Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen
Oude koelvloeistof ter vergelijking met nieuwe...
En olie erin ook...
[Afbeelding: 20250729-165145.jpg]
Antwoord
(29 July 2025, 17:45)940 station 1992 schreef: Oude koelvloeistof ter vergelijking met nieuwe...
En olie erin ook...
[Afbeelding: 20250729-165145.jpg]

Oud en nieuw da's een heel verschil! Goed dat je deze ververst, maar ik zou niet de moderne roze G12(+) koelvloeistof gebruiken maar een G10 (groen) of G11 (blauw), aangezien je een oudere auto hebt.. De moderne longlire antivries (G12 genaamd, roze kleur) heeft een samenstelling op basis van andere organische componenten dan de conventionele koelvloeistoffen. Je mag deze ook niet mengen met de ouderere/conventionele koelvloeistof. De blauwe en groene variant gebruikt Volvo zelf ook. Ik gebruik vaak de blauwe koelvloeistof vd Action of Aldi, bevalt mij al 20 jaar prima mits je natuurlijk wel om de paar jaar ververst. Belangrijkste is natuurlijk dat je ervoor zorgt dat er altijd voldoende koelmiddel in zit (in nood kan zelfs gewoon water).
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
Bedankt voor de tip. Ga deze koelvloeistof voortaan gebruiken.
Aangezien de cilinderkop veel sludge bevatte ( nu bijna schoon, wilde ook de nokkenas demonteren zodoende eea goed te reinigen, maar zit dan ook weer met de ontsteking denk ik...) zal het blok ook wel sludge bevatten. Denk erover om olie af te tappen en evt carterpan te verwijderen en zien hoe het er daar uitziet. En niet te vergeten de olie aanzuigende buis.
Antwoord
Wat zijn de toleranties mbt kromming cilinderkop b200ft?
Ik heb nu in de lengte richting in het midden en over de breedte in het midden precies in het midden vd 4 cilinders ongeveer 0.1 mm, dikte papier.

Denk dat de koppakking aan het einde vd cilinderkop kapot is gegaan (richting firewall)

Oh ja, er komt bij 2 gaten in blok tbv kopbouten olie omhoog en bij één koelvloeistof, dit ter controle van deze gaten..
Antwoord
Re: de koelwatergaten, dat hoort zo. De gaten in blok, koppakking en kop komen niet overeen qua diameter, vorm of zelfs plaats, er zijn ook 'blinde' gaten.

Kromming van 0,1 mm is perfect/verwaarloosbaar, zie handboek.

In het blok zit 1 olieopvoergat naast een kopboutgat, in de koppakking zit daarvoor een druppelvormig gat, olie loopt verder in de kop naar alle lagerringen vd nokkenas. Drie gaten draineren de olie weer naar beneden. Dan nog de 10 boutgaten, en de rest vd gaten is voor koelwater.
Alle kopboutgaten zijn van onder dicht, en die moeten leeggemaakt worden wat er ook in zit, voordat je de kopbouten erin draait.

De kleppen zijn aangekoekt met carbon en iets wat op ouderwets loodvervangerresidu lijkt, kan je er afhalen met een kleine schroevedraaier, een krabber van iets en/of een draadborstel op de boor, kleppen zijn keihard staal. Niet te veel krassen maken. De zuigers hebben beetje vettige carbonlaag erop, geeft niks.

Lijkt het nou zo of zijn dat twee koppakkingen? In elk geval lijkt er bij cilinder1 inderdaad een afwijking te zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Bedankt weer voor de uitgebreide uitleg.
Ik begrijp niet hoe die olie en koelvloeistof in enkele kopboutgaten omhoog komt. Komt dat door lekke koppakking waardoor deze olie en koelvloeistof in deze kopboutgaten wordt geperst of omdat blok daar ergens vanbinnen mogenlijk gescheurd is?
Antwoord
ALs je de kop eraf tilt lopen de olie en kvs die daar nog in zit door elkaar alle kanten op. Koelwater kan je zonder gesloten systeem nauwelijks oppompen, je kan zo hard je wilt aan de waterpomppoelie draaien en dan spettert er hooguit wat water op en neer.

De normale werking van de oliepomp kan je nog simuleren door aan de tussenas te draaien, olie komt dan langzaam omhoog uit de ronde boring (5-6 mm), niet toevallig gelegen boven het oliefilter.

De mogelijkheid dat onderin het gietijzeren blok iets gescheurd is, kan ik me niet voorstellen en buiten gebroken drijfstangen die door het blok naar buiten slaan heb ik nog geen (foto's van) een gebroken/gebarsten 2 liter onderblok gezien.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Oh nee, toch geen twee koppakkingen, de 2.0 liter heeft natuurlijk een kleine cilinderdiameter en gebruikt de 2.3 koppakking waardoor er een rand overblijft, die opvult met carbon. Dat ziet er vreemd uit. De (enige) koppakking kleeft aan de kop.

Bij cil. 1 (voorste dus) zit een rare pletting in de metalen ring vd koppakking, dat is verdacht. AChteraan zie ik niks geks behalve alles vies.

Laat de carterpan zitten, keertje extra olie en filter verversen ben je een heel eind. De olie-afleverpijp en z'n O ring zou leuk zijn om te bekijken maar zonder aanleiding niet aan beginnen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Bedankt Marc.
Ik ga toch nog een x de kop eraf halen (nog geen kopbouten gemonteerd) om zeker te zijn dat alle kopboutgaten vrij zijn van vloeistof.
Eea schoongemaakt:

[Afbeelding: 20250806-200741.jpg]
[Afbeelding: 20250806-201119.jpg]
Antwoord
[Afbeelding: 20250802-144258.jpg]
[Afbeelding: IMG-20250802-WA0006.jpg]

Vanavond kop weer gemonteerd.
In het bekende patroon.
20Nm, 60Nm, 90 graden.
Wat wel opviel is dat enkele kopbouten voor het gevoel makkelijker 90 graden gingen dan andere.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen Latten 4 2.723 1 April 2022, 17:01
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen en jullie mening over mijn aan te schaffen 245 Bacchus 35 22.987 23 December 2021, 18:36
Laatste bericht: Kogelman
  even voorstellen Tjalling 0 1.823 20 May 2018, 11:49
Laatste bericht: Tjalling
  Voorstellen jos380se 0 2.687 1 November 2016, 23:35
Laatste bericht: jos380se
  ff voorstellen shailo 1 3.326 23 July 2015, 22:18
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  FF voorstellen RM 6 5.350 23 September 2010, 07:12
Laatste bericht: RM
  uit Argentinië, even voorstellen, en een vraag pepijnb 8 10.603 16 May 2010, 23:08
Laatste bericht: Marc1970
  Geimporteerde 240 voorstellen 240estate 35 19.292 28 September 2009, 16:32
Laatste bericht: Hejsan!
  Nieuw hier.. effe voorstellen!? Harm 27 14.576 5 June 2009, 23:14
Laatste bericht: Black Moose
  Toch maar eens voorstellen! met vraag over 740 ArjanV 4 4.471 2 March 2009, 10:09
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)