Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kop revisie / aandraai en stel info
#1
Hoi, ik ben nieuw hier op het forum en ben een volvo 145 aan het opknappen, waar ooit een b23a blok is ingehangen.

na al het laswerk etc was het even leuk rijden, maar bleek die toch een lekke koppakking te hebben. Net de kop laten vlakken en alle onderdelen zijn binnen om de boel terug te bouwen. Maar ben op zoek naar de aandraai momenten van de kop bouten en bouten van de nokken as en wou de kleppen ook meteen stellen.

heeft iemand daar misschien wat documentatie over? zou erg helpen

               
Antwoord
#2
Mooie wagen, zit zo te zien een hoop werk en aandacht in!

Wat info betreft: heb je Volvo Classic Acedamy al bezocht? Daar vnd je zo goed als alles, van de 145 tot B230 en verder: 
https://volvo-academy.com/
(url dus zonder 'classsic')
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#3
Dit is fantastisch! ik kan weer lekker door

was inderdaad een uitdaging ))

weet jij toevallig ook of een stabilisator stang van een 245 polar op een achteras van een 145 past? of beter even nieuw topic?
Antwoord
#4
Ja, op VCA staat een hoop info. initiatief van oa VKV, 240-260 Register, voorheen 300club etc. Mooie site, zeker bookmarken!

Ik weet niet of 240 stabi ook op 145 past. Mogelijk ligt het ook aan modeljaar (bij beide modelen zijn er veel wijzigingen geweest). Zover mij bekend is de 240 ophanging nagenoeg gelijk gebleven, maar of de vroege 140 ook gelijk is aan late, en hoe dat weer in 200 beland is, dat durf ik niet zo te zeggen. 
Het zou heel goed kunnen: veel is wel bruikbaar tussen 140 en 240. maar soms ook juist anders binnen een model: de vroge 145 heeft weer een andere tank dan de late, die wel weer geliljk is aan 245 tank. 
Misschien dat de onderdelen boeken op VCA hier uitsluitsel over kunnen geven?
Het schijnt wel zo te zijn dat je stabi voor dikker moet zijn dan achter (ivm verdeling en weggedrag). 



Nieuw topic, of niet, dat is deels aan jou. Wordt dit een topic met info en vragen rond jouw auto? Of ga je per vraag een topic starten. Beiden vind ik verdedigbaar. In eerste geval mischien topic verplaatsen hernoemen, in tweede vraag idd los stellen....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#5
Nee dat past niet 123, andere wielarmen. Zijn wel te koop: https://www.rendcarparts.com/parts-for-v.../RD675105S

Of één zo'n ding gaat helpen weet ik niet, de 140 ophanging en besturing is gevoelige materie. Op een natte weg wil de voorkant rechtdoor en en de achterkant opzij, gedrag op droog wegdek is daar een veiligere variant van. Sneeuw is werkelijk geen doen.
Die bredere banden heb ik wel s mee gereden, zijwaarts veel steviger, maar auto reageerde stuk slechter op besturing.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Klopt het is wat spartaans / uitdagend rijden soms. voor zit nu een dikkere stabilisator stang en nieuwe schokbrekers en achter waren de rubbers nagenoeg weg in de ophanging en nu vervangen voor poly.

Ik dacht zelf, dat een stabilisator stang van een 245 wel zou moeten werken. Maar misschien denk ik te makkelijk, zie tekeningen bijgevoegd.


Bijlagen Afbeeldingen
       
Antwoord
#7
De draag armen van een 140 zijn heel anders dan een 240. Of de afstand een beetje in de buurt komt zal je wel even moeten opmeten.
Antwoord
#8
(7 April 2025, 19:53)Dopski schreef: De draag armen van een 140 zijn heel anders dan een 240. Of de afstand een beetje in de buurt komt zal je wel even moeten opmeten.
Was de achterzijde van het laatste bouwjaar niet hetzelfde als die van de 240?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#9
Jaaa inderdaad, de 164 van 1975 zou al een 240 achter ophanging kunnen hebben gehad. Maar ja, ook daarvan gaat de eventuele stabilisatorstang niet op een 145 passen.

En er zelfs beeldmateriaal van: https://bringatrailer.com/listing/1975-volvo-164-e-4/
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Klopt de draagarmen zijn echt anders inderdaad. die van mij komt uit 72

Ik vind het geen probleem om de boel iets aan te passen en bv 4 gaten te boren in mn draagarm om de stabilisator stang te monteren.

Vroeg me af of iemand me al is voor geweest en hier ervaring mee heeft?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B 20 A type 4969 info pv'ke 1 2.624 21 July 2016, 13:34
Laatste bericht: Marc1970
  Stotterende motor na revisie zenith 175CD RJV 4 3.476 15 October 2015, 11:30
Laatste bericht: RJV
  B21ET wil niet starten na revisie hooge048 48 36.819 9 March 2015, 16:31
Laatste bericht: hooge048
  B200F info sensors - startrelais korre 3 2.742 5 July 2014, 23:41
Laatste bericht: Marc1970
  Draad / diameter carterplug 240 - Wie helpt mij aan deze info Hoover 13 10.640 28 April 2014, 09:18
Laatste bericht: jos245
  Verdamper revisie Rob 3 3.059 14 October 2013, 16:15
Laatste bericht: Jambon
  Revisie B230FK vraagjes Volvo dude 14 9.650 30 April 2013, 09:59
Laatste bericht: Volvo dude
  B20a deel revisie Martijn142 42 19.277 20 April 2013, 09:16
Laatste bericht: sludge
  Revisie verdamper succes! Wimme 6 3.952 18 December 2012, 22:27
Laatste bericht: Wimme
  Hoe stel ik de verdamperdruk af (LPG) Boele 13 14.299 29 June 2012, 08:43
Laatste bericht: Boele

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: