Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
turbo+
#21
leuk project Eric! Hou ons warm! Big Grin
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#22
En zo heb ik van Eric weer het inbouwschema voor de Turbo+ kit gekregen. Als mijn auto terug is van de garage (schokbrekers, versnellingsbak) moet het gaan gebeuren.
Trouwens, vanwege de prachtige Turbo- en Intercoolerervaringen met de 245 (ik kom nl. eigenlijk uit de hoek van de wat oudere Volvo's) heb ik gisteren een 780 gekocht met de 2 liter 16 kleppen Turbo-IC motor. Beestachtig, die 200 PK's en een leuke uitdaging om de 245 ook qua vermogen ook op peil te houden!

Arthur Vaanhold
45 Turbo Intercooler, 1800 E & ES, 780 Turbo IC 16V, 965 2.5 24V
Antwoord
#23
eric vermeer schreef:[Afbeelding: dsc00436wl5.th.jpg]
Zo'n ding heb ik ook onder mijn motorkap zitten! Alleen niets op aangesloten behalve 2 kabeltjes. Ik heb me altijd afgevraagd wat het voor iets was, maar als ik het goed begrijp is het dus een klepje/ventieltje dat bij een bepaald aantal toeren een klein beetje opent?
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98
Antwoord
#24
ik heb hem vanavond verder afgebouwd en even proefgereden
wat een vermogen heb in z´n 3 gereden en drukmeter kwam tot 2/3 geel en na 3700rpm ging hij door tot geel/rood en voel je nog een duw in de rug en de snelheidsmeter gaat dan ook als een speer

weet iemand hoeveel pk hij nu zo ongeveer zou hebben 200?

[Afbeelding: dsc00455vl3.th.jpg]

[Afbeelding: dsc00457cr8.th.jpg]
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#25
Mooi man, wat een pret met zo'n eenvoudig ding!

Wel even je onderschrift veranderen: Turbo/Intercooler/luchtklepje :lol:
45 Turbo Intercooler, 1800 E & ES, 780 Turbo IC 16V, 965 2.5 24V
Antwoord
#26
eric vermeer schreef:ik heb hem vanavond verder afgebouwd en even proefgereden
wat een vermogen heb in z´n 3 gereden en drukmeter kwam tot 2/3 geel en na 3700rpm ging hij door tot geel/rood en voel je nog een duw in de rug en de snelheidsmeter gaat dan ook als een speer

weet iemand hoeveel pk hij nu zo ongeveer zou hebben 200?

[Afbeelding: dsc00455vl3.th.jpg]

[Afbeelding: dsc00457cr8.th.jpg]

Meten is weten ! Tongue hahah

maar wat heb je standaard voor blok ??

200 pk met een iets verhoogde turbo druk lijkt me sterk...
de standaard volvo boostmeter gaat tot ongeveer 1 bar
dus denk dat je nu zo'n 0.7/0.8 bar draait.

en waarom zo'n speciaal klepje ? waarom niet gewoon een MBC (Manual Boost Controller) of andere boostcontroller?
Of gewoon wastegate strakker afstellen Tongue

Mijn 740 heeft een grotere turbo, en druk staat nog steeds op 1.5 bar en ik denk dat ik blij mag zijn met 210 pk's (stiekem hoop ik op meer)
(nou komt dat bij mij door de inefficiente -standaard- intercooler etc etc)
Maar het huidige blok gaat vervangen worden voor iets veel spannenders..
en heeeeeeeeeeeel misschien gaat de 740 er zelfs uit...

maargoed dit ter zijde.

Ik zou als k jou was gewoon de auto een keer op de bank zetten, dan kan ie gelijk nog wat beter afgesteld worden.
En hoeft niet eens veel te kosten.
Antwoord
#27
nou de b21et heeft standaard 155pk nu zeggen ze dat wanneer je een intercooler plaats 30pk extra krijgt dit zou dan op 185pk komen

en omdat mijn turbodruk nu een eindje verhoogt is zat ik te denken aan rond de 200pk vandaar

het het standaard turbometertje is toch 1bar op scheiding van geel/rood

of heb ik het mis kan hoor

en waarom ik mijn wastegate niet verdraait heb of geen mbc heb geplaatst komt omdat ik mijn 240 zoveel mogelijk origineel wil houden
en dit systeem is origineel dus
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#28
De scheiding van geel/rood is volgens zeggen 0,8 bar.

Ik zie in het schema op de vorige pagina een RPM-Relay. Kan je misschien een foto van dat ding maken zodat ik kan zien hoe die er uit ziet? Ik ben namelijk wel benieuwd of ik die toevallig ook kan vinden onder mijn motorkap.
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98
Antwoord
#29
hier de foto van het relay maar hij kan er anders uitzien
je hebt ze ook van bosch
die zijn 2keer zo groot

[Afbeelding: dsc00423tq9.th.jpg]
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#30
eric vermeer schreef:hier de foto van het relay maar hij kan er anders uitzien
je hebt ze ook van bosch
die zijn 2keer zo groot

[Afbeelding: dsc00423tq9.th.jpg]
Dank je! Ik stond op het punt om te posten dat ik hem had gevonden!
Mijn relay ziet er het zelfde uit als die van jou, alleen opent hij bij 4200 toeren als ik de tekst mag geloven.
Nu heb ik er dus straks weer een projektje bij, dit spul aansluiten Smile
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.863 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.813 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.353 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.540 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.129 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.888 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.887 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.766 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.868 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 77.313 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)