Berichten: 417
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2005
Bij gebruik van spacers, is er in Nederland wel een duidelijke beperking. De spoorbreedte wordt hierdoor beinvloed en dan mag eigenlijk niet van de RDW.
Spoorbreedte wordt gemeten op het punt waar de velg op de as gemonteerd wordt.
Uit mijn hoofd mag er maximaal 2% worden afgeweken van de spoorbreedte, zoals gemeten bij de typegoedkeuring. Bij een 240 komt dat dus maximaal op zo'n 15mm per wiel.
Bij gebruik van nog bredere spacers voldoet de wagen niet meer aan de typegoedkeuring. Zoals wel vaker mag er op dit gebied in NL erg weinig, in Duitsland en de UK mag bijna alles.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
scimitar schreef:Bij gebruik van spacers, is er in Nederland wel een duidelijke beperking. De spoorbreedte wordt hierdoor beinvloed en dan mag eigenlijk niet van de RDW.
Spoorbreedte wordt gemeten op het punt waar de velg op de as gemonteerd wordt.
Uit mijn hoofd mag er maximaal 2% worden afgeweken van de spoorbreedte, zoals gemeten bij de typegoedkeuring. Bij een 240 komt dat dus maximaal op zo'n 15mm per wiel.
Bij gebruik van nog bredere spacers voldoet de wagen niet meer aan de typegoedkeuring. Zoals wel vaker mag er op dit gebied in NL erg weinig, in Duitsland en de UK mag bijna alles.
bij het gebruik van spacers bij wielen die een andere (hogere) et waarde hebben veranderd de spoorbreedte niet als je de goede spacers neemt.
Wel handig om te weten btw, ik wist niet dat die regel er was!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Leuk om dat ook een keer uitgesproken te hebben !
Maare.. Ik heb me nooit zo heel erg druk gemaakt over wat mag en niet mag... Bij de APK hoeven ze niet meer op de spoorbreedte te letten en ik verwacht daar geen problemen. Mocht ik ze wel krijgen, dan demonteer ik ze ter plekke.... 10 minuten werk per wiel.
Een vriend van me gaat ermee rijden in de VOC, dus als ze niet stevig genoeg zijn hoor ik het het eerst
De Duitse typegoedkeuring vermeld ook de velgmaat en de banden die onder de auto mogen... Als je daar vanaf wijkt voldoet de auto gek genoeg ook niet meer aan de type-goedkeuring...
Regeltjes, regeltjes.... Regeltjes zijn er voor mensen die zonder regeltjes niet netjes kunnen leven.