6 July 2025, 21:57
Bedankt weer Marc voor je informatie en uitleg.
Even voorstellen
|
6 July 2025, 21:57
Bedankt weer Marc voor je informatie en uitleg.
12 July 2025, 13:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 July 2025, 18:26 door 940 station 1992.)
Ik zie net dat de slang bovenop de carterventilatie pot los is. Deze slang bevat een soort y splitsing waarbij een dunner slang richting inlaat spruitstuk gaat en de dikke richting luchtfilter. In die buurt (tpv inlaat spruitstuk richting achterzijde blok) kwam ook veel rook vrij.
Nu weer aangesloten en rook bij inlaatspruitstuk is weg, maar misschien losgeraakt door verstopping? Kan dat? En heeft dit ook invloed op koelvloeistof verbruik en rook uit uitlaat, een verstopte of losgeraakte slang tbv pcv pot? (Ter controle werking pcv: De motorolie vuldop blijft los op opening liggen bij stationair draaien motor, zo nu en dan komt deze iets omhoog en trilt.)
13 July 2025, 13:56
Houd moed. In die Y splitsing zit een plastic roostertje, dat kan verstopt raken. Plaatje, heet hier 'flame guard': https://www.fcpeuro.com/blog/the-rwd-vol...e-overview
Dat zou wel wat smurrie in de olie kunnen verklaren, de kleine hoeveelheid verbrandingsgassen includies waterdamp die onvermijdelijk langs de zuigerringen gaan, blijven dan langer in het blok hangen en mengen met de olie. Geen relatie met koelwaterverbruik. Die vuldoptruc zegt niet zo veel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
14 July 2025, 21:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 July 2025, 21:57 door 940 station 1992.)
Bedankt weer Marc.
Haal die dikke slang er ook even af, (aan onderkant van y-stukje, naar olieafscheider)en blaas die door met perslucht of haal er een doek doorheen.
Bij mij zat ie ook vol hopjesvla. ![]()
19 July 2025, 09:27
Bedankt weer voor jullie tips.
26 July 2025, 12:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 July 2025, 10:01 door 940 station 1992.)
27 July 2025, 09:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 July 2025, 10:17 door 940 station 1992.)
Het uitlaat spruitstuk blijkt nog wel een uitdaging te worden.
Was me er niet van bewust dat deze ook nog vast zit aan de kop aan onderzijde spruitstuk. De moer (13mm) in de 1e en laatste foto (foto's ter illustratie, niet mijn auto) is erg lastig bereikbaar voor sleutel en voor dop niet mogenlijk door oliefilter locatie. Tevens blijkt deze afgerond te zijn om het nog makkelijker te maken. De 2 andere moeren zijn ook al erg lastig bereikbaar. Hebben jullie tips, misschien oliefilter verwijderen en proberen die afgeronde moer proberen te verwijderen...? ![]() ![]() ![]() ![]()
27 July 2025, 17:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 July 2025, 20:30 door 940 station 1992.)
Heb het idee dat er toch oververhitting heeft plaatsgevonden door verstopte koelwater gaten, vooral in de kop, zo het lijkt. Hoe krijg ik die weer gangbaar, uitboren? Is echt massief hard gevuld, met schroevendraaier geen kans.
Kapotte of niet goed werkende waterpomp en of thermostaat? Of verkeerde koelvloeistof? Nu begrijp ik ook waarom de koelvloeistof altijd bruin was, hoeveel ik ook bijvulde. En wat is die aanslag op de kleppen? Al met al wel de moeite waard denk ik? Hoe krijg ik die koelwater kanalen schoon? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
29 July 2025, 15:50
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|