Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ontstekingstijdstip afstellen met LH 2.4 en EZ116K...!
#1
hallo,

ik heb via een tuning chip-maker in zweden wat info gekregen over het afstellen van het ontstekingstijdstip met LH 2.4 en EZ116K, iets dat normaal niet mogelijk is...
Met vervroeging kan er duidelijk meer vermogen uit de motor gehaald worden..
Ik weet niet of dit in de VOC mag worden toegepast maar het zou interessant kunnen zijn...

[Afbeelding: selectorpinsez116kyc6.jpg]

Op de plaatsen 18, 19 en 21 van de stekker van de EZ116K een connector te plaatsen (stekker inserts zijn die van de gewone ISO radio stekkers heb ik ontdekt). Door verschillende combinaties hiervan met de massa kort te sluiten wordt de ontsteking vervroegd of verlaat.
18 + 19 geeft 3 graden vervroeging.
18 of 19 apart geeft verlating.
de rest van de combinaties moeten nog onderzocht worden... (-6, -3, +3, +6, +9, +12 graden!)
De aansluitingen 24 en 25 hebben misschien ook nog invloed.
Deze ingangen zijn de zogenaamde selector pins, die het ontstekingstijdstip statisch veranderen, net zoals Motronic in de oude (83-84 en de ET's) 740 turbo's met schakelaars in de computer. Deze ingangen zijn kortsluitvast, dus dit is veilig te doen...

Er zijn nog meer interessante dingen met LH 2.4 te doen, zoals verbruiksmeting, meer brandstof, schakel-lampje, etc etc...


Ik heb nu deze extra kabels gelegd en wat combinaties uitgebrobeerd. Ik heb alleen met de combinatie voor 3 graden vervroeging gereden. Betere performance is moeilijk te meten met de butt-o-meter... maar hij trok lekker door de toeren heen.

Het verbruik over 200 km (100 km snelweg, 4 keer 25 km provinciale weg) was 7 liter op 100.... (tussen de 95 en 115 km/h gereden)
Het verbruik met de 3 graden vervroeging was 7.3 liter op 100!
(bij dezelfde tankzuil getankt, binnen 2 dagen...)
(meerverbruik van rijden met vervroeging komt waarschijnlijk omdat het een korter stuk is en wat harder gereden, vervroeging zou eigenlijk niet meer moeten verbruiken..)


gr,

JW
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#2
Grappig !

Ik ben nog aan het kijken of ik de toerenbegrenzer eruit kan stampen.............
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#3
Al meer opties gevonden ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#4
Gaaf! Ik zoek nogsteeds een 100% uitleg en diagrammen van de systemen, iemand enig idee?
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
#5
ik heb er nog wat mee geklooid. nu zijn 18, 19 en 21 (?) verbonden, dat zou (iemand had het bij zijn 740 gemeten) 8 graden voorontsteking moeten geven. ik heb maar weinig gereden maar alles doet het nog gewoon en hij trekt niet slecht.


het beste is om het per type ontstekingsbox te meten, en over het hele toerengebied. maar mijn ontstekingstijdstipflitslamp (3x woordwaarde) is kapot. en het is zon stom werkje...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#6
Op hoeveel voorontsteking komt een B23 / 230 normaal ? Ik kwam een leuke tabel tegen:

For timing, we don't have a generator written yet. The basic principles are to determine a maximum advance for your engine and work backwards from there with heuristics ('rules of thumb'):

older engines (1960s up to 1990 or so) with two valves - max advance = 36°
newer two-valve engines - max advance = 30°
three or four valve engines - max advance = 26°

then adjust for bore size:
under 3.5" (89mm) - subtract 3°
between 3.5" and 4.000" (101.6mm) - no adjustment
over 4.001" (+101.6mm) - add 3°

then adjust for the fuel:
regular - subtract 2°
mid-grade - subtract 1°
premium - no adjustment

That gives us a maximum advance figure. It you have an aftermarket combination with a good squish area and optimized quench, subtract another 2°. If you have a flathead, add 3° or 4° or more.



Ik draai zelf op 36 graden. Veel verder durf ik nog niet te gaan. Maar ik merk wel dat er in de ontsteking veel power verscholen zit.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.661 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  LPG afstellen, Pulsair afdoppen? Arjan. 7 8.593 24 January 2018, 19:00
Laatste bericht: Marc1970
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 16.599 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  Afstellen Volvo 66 b13 A_A 1 3.400 13 March 2017, 23:09
Laatste bericht: Marc1970
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 2 3.963 20 May 2016, 22:32
Laatste bericht: b.b.
  Afstellen van de motor martien van moorten 5 5.398 23 March 2016, 09:31
Laatste bericht: Marc1970
  Afstellen Kjet op B21ET HansDAF 114 71.868 14 October 2015, 00:58
Laatste bericht: HansDAF
  Onsteking afstellen verdeler Dopski 6 6.928 12 October 2014, 18:23
Laatste bericht: Dopski
  Wie kan heel goed de Volvo injectie 1975 afstellen? EricB 1 2.851 15 May 2014, 16:53
Laatste bericht: Marc1970
  Afstellen co Rob van der Donk 6 6.903 3 November 2013, 15:44
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)