Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nokkenassen
Wij zijn een auto een beetje aan het kietelen.

Het gaat om een 2,3 liter LH2.4 motor die op gas loopt. We hebben de uitlaat vervangen door een Simonds 2" systeem met sportspruitstuk en de eigenaar is tevreden. Koppel toename in het middengebied en feller aanvoelende motor.

De eigenaar wil een stapje verder. En ik zit eventjes te denken hoe. Ik heb een aantal opties:

1. andere nokkenas
2. ontsteking vroeger
3. LPG verdamper thermostaat geregeld maken waardoor er geen warm gas de motor in stroomt.
4. de kop aanpassen door de inlaatkanalen licht te bewerken
5. gasklepdiamerer onderzoeken, kijken of er een grotere te vinden is.
6. LPG installatie ombouwen naar een injectiesysteem waardoor de venturi ontbreekt.

Natuurlijk horen deze stappen een beetje bij elkaar. Maar om de boel betaalbaar te houden zat ik de denken aan de volgende stappen:

De ontsteking vroeger en deze koppelen op de LPG schakelaar zodat de benzine instelling onveranderd blijft.
Monteren van een andere nokkenas. Dit is een redelijk goedkope oplossing en weinig ingrijpend voor de auto.
Ik ben nog bezig met een thermostaatschakeling die de verdamper op 30 graden moet houden ipv 90 graden. Scheelt 4% cilindervulling.

Deze stappen zijn cost efficient uit te voeren en zijn weinig ingrijpend voor de motor. De oude situatie is snel te herstellen en succes is zo goed als verzekerd.

Concreet mijn vraag:

Wat voor nokkenassen zijn er. Ik zat te denken aan een nokkenas van een GT, maar deze is eigenlijk geschikt voor K-jettronic en dat systeem werkt met erg kleine klepoverlappen. Deze nokkenas is dus vermoedlijk niet ideaal.

Wie,wat,waar en welke nokkenassen zijn er, en welke zouden in aanmerking komen om de motor meer koppel in middengebied te geven ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
daar weet Kaassie vast wel iets op!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Ja... Speelde al met de gedachte om te roepen: Kaasie, HELP !

Tongue
Antwoord
Kaasie, HELP !

Tongue

:lol:
Antwoord
ik geloof dat een T nokkenas van een turbo voor een 2.3 een goed idee is. PP had eea uitgezocht en vlgs mij scheelde dat iets van 7pk.
Antwoord
Dat lijkt mij vreemd. Want een turbo heeft over het algemeen heel erg korte overlaptijden.

Ik zag dat een H nokkenas een behoorlijk hoge lift had en een redelijk lange duur. Deze nokkenas wordt ook in de Volvo Original cup gebruikt.

Verder heb je nog een Vx sportnokkenas. Maar deze is geloof ik al behoorlijk heftig.
Antwoord
de A nokkenas is een mooie upgrade, de B is iets feller d8 ik, K nog feller en de H is de allerfelste.
VX, B en A hebben nog veel koppel. De VX loopt erg goed op 4 graden vervroeging heb ik gehoord, en de K en H doen het ook erg goed met wat vervroeging, voor meer koppel.
iig is de VX niet zo heel fel, de K en de H zijn feller.

De T nokkenas geeft al een kleine verbetering ivg met de M nokkenas, maar de andere nokkenassen geven veel meer winst.
zoek anders ff op http://www.forums.turbobricks.com daar staat veel info en vergelijkingen over de nokkenassen...

ik denk dat de VX met wat vervroeging of een A (eventueel B) nokkenas de beste zijn voor een beter middengebied en goede/onveranderde verbruikscijfers.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Ik heb er zelf een of ander 320+ ding inzitten... Nou, dat loopt wel heel wild Tongue Maar geen enkel koppel in middengebied.

Wat zit er standaard in een GT ? Dat was toch ook een H of een K ?
Antwoord
Bozzma schreef:Ik heb er zelf een of ander 320+ ding inzitten... Nou, dat loopt wel heel wild Tongue Maar geen enkel koppel in middengebied.

Wat zit er standaard in een GT ? Dat was toch ook een H of een K ?

ik ben al mijn gegevens kwijt na een virus op de harde schijf. !@#$%^&*())*&^%$#@
alles kwijt
een nieuwe hard disk laten plaatsen en nu weer proberen de gehele zooi van het net af te plukken om weer aan de gegevens te komen die ik had.
dus doe ff een greep uit mijn zaagsel hoofd naar wat gegevens die ik nog weet.

een D of een H in een GT
ik denk zelf een H omdat de GT's in die periode op de markt waren dat de H gebruikt werd in de B23E.

de K is een goed alternatief
de VX3 is niet bijzonder maar voor een turbo des te beter omdat hij een korte overlap heeft.

ik heb zelf een K in een B230K zitten
ik moet zeggen het loopt als een natte krant.
op toeren perfect maar wil bijna niet stat. lopen.

ik weet niet hoe gevoelig de LH systemen zijn.
misschien kan je met een H goed uit de voeten.

een H in een K-jet B23E/B230E motor is de ultieme match.
de max. koppel onder de 2000 tpm al beschikbaar tot zeker boven de 5500 tpm. (dit op vermogenbank gemeten).
maar na de 6000 tpm gaat de koppel/pk kromme net als regen recht naar beneden.
ik weet niet hoe een LH motor hier op zal reageren.
ff proberen zeg maar. (moet je wel ff zo'n assie hebbe liggen natuurlijk).

een A of een B zijn ook niet echt wilde assen maar neem dan een B inplaats van een A.
de B heeft een iets pittigere samen stelling.
ook voor de turbo liefhebbers zou ik een B nemen boven een A.
dezelfde overlap maar een iets grotere kleplift.

de 320+ as is leuk voor circuit of racen.
maar voor woon/werk verkeer is der nix aan.
veel te scherp voor normaal gebruik.
heb zelf ook zo'n as gereden.
onder de 3500 tpm doet hij niet veel
maar dan tot 8000 tpm ff door trekken das dan geen probleem :wink: Big Grin .
een 1 : 4.1 diff. in de as dan doe je wat met de nok-as dan pakt hij wat veller op.

dus voor de LH kan je misschien beter op turbobricks of iets dergelijks ff struinen.
ik heb eigenlijk alleen maar K-jet. ervaring.(er is niet beter).

of te wel [size=24px]"K-jetronic rules"[/size] Big Grin Big Grin Big Grin
Antwoord
Haha ! Enkel met dat laatste ben ik het niet met je eens, maar dat wist je al. Enne... Jij hebt duidelijk iets tegen computersystemen.. Of hebben ze iets tegen jou ? Tongue

Als ik puur naar de specs kijk dan heeft met name de inlaat van de H wat meer lift. Ik heb gereden met een originele GT en ik moet zeggen, dat rijdt prima. Ik denk dat we dus naar de H nokkenas moeten uitkijken. Maar ik ben er niet zeker van of deze in combinatie met LH-jettronic ooit geleverd is. En of deze daarvoor geschikt is.

Maar goed. We gaan overleggen en ik ga speuren op Turbo-bricks. Bedankt voor je input !
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nokkenassen advies Poelman 7 6.610 14 September 2014, 22:23
Laatste bericht: Marc1970
  H,X en A nokkenassen in b230 op lpg 240R 7 6.527 30 December 2011, 22:51
Laatste bericht: 240R
  Nokkenassen B230F jos evers 8 6.630 29 September 2008, 20:01
Laatste bericht: Jw240
  Nokkenassen ruuds70 28 14.713 21 July 2007, 09:48
Laatste bericht: v40jlt4