Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verschillen onderstel 244 l en een turbo
#1
Hallo allen,

Ik ben nieuw in dit spelletje en heb een aantal vragen in de hoop dat jullie deze kunnen beantwoorden. Onlangs heb ik een volvo 244 L met b20a motor aangeschaft welke ik later heb vervangen door een b230e motor. Dit loopt lekker en een stuk soepeler dan de B20a maar het jeukt toch om ietwat sneller te gaan. Nou ben ik een ombouw naar een b21et aan het overpeinzen. Ik vroeg me af of er ook nog verschillen zijn in onderstel (draagarmen, schokbrekers, remmen, camber, caster, eindreductie enz. enz.)

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Antwoord
#2
240 turbo's hebben dikkere stabilisatorstangen, gasgevulde schokbrekers, iets stuggere veren, dat zijn de verschillen waar ik me van bewust ben.

Verschillen in eindoverbrenging zullen er misschien zijn, weet ik zelf niet maar dat is makklijk op te zoeken.

Natuurlijk is de aandrijflijn net wat anders. sterkere koppeling, dikkere aandrijfas (die latere 240's allemaal gekregen hebben), andere radiator, oliekoeler, soms een LSD, M46 bak, geventileerde remschijven voor (die veel 240's ook gekregen hebben), ga maar door.....

er zijn een boel kleine verschillen... hitteschildjes en beugeltjes die anders zijn. Niet allemaal nodig maar wel leuk om het helemaal origineel te hebben.

Ik zou me niet begrenzen tot een B21ET. B2X(0)ET/FT passen ook goed. Niet origineel maar ook goede keuzes. Zeker voor het verbruik (en de power) is een motor met iets hogere compressie en/of electronische injectie handig.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#3
een complete B21ET aan schaffen.
een B230FT/ET onderblok aanschaffen

cil.kop van de B21ET op de B230FT/ET zetten.
ander inlaatspruitstuk (B2**F) , ander turbo uitlaatspruitstuk (92+) en IC inbouwen.

moet je kijken wat voor monster je krijgt.

tis wel ff hobbyen hoor !!!!!!!
maar absoluut de moeite waard

Antwoord
#4
Beiden bedankt voor jullie antwoord. Als ik de laatste combinatie bij mekaar monteer, op hoeveel pk's zit ik dan ongeveer?

Antwoord
#5
reken maar op een dikke 200 pk
en een ruime 350 nm

dat was bij mij zo maar ik had een andere mech.inj.systeem met injectors.
maar met een origineel k-jet is dit ook wel haalbaar
Antwoord
#6
De veren van een turbo zijn naar mijn idee niet anders dan een willekeurige 240 serie. Ik heb namelijk het onderstel van mijn oude turbo vergeleken met die van een donorauto. Zowel de dikte van het staal als het aantal windingen is exact hetzelfde. Het enige verschil zou nog kunnen zitten in de verhouding van het staal. Dit is echter iets wat mij onwaarschijnlijk lijkt. De rest van de genoemde verschillen zijn inderdaad wel aanwezig!
Antwoord
#7
daanheijn schreef:De veren van een turbo zijn naar mijn idee niet anders dan een willekeurige 240 serie. Ik heb namelijk het onderstel van mijn oude turbo vergeleken met die van een donorauto. Zowel de dikte van het staal als het aantal windingen is exact hetzelfde. Het enige verschil zou nog kunnen zitten in de verhouding van het staal. Dit is echter iets wat mij onwaarschijnlijk lijkt. De rest van de genoemde verschillen zijn inderdaad wel aanwezig!
ok bedankt voor de info! Ik dacht altijd dat de turbo modellen wat stuggere veren hadden.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#8
Wederom bedankt maar heb nog een vraagje....

Beetje of topic maarre heb nog een mhi td04-14 liggen en nou vroeg ik me af of deze zonder al te veel aanpassingen op mijn b230e te sleutelen is en dan eventueel een MS2 om hem aan te sturen?

Ik weet dat de compressie redelijk hoog is (9.5:1) maar is dit niet te omzeilen met een lagere turbodruk of zijn de interne componenten niet zo goed als een b21et?
Antwoord
#9
wat voor bouwjaar heeft de motor , mouch
Antwoord
#10
Het bouwjaar van de b230e weet ik niet precies, ik geloof rond 1981.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Turbo naar LH 2.4 HansDAF 0 112 20 July 2025, 23:42
Laatste bericht: HansDAF
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 3.096 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.985 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.657 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.800 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.440 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.125 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 8.231 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 17.459 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 12.141 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)