Berichten: 231
Topics: 30
Lid sinds: Dec 2005
Ik wil in de kerst vakantie de remmen van mijn 264 ontluchten,
bij de mijn vorige auto moest dit in een bepaalde volgorde.
Moet dit bij de volvo ook?
In het verleden behaalde snelheden bieden geen voldoening voor de toekomst
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Onderstaand in het Engels, klopt helemaal voor de 240, 264 zal ook wel zo gaan. Voor het ontluchten zou ik een ontluchter gebruiken, staat een topic over in dit forum. Anders gaat de hoofdremcilinder hard achteruit.
Since the 240 has two separate hydraulic systems (non ABS), the recommended sequence bleeds each system separately.
The upper two piston chambers on the front calipers form an inverted "U", with a single bleeder at the highest point. The lower two piston chambers form an upright "U", with bleeders at the two high points.
(See illustrations in Bentley, p 500-1 and Haynes, p 9-13)
Either A or B can be done first:
System A:
1) Left rear
2) Left front - Upper piston chambers (single bleeder, top)
3) Right front - Upper piston chambers (single bleeder, top)
System B:
4) Right rear
5) Right front - Lower piston chambers (inner and outer bleeders, either first)
6) Left front - Lower piston chambers (inner and outer bleeders, either first)
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 112
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2006
ik begin altijd rechts achter, en ga dan met de klok mee.
Eerst de langste leiding dan de kortere.
werkt altijd prima, maar koop wel eerst nieuwe nippels!
altijd vervangen, anders breken ze de volgende keer af, als ze nu al niet gaan breken

hock:
olvo 244 gl 1980 lpg m47 B200k<br />Volvo 244 gle 1982 lpg Aw71L B23E<br />Volvo 740 gl 1987 lpg AW71L B230k<br />volvo 740 gle 1991 16 valve M46 B234F
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Marc vd Marel schreef:Onderstaand in het Engels, klopt helemaal voor de 240, 264 zal ook wel zo gaan. Voor het ontluchten zou ik een ontluchter gebruiken, staat een topic over in dit forum. Anders gaat de hoofdremcilinder hard achteruit.
Since the 240 has two separate hydraulic systems (non ABS), the recommended sequence bleeds each system separately.
The upper two piston chambers on the front calipers form an inverted "U", with a single bleeder at the highest point. The lower two piston chambers form an upright "U", with bleeders at the two high points.
(See illustrations in Bentley, p 500-1 and Haynes, p 9-13)
Either A or B can be done first:
System A:
1) Left rear
2) Left front - Upper piston chambers (single bleeder, top)
3) Right front - Upper piston chambers (single bleeder, top)
System B:
4) Right rear
5) Right front - Lower piston chambers (inner and outer bleeders, either first)
6) Left front - Lower piston chambers (inner and outer bleeders, either first)
Ik heb tot nu toe altijd de volgorde aangehouden die gebruikelijk is bij de meeste andere auto's: beginnend met de remklauw die het verst van de hoofdremcilinder zit.
Maar jouw bericht lezend , realiseer ik me dat alle ontluchtingsnippels van een remklauw tegelijkertijd ontluchten in dit geval niet de juiste manier is (vanwege de 2 gescheiden systemen).