij mij geen pompje te zitten in het tankmechanisme. Is dit dus noodzaak voor de K-jetronic installatie!? Zo ja, heeft iemand nog een compleet mechanisme met pompje liggen (off topic)

Tevens heb ik ook een brandstofpomp met slechts 2 aansluitingen. Bij de originele pomp (Rechts, toen der tijd van de turbo afgehaald), mis ik een aansluiting (bij de huidige pomp wel aanwezig). Dit terwijl op de tank wel drie aansluitingen zitten zoals ook op de foto te zien is. Iemand een idee of dit klopt?

[Afbeelding: dscf4965fp7.th.jpg]

Goed topic trouwens! wellicht iets waar ook ik nog mee te maken ga krijgen.

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Probleem D Jetronic Coenraad 1 905 5 February 2023, 12:32
Laatste bericht: Coenraad
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.249 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Betrouwbaar LPG systeem bouwen (K-Jet) Mattijs36 7 2.896 10 February 2021, 21:33
Laatste bericht: skidje
  Drijfstangen B21ET aRjen.T 0 1.774 22 July 2019, 11:01
Laatste bericht: aRjen.T
  Jetronic automaat? Van Schellen 2 2.624 4 October 2018, 22:29
Laatste bericht: Van Schellen
  Standalone LPG injectie systeem. aRjen.T 2 4.348 7 September 2017, 23:35
Laatste bericht: aRjen.T
  ALLES OVER K-JETRONIC kaasie 78 117.435 29 August 2017, 13:10
Laatste bericht: Karinsky
  kaal B21ET blok zonder K jet onderdelen paulusb 22 17.418 30 August 2016, 19:31
Laatste bericht: Marc1970
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 2 3.795 20 May 2016, 22:32
Laatste bericht: b.b.
  Brandstofleiding voor B21ET b.b. 5 5.133 11 March 2016, 16:18
Laatste bericht: b.b.

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)