16 August 2006, 12:11
Wij zijn een auto een beetje aan het kietelen.
Het gaat om een 2,3 liter LH2.4 motor die op gas loopt. We hebben de uitlaat vervangen door een Simonds 2" systeem met sportspruitstuk en de eigenaar is tevreden. Koppel toename in het middengebied en feller aanvoelende motor.
De eigenaar wil een stapje verder. En ik zit eventjes te denken hoe. Ik heb een aantal opties:
1. andere nokkenas
2. ontsteking vroeger
3. LPG verdamper thermostaat geregeld maken waardoor er geen warm gas de motor in stroomt.
4. de kop aanpassen door de inlaatkanalen licht te bewerken
5. gasklepdiamerer onderzoeken, kijken of er een grotere te vinden is.
6. LPG installatie ombouwen naar een injectiesysteem waardoor de venturi ontbreekt.
Natuurlijk horen deze stappen een beetje bij elkaar. Maar om de boel betaalbaar te houden zat ik de denken aan de volgende stappen:
De ontsteking vroeger en deze koppelen op de LPG schakelaar zodat de benzine instelling onveranderd blijft.
Monteren van een andere nokkenas. Dit is een redelijk goedkope oplossing en weinig ingrijpend voor de auto.
Ik ben nog bezig met een thermostaatschakeling die de verdamper op 30 graden moet houden ipv 90 graden. Scheelt 4% cilindervulling.
Deze stappen zijn cost efficient uit te voeren en zijn weinig ingrijpend voor de motor. De oude situatie is snel te herstellen en succes is zo goed als verzekerd.
Concreet mijn vraag:
Wat voor nokkenassen zijn er. Ik zat te denken aan een nokkenas van een GT, maar deze is eigenlijk geschikt voor K-jettronic en dat systeem werkt met erg kleine klepoverlappen. Deze nokkenas is dus vermoedlijk niet ideaal.
Wie,wat,waar en welke nokkenassen zijn er, en welke zouden in aanmerking komen om de motor meer koppel in middengebied te geven ?
Het gaat om een 2,3 liter LH2.4 motor die op gas loopt. We hebben de uitlaat vervangen door een Simonds 2" systeem met sportspruitstuk en de eigenaar is tevreden. Koppel toename in het middengebied en feller aanvoelende motor.
De eigenaar wil een stapje verder. En ik zit eventjes te denken hoe. Ik heb een aantal opties:
1. andere nokkenas
2. ontsteking vroeger
3. LPG verdamper thermostaat geregeld maken waardoor er geen warm gas de motor in stroomt.
4. de kop aanpassen door de inlaatkanalen licht te bewerken
5. gasklepdiamerer onderzoeken, kijken of er een grotere te vinden is.
6. LPG installatie ombouwen naar een injectiesysteem waardoor de venturi ontbreekt.
Natuurlijk horen deze stappen een beetje bij elkaar. Maar om de boel betaalbaar te houden zat ik de denken aan de volgende stappen:
De ontsteking vroeger en deze koppelen op de LPG schakelaar zodat de benzine instelling onveranderd blijft.
Monteren van een andere nokkenas. Dit is een redelijk goedkope oplossing en weinig ingrijpend voor de auto.
Ik ben nog bezig met een thermostaatschakeling die de verdamper op 30 graden moet houden ipv 90 graden. Scheelt 4% cilindervulling.
Deze stappen zijn cost efficient uit te voeren en zijn weinig ingrijpend voor de motor. De oude situatie is snel te herstellen en succes is zo goed als verzekerd.
Concreet mijn vraag:
Wat voor nokkenassen zijn er. Ik zat te denken aan een nokkenas van een GT, maar deze is eigenlijk geschikt voor K-jettronic en dat systeem werkt met erg kleine klepoverlappen. Deze nokkenas is dus vermoedlijk niet ideaal.
Wie,wat,waar en welke nokkenassen zijn er, en welke zouden in aanmerking komen om de motor meer koppel in middengebied te geven ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl