Berichten: 30
Topics: 7
Lid sinds: Feb 2007
ik heb vandaag mijn blokje uit elkaar getrokken (B21ET), zag er allemaal heel goed uit maar ik wil preventief alle slijtende delen vervangen.
Heeft iemand nog aandachtspunten waarnaar ik moet kijken?
en heeft iemand nog een adresje waar ik nog op een normale manier motoronderdelen kan krijgen?? hier heeft geen enkel bedrijf er zin in...... ???
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Ben zelf ook bezig met de revisie van het onderblok van mijn turbo b21et. Gelukkig hoeven de cilinderwanden niet gehoond te worden. Nieuwe zuigerveren, lagerschalen, pakkingen (halen bij volvo en of Brezan).
De cilinderwanden ga ik wel zelf opnieuw voorzien van een hoonbeeld. Hierdoor herstel, de diagonale groeven in de cilinderwanden weer, waardoor de smering weer beter is. Alles is nu te glad. Ik moet hier alleen nog een apparaatje voor aanschaffen.
Het is eigenlijk heel goed te doen. Alle aandraaimomenten voor montage zijn ook gewoon overal verkrijgbaar.
Natuurlijk hangt alles nu af van de staat van het motorblok. Als alles teveel versleten is, zal het toch door een revisiebedrijf gedaan moeten worden. Honen inclusief overmaat-se zuigers etc. etc. is toch zo'n ⬠1200 euro.
Ik heb zelf wel een nieuwe turbo aangeschaft (totaalrevisie). Dit omdat het slakkenhuis was gescheurd.
De cilinderkop wordt wel gevlakt en de klepgeleiders worden eventueel ook vervangen. De kleppen en klepzittingen zijn bij mij nog goed. Deze kunnen eventueel nog even geslepen worden.
Alles is dus nog gewoon mogelijk. Heel veel kun je gewoon zelf doen ;D
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
let op met slijpen van je kleppen de uitlaatkleppen zijn voorzien van natrium voor extra koelcapaciteit
die mogen niet geslepen worden, wel kun je ze opnieuw inschuren
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Dat inschuren, wordt dat dat wel of niet met slijp/schuur pasta gedaan? Is dit schuren zelf te doen?
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
Honen inclusief overmaat-se zuigers etc. etc. is toch zo'n ⬠1200 euro.
tjeses bij wie ben je geweest?
als je het goed wilt doen laat dan de motor honen bij een erkend revisiebedrijf.
als je ovale cilinders hebt (wat de meeste volvo motoren hebben door de vele km) ben je hier toe verplicht.
als je er zelf een hoon doorheen haalt lukt het je niet om die schuine strepen te maken.
een hoon steen set kost niet zo veel maar wat ovaal is krijg je niet rond met zo'n steen.
hij word juist ovaler omdat de hoonsteen de cil.wand volgt en op de diepste punten nog meer weg haalt.
een revisie bedrijf gebruikt een steen op maat die de cil. op de hoogste gedeeltes afvlakt waardoor er weer een ronde cil.onstaat en je veren beter in kunnen slijten.
tis maar een tip.
Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
Als je een bedrijf zoekt, probeer het eens bij Eggens Motorenrevisie in Assen. Niet duur (in verhouding) en levert prima werk (eigen ervaring).
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Ik hoor inderdaad verschillende berichten over het wel of niet zelf honen. Ik heb even het bewuste bedrijf in Assen gebeld. Het honen, waarbij het hoonbeeld weer teruggebracht wordt en een lichte vervorming wordt hersteld, kost ongeveer ⬠130,-. Duidelijk dat ik voor dat bedrag niet zelf ga pielen.
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Verder heb ik nog even geïnformeerd bij twee bedrijven in Utrecht. Als je het onderblok zelf eerst geheel demonteerd en reinigd, dan zijn de volgende prijzen genoemd:
Eras Utrecht 030-2313235
Alleen honen â¬44,- exclusief btw (4 cilinders)
Opboren (1 maat) + honen = â¬280,- exclusief btw
Utrechtse motorrevisie Overvecht 030-2621432
Boren + honen = â¬137,- exclusief btw
De prijzen voor de overmaatse zuigers konden ze mij niet geven, omdat dit moets worden opgevraagd. Zijn blijkbaar zuigermaten die niet vaak meer geleverd worden.