Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
motorvoorverwarming
#11
Ik heb ooit een keer een setje aangeschaft van Defa, maar moet ik altijd nog installeren.

Is idd gewoon een dompelaar die je koelwater opwarmt (dompelaar hang je in een vriespluggat).

Info voor volvo-specifieke motorverwarming vindt je hier:
http://www.defa.com/finn_dok_h.php3?merk...=7&ndid=14

Hier kun je een beetje zien hoe hij eruitziet:
http://www.waeco.com/ch/1276_1282.php

Is niet veel meer dan dompelaar, stukkie snoer met contrastekker en een verlengsnoer.
(snap trouwens niet dat dat zo duur moet zijn) :twisted:

Succes, Rob
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#12
Ik heb me er zopas een op ebay.de aangeschaft. Voor model 240 stond erbij.
Ik zie nu (net te laat) dat er voor de 240 toch nog 3 modellen dompelaars zijn.(http://www.defa.com/finn_dok_h.php3?merk...=7&ndid=14 )
Ik blijk dus een model 525 gekocht te hebben, maar heb een B230F
motor; (MERDE !!!)
Past dit niet dan? (Set is nl nog niet toegekomen)
Weet iemand wat het verschil is tussen die B230 en B230F motoren? Ivm met die speciale plug dan wel natuurlijk.
Antwoord
#13
verschil tussen B230 en B230F? Die extra F is een aanduiding die aangeeft wat er voor injectie, kop, eventueel zuigers enzo op/in zit, het blok is bij type B230 altijd gelijk.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#14
Als ik het goed begrijp moet dat model 525 ook op een B230F passen. Smile
Die vorstpluggen moeten dan identiek zijn. Wel raar dat ze bij defa toch 3verschillende modellen hebben voor die blokken?
Zou het kunnen dat die pluggen ook nog voor andere opties(metertjes of zo) gebruikt worden bij de latere modellen ?
Antwoord
#15
Nou... Vriesdop is vriesdop, toch ? Ik zie wel mogelijkheden... Je hebt een vriesdopje of 8 ? :lol:

Wat kost zo'n dompelaartje ? En werkt ie op 220 of op 12Volt ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#16
B23 en B230 gebruiken wle verschillende diameter vriesdoppen. let daar ff op. verder zou er niet veel verschil moeten zijn. Toch is er in vanaf 1992 ook een ander type d8 ik.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#17
Ter info het antwoord van Waeco op de kwestie;
Of de 525 aan de rechterkant al dan niet past zal ik weten te vertellen als de dompelaar gearriveerd is, want ik veronderstel dat het koelwater eruit moet om vast te stellen of de pluggen aan de 2 kanten met schroefdraad zijn.
(Ik heb nl een model 1993)
En anders staat de motorwarmer binnenkort hier te koop :oops:

De mail van Waeco:

Goede morgen,

De manier van bevestigen is verschillend, het model 525 wordt met een
bestaande bout aan het blok vastgezet.
Als dit op uw motorblok past en u komt goed uit met de bedrading is het
voor het motorblok geen probleem.

Mocht het element niet passen omdat hij bijvoorbeeld te groot of te
klein is, dan bent u genoodzaakt een ander element te plaatsen zoals
bijvoorbeeld de 422 (in de radiatorslang) of de 366 (met schroefdraad
aan de andere kant van het blok).

Met vriendelijke groet,

Stefan Berende

WAECO Benelux B.V.
Ecustraat 3
4879 NP Etten-Leur

T +31 76 50 29 000
E berende@waeco.nl
Antwoord
#18
Ieder revisie bedrijf heeft trouwens een ruim assortiment aan vriesdoppen liggen...
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#19
Is het trouwens moeilijk om de vriesdop danwel vriesplug te verwijderen?

Ik heb mijn setje al een tijd in huis, alleen dit weerhoudt mij er van om het te installeren.

Iemand ervaring mee? of ideeen/suggesties over hoe dat ding te verwijderen.

Btw, hoe kom ik erachter welk type blok ik heb.
Op mijn deel I staat 240 2.3 GLE U9 01-07-1992


Thx
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#20
dan heb je een B230F als je 116 Pk hebt of een B230FX als je (edit)136 pk hebt. >>>>> 236 was dus fout :oops:
Die moeten allemaal dezelfde vriesdoppen hebben.
Vriesdop kun je eruit halen door aan de rand van het oppervlak met een schroevendraaier + hamer te tikken, zodat de dop bijna 90 graden in het gat draait. Dan met een tang eruit trekken.
Let wel op dat ie niet in het blok terecht komt.....
Vriesdoppen kunnen echt lastig zijn om erin te zetten en soms sluiten ze dan niet goed, dus niet de verkeerde doen :-P
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Oliedruksensor past niet icm motorvoorverwarming Arjan. 10 9.548 22 September 2015, 16:56
Laatste bericht: Arjan.

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)